G
Hej!

Putsen som ni ser på bilderna har börjat trilla av i källaren, och det är inte bara på ett ställe utan lite här och var. Började för ca 5år sedan. Därför undrar jag vad problemet kan vara. Är det dags att dränera, för det var nog ett tag sedan eller är det bara putsen som släpper pga av plastfärg och dåligt arbete?

Om man nu ska putsa om, är det någon fördel att blanda i något medel i bruket så att fukten inte tränger igenom?

Mvh Andreas

• IMG_0611.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0612.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är definitivt dax att gräva runt huset och fixa nytt utskick och dränering.
Satsa på en metod som gör att fukt på utsidan av grunden transporteras bort (luftigt) samt se till att dräneringen ligger UNDER husets nivå och lutar neråt.
Jag skulle nog inte satsa på täta färger. Om det blir fukt bakom kan färgen släppa igen.
Kolla upp de mtrl som använts och tala med målarbutiken (som kan)

G
Skulle påbörja dräneringsjobbet idag faktiskt. Grävmaskinen var på plats kl 7 imorse. När vi grävt 3 skopor visar det sig att detta inte skulle bli så lätt som det var tänkt. Huset som är byggt -34 visade sig stå på en lös stengrund. Alltså dom har lagt lösa sten ca 1.5 meter och sen gjutit väggarna uppe på. Problemt blev ju att stenen började rasa när vi grävde och hade vi fortsatt så hade ju huset hängt i luften.

Vad jag tror är det enda att göra är väl att försöka få ner en form mot stenen på något sätt och förska gjuta en utanpåliggande vägg? Vilket ju skapar en hel del mer jobb + kostnader än beräknat.

Hade vatt kul å höra om någon har några tips och ideer på hur man ska gå till väga och om det finns någon annan lösning på dräneringen kanske, typ att man bara lägger platonmatta + rör halva djupet.

Bomba mig med tips...

G
Verkligen ingen som varit med om något liknande?

Inte riktigt likt ditt objekt, men nästan. I mitt förförra hus som var byggt -23 skulle omdränering göras men när grävning började så visade det sig att berget var så lite utsprängt att det på många ställen gick in i väggen ca 1 m under markytan. Jag la en dränering på det djupet, sen bilade jag upp golvet runt ytterväggarna och gjorde en invändig dränering. Jag fick bukt med fuktproblemet.

I ditt fall kan du kanske gräva utanför stenmuren och lägga dräneringen där. Lägg en platonmatta eller liknande mot väggen och ut över stenmuren som styr ut vattnet mot dräneringen. Helt optimalt blir det väl inte men något bättre förslag har inta jag.

G
Min tanke är väl lite som din oxå. Funderar på om man skulle öka dimensionen på drän -rören en aning kanske till 5 eller 6 tum istället för 4 tum. I och med att man lägger dom en bit ut från huset, ca 1 - 1,5 meter.

Vi dränerade om, med Isodränskivor ett flerbostadshus som hade en grund med lösa stenar. Ta det riktigt försiktigt med grävskopan så inget rasar. Med tanke på rasvinkeln blir det givetvis en del jord kvar mellan Isodränskivorna och stengrunden och inte helt jämt. Det går åt dubbla lager med skivor och en hel del säckar lecakulor innanför skivorna. Fukten försvann och temperaturen steg ett par grader i källaren... som väntat. Alla nöjda, jepp!
Riktigt så långt ut behöver du inte lägga dränrören som 1-1,5m, du kan nog hålla dig under 0,75 m. Det är så klart säkrare att gå en bit från grunden. Hellre det än att riskera små ras, de kan komma, som i och för sig lagas efter att den värsta paniken har lagt sig... Bara att mura upp igen, ingen idé att försöka pussla med stenblocken. I värsta fall får man "offra" en domkraft.

Men för guds skull, gräv inte upp runt hela huset i ett svep!!! Ta en bit i taget, men det fattar du nog. ;-)

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.