8 508 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Takavvattning ner i dräneringsslang
Jag har ett enplans Myresjöhus med bottenplatta. Vid varje hörn går takavvattningen ner i marken till dräneringsrör. Dessa har dock slammat igen pga. allt skräp som kommit ner under årens lopp. Min tanke nu är att sätta dit nya rör och montera renssil på alla rören. Rören är ej anslutna till dagvattnet, ej heller mynnar de ut någonstans. de går bara ca 4 meter ut från kåken på ett djup av ca 30-50 cm. Är det brukligt och vettigt att göra på samma sätt igen? Tanken var att gräva lite djupare och lägga till en grusbädd runt röret, och runt grusbädden lägga fiberduk så att inte rören kan slamma igen av omkringliggande jord. Skulle uppskatta om någon med kunskap kan kommentera detta så att det blir rätt gjort.
Enligt mina kunskaper så är du inne på helt rätt spår. Gräv ur ordentligt och flytta gärna avvattningen öite längr från huset om möjligt.
Duk ska du ha runt alltihopa som kålen i en kåldolme. innanför duken blir det bra med vanlig 8-16 och en dräneringsslang. Gärna tät slang/rör 2-3 meter närmast huset så du får bort blötan därifrån och sätt renskoppar eller dylikt på alla rör. Dels för att du ska kunna rensa dels för att vattnet ska rina ut där om det tar stop eller fryser i systemet. Ett frostsprängt stuprör är ingen vacker syn
Duk ska du ha runt alltihopa som kålen i en kåldolme. innanför duken blir det bra med vanlig 8-16 och en dräneringsslang. Gärna tät slang/rör 2-3 meter närmast huset så du får bort blötan därifrån och sätt renskoppar eller dylikt på alla rör. Dels för att du ska kunna rensa dels för att vattnet ska rina ut där om det tar stop eller fryser i systemet. Ett frostsprängt stuprör är ingen vacker syn
Beror lite på hur stort hus du har, hur genomsläpplig marken är och hur det lutar.
JAg har löst det så för en del av taket och det blir för mycket vatten där så gräset växer uruselt, nästan bara mossa som överlever.
JAg har löst det så för en del av taket och det blir för mycket vatten där så gräset växer uruselt, nästan bara mossa som överlever.
Klicka här för att svara