M
MMR: En bit längre ner i avdelningen finns följande tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13327
1 svar · 2,0k läst
M
Mats: Packad singel är bra under plintarna då det dränerar, iom det ska det inte finnas tillräkligt med fukt där för att kunna bli någon tjällyftande is. Mitt hus står på plintar och de är nedgrävda ca 1,5 meter, bor i sundsvallstrakten. Det blir lite svalare om golvet så lägg gärna på en dm extra golvisolering
1 svar · 5,5k läst
Buuzzz
Buuzzz: [citat] Misstänkte det  8-) Tack för dina svar, jag fortsätter kolla priser på grävare....... Själva dräneringen är ju inte lika intressant  :-[
2 svar · 3,9k läst
thobjo
thobjo: Ursäkta att jag gräver upp en gammal tråd. Jag håller med föregående skribent om att några bilder skulle vara inspirerande!
10 svar · 10,0k läst
M
Mats: Med en platta så får man i alla fall enlit mina erfarenheter ett golv som upplevs som varmare vintertid. Ska dock tillägga att inga av de golv jag baserar erfarenheterna på har haft golvvärmen utan vanliga elradiatorer på väggarna
2 svar · 7,2k läst
M
Magnus_Nordmark: [citat] Makadam innerhåller varken sand eller jord! Janroc: Det är en bra lösning att byta rabatten mot makadam. Lägg gärna fiberduk i skarven mellan schaktkanten (jord) och makadamen så att de inte blandas med tiden. Vill du lägg aplattor runt huset så går det utmärkt också. Padda då makadamen innan du lägger plattor på toppen.
3 svar · 10,6k läst
M
Magnus_Nordmark: [citat] Hej! Nej du bör inte ha grus med stenmjöl i runt huset. Du bör ha makadam, singel, kullersten eller någon form av betongplattor. Detta för att ytvattnet ska kunna rinna igenom och ner till dräneringen. Samkross, exempelvis 0-18, blir för tätt.
3 svar · 7,8k läst
S
steelis: Jag håller på att mura en torpargrund i hålsten, jag undrar om jag bör vattna stenarna å murbruk?
0 svar · 3,6k läst
M
Monsan: ...ska såklart vara sydöst om Göteborg... ;)
5 svar · 6,3k läst
J
jonasb76: De som säljer sten brukar ha priser på deras hemsida. Stenbolaget har Megawall Garden för 828:-/kvm. http://www.stenbolaget.se/utomhus/murar/megawall_garden_.html
2 svar · 3,4k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Jag tror att det bästa är att försöka få samma grundläggning för utbyggnaden som för huset i övrigt. Du skrev att huset står på lera och det kan ju innebära sättningar så en utbyggnad måste "sätta sig" på samma sätt som huset i övrigt så det inte kan bli höjdskillnader däremellan. Då det gäller entrepenören så får du leta på snickare och på grundanläggare.
1 svar · 2,0k läst
R
royal: Ok, om vi säger att jag kopplar på dagvattnet på avloppet, vad händer när ett åskväder, som vi hade i förrgår, inträffar och det kommer nästan 40 mm regn på 45 minuter. Hinner avloppet med, eller trycks vattnet tillbaka genom brunnarna i min källare med katastrof som följd ? Om jag leder bort vattnet ovan mark och gjort dränering och marklutning rätt från huset, är det då
6 svar · 5,3k läst
G
gaia: [citat] Kan det vara så att det är grundvatten som står på detta nivå? Dräneringen har hjälpt till men ligget fortfarande för högt för att ta hand om grundvatten. Nu vet jag inte så mycket om hur man bygger på marker med hög grundvattennivå men grusfyllning sänker inte vattennivån och gör bara att du sliper se det och får jämnare yta att lägga plast på :-/. Det blir rätt
5 svar · 3,3k läst
E
ejwbegysv: Sådär... nu har vi borrat nästan 400 hål med borren och satt spikplugg i dessa... Nu är man ganska matt...
6 svar · 3,2k läst
JanneT5
JanneT5: Mitt fall: 160kvadrat krypgrund pendlar mellan 1-1.5M höjd Ingen plast Men tätade kattluckor. Fukt kommer (troligtvis) från att två av kattluckor ramlat loss och luften blåst rakt ijeom grunden. Avlops "ventilation" slutade under grunden så att det blåste upp en massa fuktig luft från avloppet.(bild) Avfukare: Kcc 610HA http://www.tretti.se/610-ha Temperatur: 16*C Belastning: 1.15A Vid
0 svar · 3,4k läst
·
T
tomtletare: [citat] Helt rätt med tillägg att enl nomen skall du lägga på 50 kg/m2 för bunden last. MEN och det är viktigt för utförandet. Med en för "mjuk" isolering får du problem när plattan skall armeras och allt annat som skall ut när isoleringen väl ligger på plats. De armerings distanser som ställs ut trycks in i isoleringen när gubbarna går på armeringen OM en för klen isolering
5 svar · 4,9k läst
U
Ubbe: Ajdå, nu var jag visst lite otydlig :-[ Avloppet blir alltså en golvbrunn mitt i garaget + ett avlopp i ett hörn för ev framtida vattenho. Avloppet kommer att kopplas ihop med dräneringen :-X och det kommer inte att ligga på frostfritt. Sommaravlopp kan man nog kalla det ..
2 svar · 4,0k läst
V
Vimse: Någon som har erfarenhet av detta? Fungerar det bra och ungefär vad kostar det? http://www.anticimex.se/fileobjects/4657_Ax_Ventilation_slutlig_L.pdf
0 svar · 3,6k läst
Starfighter
Starfighter: [citat] _David_ har rätt. Det är precis vad Per Hemgren rekommenderar i boken "bygga grund"
7 svar · 4,6k läst
E
Eld: Jag grävde en "tunnel" för hand under min trappa. Så smal som möjligt utmed väggen, cirka fyra meter långt, 40-50 cm brett och 180 cm djupt blev diket under trappan. (Trappan är 150 cm bred). Det gick bra för mig men det beror ju lite på vad du har för mark att gräva i. Jag hade styv lera och massor av sten som trappan stod på. Den styva leran i kombination med torrt väder gjorde det
1 svar · 7,2k läst
B
Bilbos_bane: Vi har i stort sett samma problem - en krypgrund som några gånger per år fylls av havsvatten. Vårt nyköpta hus ligger i princip i strandlinjen och mycket ytnära (det är som att befinna sig på en båt fast utan "gunget" :) - grunden är inte speciellt hög heller så man undrar ju lite över de mer extrema vattenflödena - att man vaknar en morgon och sängen flyter runt :)) Det som fanns
1 svar · 4,5k läst
P
ppalm: [citat] Instämmer Ser precis ut som min grund och där är det asfalt.
8 svar · 3,0k läst
E
ejwbegysv: Vet att det finns en matta man klistrar på men vill pensla med pensel.. Har lyckats få tag på 4 dunkar platon flytmembran men behöver nog 2 dunkar till.. problemet är dock att det tar en evighet att få hem.. + att dom kostar 1000kr/st... Tänkte köra på med de 4 dunkarna jag har och sen om det behövs lägga något annat membran sist... Borde ju finnas något billigare allternativ?
0 svar · 3,5k läst
P
Pucco: Jag hade samma undringar för något år sedan och frågade en av isoleringstillverkarna, glömt vilken, varför man satte isoleringen utanför platonmattan och svaret blev "vet inte men det är nog för att det är svårt att fästa platonmattan utanpå isoleringen".
4 svar · 1,8k läst
A
addo: Hej Jag hoppas på att kunna flytta ett hus till min tomt. Huset är ca 35kvm stort och har stått på plintar. Är det ett bra alternativ att ställa det på plintar igen på min tomt? Hur går jag bästa plintgrunden? Någon som vet o vill skriva några rader?
0 svar · 1,8k läst
S
Sandwall: Hej! Jag har precis gjutit en platta (4kvm) framför huset. På plattan ska jag bygga en trappa i lecablock. (2 steg) Två frågor.. Hur länge måste jag håll på att vattna betongen. När kan jag börja mura upp lecablocken
0 svar · 3,0k läst
F
fredwel: Hej! Har drabbats av svåra grubblerier angående grundläggningen av vår carport. :-/ Jag har tänkt att bygga en carport som delvis ska schaktas ner i en slänt. [bild] Fram till förrådsdelen hade jag tänkt mig 2 skift lecablock (19*19?) Den bakre delen kommer ha max 6 skift och återfyllas till max 80 cm över marknivå i carporten. Det kommer att vara en stödmur av gabioner i
0 svar · 2,5k läst
Severus
Severus: Det har gått bra. Det blev 8 st markeringar gjorda av kommunen. Pålningsfirman utgick från dem och pålplanen de fått. Kapade de till rätt höjd gjorde vi själva.
3 svar · 4,5k läst
M
Magnus_Nordmark: [citat] Ursäkta att svaret dröjt, har varit borta ett tag... Om jag förstår det hela rätt så har du en fast bergbotten som hela huset ska stå på. Då behöver du inte alls ha speciellt mycket material eftersom berget är så fast det kan vara. Minimi som jag ser det är att ha 15cm makadam under cellplasten som kapilärbrytande lager. Har du mycket sprickor och ojämnheter i
5 svar · 14,8k läst
saturnus
saturnus: nu är garagestommen rest och taklagsgillet avslutat :D [bild]
6 svar · 8,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.