Grund & Markarbeten
Mats: Delar den uppfattningen. Sen om jag minns rätt så anses även "smutsig" singel brytande om man lägger över 10 cm
Elektra: Jodå, nog är det ett önsketänkande att få det fixat på en vecka men är man ändå igång med att önska så... ;) Jag misstänker att vi kommer att utsättas för exakt samma sak, men med hösten i antågande och vintern efter den så undrar jag om det går att göra klart exvis köket så det är beboeligt i vinter och fortsätta med resten nästa sommar? Vi flyttade ju in i vintras och
jedwardh: I mitt pris ingår bara själva grunden. El och VVS för fixas på egen hand.
TorpAnders: [citat] Om det hjälper så ska det väl vara primer då..men frågan är om det är värt det. I mitt förra souterängboende handblandade jag ca12m3..till en stödmur plus lite trapp och parkeringsficka, det blev naturligtvis inte vått i vått överallt men det har hållt i 15år nu..
gaia: sök efter orsaken till att vatten kommer in .... är det så hög grundvattennivå under huset ? Då är det en vattenpump effektivare än en avfuktare. gaia
Tedde: Helt klart bättre med krossat material! En kranbil (lastbil med skopa?) kostar, om det är en normalstor boggie-bil ca 550kr+moms /h! Kan kanske variera lite beroende på var i landet man bor samt att de gärna hugger för sig lite när det är en "husare" de ska till! Försök hitta en som gillar jobba "helg"!
_David_: Har gladeligen konstaterat att min tomt enbart består av grus och sand under jordlagret och sett det som det mer eller mindre perfekta underlaget för platta på mark bl.a. ur dräneringssynpunkt. När jag nu har börjat gräva ned slangarna för ytjordväme så visar det sig att ca 80 cm ner är det lera i varierande tjocklek, varpå det blir sand igen. Jag har provgrävt vid det tänkta huset
Stellan_Sandh: Har nyligen fått klart vårt hus och har en nedgång till ett krypgrundsutrymme som är hyfsat stort 1,4 m högt ca 20kvm. Detta utrymme hade jag tänkt att anordna en vinkällare. Problemet är att vin trivs i en temperatur mellan 8-14 grader samt en luftfuktighet mellan 60-80% vilket man skulle kunna uppnå med en klimatanläggning, men luftfuktigheten är i sin tur väldigt dålig för
Chinaski: Har en nymurad krypgrundsmur som ska "ytbehandlas". Första tanken var att bara putsa den hela vägen ner till sulan den står på och sedan fylla på med dränmaterial utanför. Men har nu fått kommentarer om att jag bör använda en grundisoleringmatta(platon) istället för putsen under mark, vilket ju bör vara enklare, och sedan bara putsa delen ovanför mark. Är detta en lämplig
Sandwall: Tack för svaret, ngn som har svar på själva huvudfrågan? "...blir det tillräckligt stabilt at ha plintarna i det? (50cm djup)"
Starfighter: Håller med MathiasS! Jag var dåligt påläst när jag fixade källaren så jag hade inte hört talas om plastspik. Det fungerade jättebra utan!
d-sajn: Håller på att renovera grunden på vår villa och har lite funderingar på hur man skall få rent därnere. Områder mellan mark och golv varierar från 40-60cm och när man läser på forumet så står det att det skall vara fritt från organsikt material. Hur får man bort detta organiska material från markplasten? Jag antar att desto nogrannare man är desto bättre blir det, har funderat
WeeBe: Man gräver väl alltid lite i den färdigpaddade grusbädden. Det är ju inte särskilt bra om man paddar på avloppsrör o dyl. De har grävt mycket i min grusbädd för vatten och avlopp och jag tror inte de ska padda den något mera. Det viktiga är väl att packa ihop gruset så det inte sätter sig i efterhand, och det knappast någon skillnad om du gräver en liten ränna för några rör.
Mats: Det beror på underlaget men om vi utgår från att det är ok så bort med det gamla och dit med fiberduk. Nu utgår jag från att det är samkross 0-18 eller liknande du ska lägga och då blir det bra med ca 15 cm
Mats: Vi har någonsorts tjockare massonit ca 7 mm tjock. Byggt 98 och hittills nada problem
poiu: Josefin tror du att du kan precisera dig. Talar vi uppvärmning eller grundläggningssystem? Typ inneluftsventileradkrypgrund?
poiu: I det diagramet jag har i en bok så är de tre första dagarna viktigast.
Mang3: Lade denna under garage osv. men i nuläget passar den nog nästan bättre här för de som är intresserade av grundbygge. Håller just nu på att bygga grund till 40kvm garage med kantelement och isolering i cellplast. Bilder mm. finns på http://mang3.blogspot.com Tar gärna emot frågor, kritik :)
Postman: Hej, Vi funderar å att dra igång husbyggnad nästa år, men tänkte göra klart en stickväg samt dragning av el och VA in på tomten innan det blir vinter. När vi ändå har grävare där så tänkte vi passa på att minska riskerna med bygget genom att rensa undan så man ser vad som finns under där vi tänkte ställa huset. Man får ju ändra markhöjden 0,5 meter där vi ska bygga. Min
Draneringsmannen: Tar mig friheten och lånar tråden lite.... Har precis fått uppgävt runt huset och skall lägga nya rör och använda mig av Isodrän. Har en lite fundering kring fiberduken: Ska den ligga i schaktbotten under rören eller från schaktsidan upp över rören???? Från Isodräns instruktion: "Täck schaktsidan ned till schaktbotten. Om schaktbotten är lös (ej gångbar) skall filterduken
d-sajn: Vi tänkte igenom och bestämde oss för att riv upp golvet och gå igenom grunden och dränering på samma gång. Håller för tillfället på med detta och det är ett jäkla jobb. Plankorna sitter som bara den. Som tur var så verkar det som att vi hittade problemområdet på en gång, så resten av bjäklarna ser bra ut så det är ju skönt.
Joffa: Skönt, då slipper jag vara orolig! Jag tackar och bockar för er hjälp.
Lindgrenski: Nu har jag tagit upp hål för fönstren i ena förrådet. Hamnade precis utanför fönstret efter min mätning. Hade bara en vanlig hammare så det vara lite knepigt i början, men efter att jag hittat rätt så var det bara att banka på. Syns tydligt att de gjutit i efterhand då det var lätt att få bort och kanterna är helt släta och fina. Ska ge mig på det andra imorron tror jag, nu är
Mats: Eller också gör du en mindre "sula" under plinten om det är markbärigheten han är orolig för
christiancarlsson: Hej! Fick själv den kommentaren från besiktningsgubben från Anticimex i mitt hus, började kolla upp grunden, köpte en trådlös hygrometer och satte ut den i grunden på vissa ställen under en viss tid, och såg att jag hade hög fuktighet, vissa tider och olika ställen. Tyvärr litar jag inte på ett företag som besiktigar hus och samtidigt säljer avfuktare, klart att de förespråkar
en2rage: Hej på er, Är helt ny här och hoppas på lite hjälp. Har problem med fukt i källaren så jag har tagit bort alla innerväggar mm i källaren. Tänkte dränera om samt isolera utifrån. Har provgrävt där fukten är som värst (vid ett stuprör). Nu till mina problem. När jag grävt en liten bit ser jag att bruket är mycket poröst samt att grunden är helt ojämn. Vad skall jag göra??
bmx: isåfall skulle man ju kunna bygga huset i tomtgräns men låta tex en balkong hänga över på grannens tomt 2-3 meter. Det känns lite som när man var barn och vevade framför nåns ansikte och skrek -Luften är fri. Så kan det ju inte vara. Men det är klart om man bygger ett nytt område och planerar husen så och skriver in nån sorts servitut på detta i förhand så funkar det väl.
bmx: grejen var att det var svågern som körde helikoptern. Han är novis och kallades in som hantlangare för att firman bara hade 2 gubbar och de ville vara 3 st. Själv var jag inte hemma dumt nog. Sen gjöts två plattor och den ena helikoptrades utav bara den (garage) medans den som ska bli mitt vardagsrum inte kördes alls. När svågern skulle börja med den så sa gjutarn till honom att det