2 363 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ansvarsfrågor när det gäller sprängning?
Vi ska spränga en hel del, ca 400 m3 (plansprängning etc). Det är ca 8-10 hus inom 50 meter. Jag är ganska orolig över detta och undrar vad jag som byggherre kan göra för att miniera riskerna för mig själv om det är något som går snett? Vad ska man kolla upp när det gäller entreprenören etc.
Någon som har sprängt och kanske vet lite mer om detta?
//mattias
Någon som har sprängt och kanske vet lite mer om detta?
//mattias
Hej!
Du måste anlita någon som besiktar husen innan och efter.
Om något händer med grannhusen är det sprängaren som har ansvaret.
Han ansvarar att sprängningen blir riktigt utfört.
Det du måste kolla är att han har en sådan försäkring som täcker dessa skador.
/Peter
Du måste anlita någon som besiktar husen innan och efter.
Om något händer med grannhusen är det sprängaren som har ansvaret.
Han ansvarar att sprängningen blir riktigt utfört.
Det du måste kolla är att han har en sådan försäkring som täcker dessa skador.
/Peter
Utöver besiktningen som du måste göra på omkringliggande hus bör du också låta sätta upp mätare på vissa av de hus som ligger i en 50-metersradie från byggplatsen (har jag för mig att det var). Om du själv håller i bygget bör du också skaffa en s k "byggherreförsäkring" - om sprängaren följt reglerna och t ex inte överskridit tillåtna vibrationer och ändå skador skulle uppstå så kan du bli ansvarig som jag har förstått det.
mvh
stenhus05
mvh
stenhus05
Kan tillägga att, som jag förstår det, om ni har satt upp vibrationsmätare och vibrationerna understiger de godkända för hustypen och skador ändå uppstår, så är det ganska svårt för den med det skadade huset att kräva ersättning, eftersom huset då uppenbarligen inte var i sådant skick som det ska vara i.
Det händer exempelvis att fönster går sönder i gamla trähus vid väldig små vibrationer, eftersom gamla sättningar i huset gjort att fönstren står väldigt mycket i spänn redan, och då har bara sprängningen påskyndat det oundvikliga lite och den sprängande parten kan inte lastas. Vibrationsmätare är bra - ger svart på vitt om det är rimligt att skador skett.
Det händer exempelvis att fönster går sönder i gamla trähus vid väldig små vibrationer, eftersom gamla sättningar i huset gjort att fönstren står väldigt mycket i spänn redan, och då har bara sprängningen påskyndat det oundvikliga lite och den sprängande parten kan inte lastas. Vibrationsmätare är bra - ger svart på vitt om det är rimligt att skador skett.
Kan tillägga att, som jag förstår det, om ni har satt upp vibrationsmätare och vibrationerna understiger de godkända för hustypen och skador ändå uppstår, så är det ganska svårt för den med det skadade huset att kräva ersättning, eftersom huset då uppenbarligen inte var i sådant skick som det ska vara i.
Det händer exempelvis att fönster går sönder i gamla trähus vid pyttesmå vibrationer, eftersom gamla sättningar i huset gjort att fönstren står väldigt mycket i spänn redan, och då har bara sprängningen påskyndat det oundvikliga lite och den sprängande parten kan inte lastas. Vibrationsmätare är bra - ger svart på vitt om det är rimligt att skador skett.
Det händer exempelvis att fönster går sönder i gamla trähus vid pyttesmå vibrationer, eftersom gamla sättningar i huset gjort att fönstren står väldigt mycket i spänn redan, och då har bara sprängningen påskyndat det oundvikliga lite och den sprängande parten kan inte lastas. Vibrationsmätare är bra - ger svart på vitt om det är rimligt att skador skett.
Klicka här för att svara