Hej

Jag har ett hus byggt 1912 som är byggt med krypgrund men har några kvadrat källare under en del av huset.
Jag har problem med att det trycker in vatten underifrån så att det står vatten på betongplattan.
Jag har bilat ett hål i plattan och grävt ner en betongring och lagt pump i denna. Jag har även lagt om allt dagvatten så att det infiltreras en bit bort från huset samt grävt ett 2,5m djupt väldränerat täckdike ovanför huset (mycket svag lutning i terrängen) med dränering till en brunn som är 4m djup och nivåhålls så att vatten flyttas till infiltration nedanför huset. Vattnet lägger sig inte längre på plattan men den är väldigt fuktig.
Jag skulle vilja gjuta ett nytt lager på det befintliga för att laga sprickor och andra skador på det nuvarande gjutningen. Finns det några problem med detta och ska man täta till med fuktspärr av något slag?

Tanken med källaren är att ha den som vin/matkällare utan att fukt ska belasta bjälklaget ovanför.
Jag har lagt in en billig avfuktare i källaren för säkerhets skull. När det ligger vatten på golvet ligger relativa luftfuktigheten över 85%.

Kommer inte åt att dränera runt då källaren då dom flesta väggar liggen under huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.