Vi tittar på en tomt som är en sluttningstomt med mycket berg, längst ned på tomten så har vi ett last-servitut med en skaftväg in till B-tomten.

Vår tanke är att man borde höja upp tomten lite, dvs. lägga hans väg med ~50 cm nivåskillnad till övriga tomten och sedan bygga betongplattan på den nivån. Ju längre bak på tomten vi hamnar, dessto dyrare tänker vi att det borde bli då berget ligger "i rygg" och ju längre bak, dessto mer berg måste vi skjuta sönder (sen så har vi hellre berg på baksidan av huset än vinkelräta stenväggar fyllda med fula borrhål..)

Frågan som osökt dyker upp då, vad kostar det att frakta dit fyllnadsmassor, kontra att spränga bort berg? Det vi spränger kan vi ju förhoppningsvis nytta genom att vi då kan använda det till fyllnad, men ju mindre vi spränger, dessto mer åker vi på att fylla.. hoppas ni förstår hur jag tänker.. :)

Sprängning kostade, när vi byggde vårt hus för ungefär 1½ år sedan, ca 1000 kr/kubikmeter berg. Volymen man får ut av sprängt berg är lite olika, beroende på bergart, men här räknade de med ungefär 3 ggr mer än det sprängda. Alltså, en kubikmeter berg blev 3 kubikmeter sprängsten. Storlek på stenen varierar också, beroende på bergart. Men priset jag nämnde varierade tydligen inte (för mig). :)

Att köra sprängsten till tomten kostade för oss 72 kr/ton, lastbilen tog ungefär 12-15 ton (ca 900-1200 kr). Tyvärr minns jag inte hur många kubikmeter det var i lastbilen som fick med så mycket, men det var en stor lastbil med boggiaxel.

Oavsett hur ni gör behöver ni troligen en grävmaskin på plats (om ni inte har råtur när ni spränger). Det kostar också lite grann, etableringskostnad (att få dit en maskin), timmar med grävare och maskin...

Ovanstående kanske ger något... :)

Onekligen låter ju "hämta redan sprängt" betydligt billigare än "spräng + lägg på plats" - men tack för infon gällande volymerna, hade ingen aning om att det var så pass mycket "luft" i sprängmassorna som 2/3-delar - eller tänker jag helt galet nu?!?

Ps. söt vovve

/Katten ;)

Helt galet, vet jag inte... :)
Du fattar nog galoppen, i alla fall. En bergsbit på 1x1x1 m blir efter sprängning en massa sprängsten med en volym av 3 ggr så mycket. I teorin. Det kan ju alltid bli mindre också. Men det blir ju så, det blir en massa luft emellan stenarna. Bra dränering också. :)

Sen kan nog priset bero på hur nära du har till en kross, där de krossar/lagrar upp sprängsten.
Och, om man talar med sprängare, kan de ev. göra något på priset. De har ganska hög marginal på det pris jag sade här innan.

Som hund och katt... Än håller vi sams. ;)

Lycka till!

Det hela är ju intressant - känns som om att man kanske ska spana in nybyggnationer i närheten å flörta med att få köpa X kubik från dem istället..

Men delar av sprängmassorna måste alltså från tomten till krossen och sen tillbaks igen? Låter ju omständigt.. är det inkluderat i de 1000: -/kubik som du räknade med?

• Gilla
Naala
  • Laddar…
Att hitta nybyggnationer som vill bli av med sprängsten är ingen dum idé. Ni kan ju dela på transporten, till exempel.
Ofta brukar dock folk vilja ha sin sprängsten. :)

Nej, nej, det du spränger, om du gör det, behåller du på plats.
Jag menade mer, om du köper sprängsten istället för att spränga på din tomt, är det bra om krossen som säljer sprängstenen inte ligger för långt bort, eftersom det är själva transporten som kostar mest i priset.

Spränger du på tomten, kostar det "bara" sprängningen och en grävmaskin som breder ut massorna (jag antar att en sån kommer att behövas).
Nu när jag läser ditt första inlägg igen, ser jag att du ju ändå ska ha dit en grävmaskin (för att schakta och bereda för platta osv), så den kostnaden får du ju ändå. Jag rör bara till det... :)

Ok, då är jag med! Jag tänkte väl snarast på något större kommersiellt eller kommunalt arbete, där de blåser bort ett par berg (tror det finns ett par sånna inom milen) som man skulle kunna få låna lite överblivet sprängstoff av - men det är väl klart, det är väl en mindre omöjlighet att få dem att säga "jofan, kör hit å lasta hur många lastbilar ni vill bara" om det är en större enteprenad i kommunal regi etc... det finns väl regler för sånt, antar jag?

Klart, han som är byggherre för ett sånt projekt kanske är av en annan uppfattning? är det någon som har lyckats få loss fyllnadsmaterial från tex. ett större fastighets/vägbygge som inte i regi av kommersiell fast.byggare typ NCC, Skanska, alt. offentligt såsom en kommun/Vägverket etc?

Det är faktiskt inte alls omöjligt!
Man måste nämligen (företag, kommun, privatpersoner) betala för att få deponera/dumpa sina massor på krossen, oavsett om det är jord, fylle eller sprängsten.
Därmed är de ofta glada att kunna bli av med det på annat sätt, förutsatt att det inte innebär för mycket krångel för föraren, och ingen extratid.
Dessutom brukar man ge en slant till föraren som tack, så även han tjänar lite på det.

Åk och snacka med någon av förarna, så kan de antingen köra direkt till dig, eller hänvisa dig till någon som kan säga ok. En förutsättning är som sagt att de kan tippa direkt hos dig, utan problem att vända bilen, eller så.

sennen skrev:
Det är faktiskt inte alls omöjligt!
Man måste nämligen (företag, kommun, privatpersoner) betala för att få deponera/dumpa sina massor på krossen, oavsett om det är jord, fylle eller sprängsten.
Därmed är de ofta glada att kunna bli av med det på annat sätt, förutsatt att det inte innebär för mycket krångel för föraren, och ingen extratid.
Dessutom brukar man ge en slant till föraren som tack, så även han tjänar lite på det.

Åk och snacka med någon av förarna, så kan de antingen köra direkt till dig, eller hänvisa dig till någon som kan säga ok. En förutsättning är som sagt att de kan tippa direkt hos dig, utan problem att vända bilen, eller så.
Detta är värt att följa upp, helt klart! jag tror inte lossning skall vara några massiva problem på tomten, finns vändplan etc - bara backa in å dra i spaken!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.