B
bubben_lea: Hej. har just byggt ett smartstart hus och det ska väl vara i princip samma grunder har jag hört. jag har en krypgrund med en avfuktare som följde med husfirman som jag köpte huset av. har inte hunnit erfara speciellt mycket än. men min mäklare säger att en krypgrund hänger med bättre i temperatur ändringar och sånt och det låter logiskt tycker jag, en betongplatta behöver ju längre
1 svar · 5,0k läst
H
Henke.P: Hej jag har gjort ett liknande garage o den gamla plattan bilade ja sönder inte totalt men ganska mycket sen jämnade ja av med sand o paddade ihop det. det blev ett bra underlag
2 svar · 6,3k läst
B
betongarn: torpagrund
1 svar · 3,7k läst
T
thias: Om ni inte har kontakter och kan hyra minigrävare billigt tror jag inte det lönar sig att gräva själv, Tar mycket längre tid änn man tror att gräva och hyran av maskinen brukar inte vara billig.
17 svar · 16,8k läst
5.2 racing
5.2 racing: Jag satte in Trygghetsvakten för ett år sen, och klimatet i min krypgrund är numera väldigt bra. Jag hade microbiell påväxt samt att sanden hade ett flertal mörka, stora områden som var fuktiga.
23 svar · 17,6k läst
P
Paddy: Tog mig in i krypgrunden idag. Inspektionslucka saknas så det blev till att gräva sig in. Men väl inne kunde jag konstatera att det inte verkar finnas några fuktproblem, trots att marken var otäckt och bara bestod av vanlig jord. På det prefabricerade betongbjälklaget satt nämligen nåt slags pappersomslag som var snustorrt. Har inte ens papper möglat i krypgrunden på nästan 50 år så
6 svar · 5,3k läst
I
imported_Bosse: [citat] Men om man bestämmer sig för att påla utan undersökning (om man vet att alla grannar har pålat så sparar man ju 30 tusen på att få ett svar som säger att man ska pålar) Då har man ju halva pålningen betald. Och huset sätter sig inte och glider inte heller
5 svar · 5,9k läst
A
AvensisX: Hej Jag har ett hus byggt 1912 som är byggt med krypgrund men har några kvadrat källare under en del av huset. Jag har problem med att det trycker in vatten underifrån så att det står vatten på betongplattan. Jag har bilat ett hål i plattan och grävt ner en betongring och lagt pump i denna. Jag har även lagt om allt dagvatten så att det infiltreras en bit bort från huset samt grävt
0 svar · 8,2k läst
J
JanneL: Alt 1. Dra röret under sulan. Du hade ju inte så långt ner. Var försiktig med dräneringen i så fall. Du bör ju även gå under denna. Slipper då ta hål i platonmattan. Alt 2. Ditt förslag att gå genom grunden och ..Ja.. borra snett uppåt utifrån och gjut igen runt rören. Du bör då slippa få läckage den vägen. Vatten rinner inte uppåt. I detta läge måste du ta hål i
3 svar · 6,0k läst
V
vedbodgubben: Tack för svar Jawen. Bara dubbelkollar. Gissar att du räknar med "gjutplåt" med "hullingar" (typ plannja combideck). Jag hade vanlig takplåt, utan hullingar. Euh?
8 svar · 6,1k läst
J
jawen: Jag tycker det låter konstigt att en % halt vad gäller fukt överskrider max vad gäller virke/röta/mögel d.v.s 75%. Om jag vore dig så skulle jag rådgöra med kunniga fackmän från e.v kommunen om byggnadens konstruktionssätt, jag tror detta är en mycket dålig konstruktion då isolering knappt användes 1980, och den kappilärfukten som nu kommer upp inte kan komma någonstans utan
3 svar · 3,6k läst
I
isolde: Den typen av 'rabatter' är inga rabatter som man kan förhandla sig till. I stort sett alla i byggbranschen erbjuder 'rabatter', så du kan räkna ut deras vinstmarginaler när det finns utrymme till 'rabatter' samt rabatter med stort R. Grossister som Ahlsell och Dahl erbjuder 85% 'rabatter' på flera artiklar, fönstertillverkare kör med sina årliga 20-30% 'rabatter', lokala bygghandlare ger
5 svar · 3,2k läst
S
samuel.gustafsson: Hej ! Jag bor i ett terasshus byggt -62 som består av källare i halva huset och andra halvan har krypgrund. Håller just nu på att dränera om huset och isolerar det med Optidrain. Krypgrunden öppnade jag upp nyligen eftersom jag skall byta ett avloppsrör, då såg jag att det inte fanns ngn plastfolie eller isolering i krypgrunden, det låg lite lösa ruttna träplankor till ingen nytta. En
0 svar · 2,9k läst
K
kurema: Jag har luktat på en påse jord från krypgrunden, och tror att Carl-fredrik som kommenterat på en annan tråd i samma ämne har rätt. Det finns en lukt i jorden som är gemensam med den som sitter i kläderna. (Sedan luktar även det ruttna träet.) Se: http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/79016-rensning-av-krypgrund.html om detta med jorden!
9 svar · 5,6k läst
joflopp
joflopp: I mitt fall är tanken att slänga in en avfuktare utöver plasten. Eventuellt baxa in cellplast och sätta på blindbotten om den ser okej ut.
6 svar · 4,6k läst
JEGS
JEGS: Vi dränerade om, med Isodränskivor ett flerbostadshus som hade en grund med lösa stenar. Ta det riktigt försiktigt med grävskopan så inget rasar. Med tanke på rasvinkeln blir det givetvis en del jord kvar mellan Isodränskivorna och stengrunden och inte helt jämt. Det går åt dubbla lager med skivor och en hel del säckar lecakulor innanför skivorna. Fukten försvann och temperaturen
6 svar · 5,1k läst
·
JEGS
JEGS: Fundera på ett annat alternativ: Flis / isgrus, fraktion 2-5. Där lär inga myror härja runt. Men det kanske redan är lagt... Som fogsand är detta bäst: http://www.lithomex.se/ Men dyrast. Kolla åtgångstabellen på deras hemsida. Johan
7 svar · 4,9k läst
M
Mattebatik: Utifrån en lekmannaroll kan jag inte se några negativa effekter, kanske inte några positiva heller för den delen, förutom slippa ogräs ett tag. Att det skulle kunna bli stående vatten tror jag inte då de massor som finns under de 30cm som du gräver förmodligen dränerar bättre än den jord som förmodligen ligger där idag. Det blir ju heller inte mer regnvatten på dessa ytor för att
3 svar · 14,2k läst
Stampen
Stampen: [citat] Detta är värt att följa upp, helt klart! jag tror inte lossning skall vara några massiva problem på tomten, finns vändplan etc - bara backa in å dra i spaken!
8 svar · 10,6k läst
R
rollo: Vissa kondensavfuktare kan frysa vid temperatur under 5 grader. Detta är ofta inget problem eftersom det sällan finns behov av avfuktning vid dessa temperaturer. Vissa kondensavfuktare har en avfrostningsfunktion som gör att de fungerar även vid lägre temperaturer.
2 svar · 3,2k läst
P
per hammare: Ser det torrt på insidans väggar, golv och hörn så tycker jag att man har en dränering som är hel OK.
9 svar · 4,8k läst
·
G
grävaren: Det hörs väldigt seriöst. Jag har 5 cm frigolit, 2 cm sättgrus och plattor
1 svar · 7,9k läst
J
JanneL: Bygg med källare. Skall du fylla stora mängder kostar det också. Golvbjälklaget blir inte annorlunda än om du har krypgrund, men du får betydligt mycke mer utrymme (för att samla brahagrejer) -:) I stället för leca, kolla denna länk: http://www.dorocell.se/eway/default.aspx?pid=273&trg=Content_6075&MainPage_5980=6075:0:10,1936&Content_6075=6048:17112::0:6076:1:::0:0 Dessa klossar borde
4 svar · 4,0k läst
M
Micke i Nynäs: Inge fara ;)
28 svar · 12,1k läst
M
Micke i Nynäs: Gjut plattan i samma storlek som förrådet. Skulle du i framtiden vilja utöka plattan så är det "bara" att gjuta en ny platta mot den gamla. Lägg en plastfolie mellan de båda plattorna så inte fukten vandrar mellan dem...
1 svar · 2,7k läst
R
redbeard: Det stämmer jag har också hört det vid sandning av grusvägar, en del asfaltsverk får mycket 4-8 över och då blir det billigare än 2-4. Sanda för guds skull inga högtrafikerade 90 vägar med 4-8.
31 svar · 11,7k läst
L
Lillgus: Eftersom vi hade ett ganska tjockt lager matjord på vår tomt gick det åt rätt mycket grus.0,5-1,5m tjockt tot 307 ton. Blev en del extra kostnader då det bara ingick 148 ton i avtalet. Men det är sånt man får räkna med. Men nu kom en faktura på packprov två månader senare på nästan 7000. Det måste tydligen göras vid tjocka fyllningar. Frågan är om jag ska stå för detta? Ingen
0 svar · 3,1k läst
S
synpunkter: Det står på Ardex hemsida: 1,4 kg pulver/m2/mm. Men om man spacklar tjockare än 5 mm så ska man dryga ut med tvättat sand till 1/3 eller 1/2 - tänkt på det. Jag körde ca 5-8 mm och spädde med tvättad sand i fraktion 0-4. Om man är osäker på putsning och putsteknik så tycker jag det är ett kanonbra alternativ - men givetvis spelar det roll vilka ytor vi pratar om. Jag förbrukade 4
8 svar · 8,8k läst
·
A
akhagen: Kan väl tillägga att det hele bygger på att jag ogärna vill gjuta en plätt. Gillar inte att lorta ner mig tydligen...
1 svar · 4,2k läst
H
hireliath: Som en total nybörjare på detta område vill jag bara kolla med er innan vi går vidare! Vi har en stuga från 1923 byggd i sluttning med en matkällare under huset. Vg se bifogad bild! Vi planerar att bygga ut ett rum i våg med nuvarande huskropp men min fråga gäller grunden. Befintlig grund är en torpargrund i gjuten betong med en bas av stora stenblock med en slänt (1,5 m nivaskilnad)
0 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.