B
Har idag jord/rabatter alldeles intill husgrunden. Skulle vilja ta bort detta genom att gräva bort kanske 20.30 cm oh fylla på med någon form av singel eller makadam. Min undran är, kan det hända att jag får problem med att vatten ju lätt kan rinna igenom detta och bli stående mot väggen? Eller kanske det rent av kan göra lite nytta att det dränerar något? Tacksam för tips....vet att det bästa vore att gräva upp och dränera/sätta skivor mot väggen osv, men det blir inte av i år.

Det är allt fler som börjar förstå, att rabatterna intill husgrunden skapar problem med tiden. Folk står med vattenhinken och vattnar i rabatterna längs huset, och vattnar därmed också husgrunden! Vill du gräva ur och lägga dit singel eller makadam, så får du gå på djupet= ned till dräneringen, annars är där inte mycket mening med att lägga dit singel/makadam ovanpå jord.

B
Jag förstår att det är bäst att gå ned till dräneringen, men det jobbet kommer ej att göras i år. Detta skulle mest vara för utseendets skul, min fråga var om det vore oklokt att gräva ur lite och lägga på singel i fall detta kan bidraga negativt till något.

Utifrån en lekmannaroll kan jag inte se några negativa effekter, kanske inte några positiva heller för den delen, förutom slippa ogräs ett tag.
Att det skulle kunna bli stående vatten tror jag inte då de massor som finns under de 30cm som du gräver förmodligen dränerar bättre än den jord som förmodligen ligger där idag. Det blir ju heller inte mer regnvatten på dessa ytor för att du lägger stenkross.
Tuta o kör, snyggt och fräsch blir det iallafall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.