E
ejwbegysv: Håller på just nu... 40lpm, djup ca 1.60 med stora stenar osv. Grävning 6000kr... blir nog ca 6000kr för igenläggning också... tog 2 hela dagar att gräva upp allt... 1 lass tvättad singel/makadam 1700kr. platon + rör + isolering 14000kr. gjorde av med ca 1000kr på putts då det var en hel del att laga...
7 svar · 26,5k läst
P
pinoc: Hej ! Er der nogen som har erfaring med at købe tomt / grund i Oxie - tilsvarende i en afstand af max 30 km fra øresundsbroen. Jeg har ingen ide om hvad en grund ville komme til at koste. Hvad er gennemsnitsprisen for en tomt i området max 30 km fra broen ? Mvh. Allan
0 svar · 2,4k läst
K
kurik: Har fåt pris på 215 kr m2 för dräneringsslang, fiberduk, makadam, isodränskivor, täcklist, spikplugg, silikon. Vad jag ser en komplett mtrl lista för omdräneringen. Är detta ett bra pris eller dåligt?
0 svar · 5,0k läst
Chamade
Chamade: [citat] Hmm, jag ska göra mitt bästa på att svara på dessa frågor.. 1. Jag tror inte att sprängning krävs, är gammal jordbruksmark som styckats upp. 2. Kommunalt vatten och avlopp finns vid tomtgränsen. 3. Tomten kommer att vara 1200-1500 kvm så det kan väl inte bli allt för långt? 4 & 5. Har tyvärr inte den blekaste aning om vare sig kantelement eller isolering... :-[ Jenny
8 svar · 4,3k läst
C
christiancarlsson: Hej! Håller precis på att Installera Munters Sorbtions avfuktare, Homedry 11Y är ett gör det själv kit, enda man köper till själv är spirorör,silvertape, Slangklämmor, fogskum m.m Allt slutade på 15000kr kan ju kosta mer om du ska ha en elektriker som dra ner ström till krypgrunden, men jag är själv elektriker så det löste sig ju. jag var iofs tvungen att byta ut plasten som låg
9 svar · 7,8k läst
M
Mats: Du bör ha ca 15 cm jord i toppen. Under det grus, sand, sten, jord , lite lera. Det mesta duger
1 svar · 8,8k läst
S
Saidely: Hej, någon som har tips om några bra   grundfirmor i Malmö (platta på mark) Vad är rimligt att betala per kvm för platta med värme resp schakt (Byggklart tomt). Tack
0 svar · 4,7k läst
M
Mats: Det man ska komma ihåg med syll på platta är att det är en riskkonstruktion visst, men det finns massor med hus som är byggda så och har man gjort rätt/har bra mark under så håller sig plattan hyffsat torr och då får man inte problem. Föräldrahemmet var byggt 73 med denna teknik och på det området är det inget av 20 hus som har fått problem. DOck så har snickarna ventilerat
1 svar · 3,1k läst
K
karmajoyst: Ja jag hade en liknande fråga i detta forumet som jag inte fått svar på. Det som oroar mig är att det inte skulle bli tjältåligt om man lägger en platta direkt på en markbädd. Iofs så är inte en markbädd av typ macadam så rörligt med avseende på tjäle som exempelivs matjord som binder vatten lättare. Har varit ute och tittat på tomter här i blekinge som ligger på berg, där
1 svar · 3,7k läst
K
Kvarnbonden: Som du säger - man sparar oftast betong enom att gjuta i rör. Oftast är det svårt att gräva 200 diameter 1200 rakt ner i backen. Här på 63.e breddgraden brukar vi vilja komma ner på tjälfritt, den ambitiöse hålar sedan ur två 1200X2400 S100 isolering som smiter åt kring stolpen strax under markplan. Dessutom vill många ha upp golvåsarna en bit från marken & då ser det bättre
1 svar · 9,6k läst
T
toc: Tack! Det fungerade utmärkt! :)
2 svar · 2,4k läst
S
synpunkter: Jag tänkte på syllar, ytter- och inneväggar och lite såna småpryttlar.
4 svar · 3,0k läst
·
ylven
ylven: [citat]
2 svar · 5,5k läst
·
ylven
2 svar · 5,5k läst
·
C
CrilleC: Hej, Våran platta till ett Eksjöhus gjöts december förra året. Exakt 28/12-2005. Dagarna innan hade det varit riktigt kallt och lite snöigt men dagen de gjöt var det uppehållsväder och ca 3-5minusgrader. De använde en snabbhärdande betong som de jämnade till och täckte över med presenning. Ett par dagar efter satta de igång lite värmecirkulation i de ingjutna golvvärmeslingorna
5 svar · 8,0k läst
lier
lier: Är det ä-hus som har gjutit grunden till garaget så ska det finnas garanti på jobbet. Det e bara att se till att dom fixar det. Och att det finns papper på att om det lblir fler sprickor så får dom komma och åtgärda det. Håller helt med föregående talare. Bara att reklamera när garaget e nytt. Det e surt om man ska behöva hålla på att tjafsa.
3 svar · 2,4k läst
hajof70
hajof70: Googla och sök på forumet efter "Festool Saneringsfräs" så hittar du något som går över halva min källares tak och väggar just nu.... :P Hyres på Tiderman, Cramo etc
4 svar · 7,5k läst
E
Eld: Läs här om dimensionering: http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/murverkkallarytter.pdf Det finns mycket all läsa om LECA på http://www.maxit.se
1 svar · 13,1k läst
·
Humulus
Humulus: Leca innehållar knapast någon riskabel mängd med radonavgivande material. Teoretisk skulle man ju kunna tänka sig att man vid tillverkningen använt lera som haft viss inblandning av sådant men det har jag alldrig hört talas om. Även om så vore fallet så skulle det knappast bli några nivåer att räkna med. Ang. mätningen som är omnämd i bes.protokollet, så borde det väl gå att
1 svar · 8,1k läst
L
larsrydell: Vad jag vet så har inte vattningen med sprickorna att göra utan med torktiden av betongen. Ju längre tid en betong får brinna desto starkare blir den. Så ju starkare betong du vill ha ju längre skall den vattnas.
2 svar · 4,2k läst
Milkshaken
Milkshaken: Om du ska inreda under föreslår jag att du isolerar marken oxå... dvs, gräver än mer och lägger plast först.... sen ISODRÄN följt av fiberduk, sen fyller med fin sand,,,,, därefter gjuter du ny sula..... men tycker att du ska rådfråga en byggfirma om detta...
1 svar · 2,7k läst
C
Conan: Hej, bristen på svar och kommentarer samt att jag inte kunnat hitta någonting om lättbetonggrunder tolkar jag till att det är synnerligen ovanligt. Finns det någon i forumet som kan säga något om egenskaperna hos lättbetongen? Är det poröst? Går det att få vridstyvhet i plattan? // Conan
1 svar · 3,0k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Vi kom i kontakt med en lastbilschaffis som körde massor från ett varuhusbygge. Vi betalade knappt en hundring per lass och fic nog en 50-60 lass. Tipset är alltså att det lönar sig att prata med folk på byggen, lastbilschaffisar osv osv. Det är inte ovanligt att byggen måste göra sig av med massor och dessa körs om inte annat till någon jorddepå. Är det närmare till din tomt än
8 svar · 6,3k läst
N
nimbus_26: Ok...jag ska inte krångla till det. Hur ska jag isolera väggar och golv för att slippa mögel? Ska cellplasten sitta direkt på väggarna eller ska jag ha luftspalt? Om jag har luftspalt, ska den ventileras med uteluft eller inneluft? Hur ska jag isolera och ventilera golven?
3 svar · 3,4k läst
·
M
Mats: Nejdå, inte alls så ;D Vissa dricker ju inte alkoholhaltiga drycker på grund av religös eller etisk läggning. Själv har jag beredskap och måste kunna köra bil inom en timme så då blir det också "svagdricka"
14 svar · 20,8k läst
Fein
Fein: En till. Lita aldrig ett dugg på mäklaren. även om de endast "förmedlar köpet" och är till för båda parter bla bla bla... så är hans jobb att sälja huset till högsta pris. Han är säljarens partner och inget annat. Har mäklaren oxå rekommenderat besiktningsfirman skall du nog dra åt dig öronen ännu mer. De har ju upplyst om problemet så de går ju fria.
7 svar · 3,3k läst
T
thomasd79: tänkte gjuta ett par plintar till en trappa vid altanen. har en hög 0-18 över och undrar om man kan använda det när man gjuter eller måste man ha gjutsand?
0 svar · 2,8k läst
M
Mattias_Hellore: [citat] Lönar det sig att blanda till ca 800 liter betong själv och gjuta med 6mm armeringsnät? Hoppas det går vägen, betongbil blir nog dyrt då det är max 1 kubik + framkörningsavgift..
2 svar · 2,9k läst
S
Sylvester: Jag betalar 1700 kr / kvm för en platta med golvvärme, 3 dec isolering, schakt och dränering. Detta är inkl arbetskostnad och material.
1 svar · 2,5k läst
M
Mats: Det blir det och det består av bla krossad singel och stenmjöl så det borde gå att komplettera det befintliga med mjöl för att få ungefär samma resultat
4 svar · 5,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har anslutit armeringen i plattan till potentialutjämning. Även armering i spabad på altan och inkommande kopparrör gör gasol anslöts. Vatten går i plast, rör-i-rör, o behöver ej anslutas. Såvittt jag förstår så skall man potentialutjämna armeringen om det går fr.o.m. i år.Och på en privatvilla går det ju alltid att göra. Vår elektriker hade aldrig gjort detta på en villa
6 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.