D
Dejvan: Vi har dålig pus på sockeln runt huset ca 1.2 meter hög. Efter analys av murare verkar rådet vara att slita ner all puts från sockeln och putsa om. Detta kostar ju helt klart en slant. Det vi nu sitter och funderar på är om man samtidigt skall slänga på några cm isolering innan puts och/eller köra med ngn skiva. Finns det färdiga putsade isolerskivor att skruva upp? Hur blir dessa
0 svar · 9,4k läst
S
Scandic: Tackar för svar!
3 svar · 8,6k läst
hugoh
hugoh: Det visade sig bli 2300:- inkl moms. Jag var radd att det skulle bli mycket mer. Tack for svaren. Puss Johan
4 svar · 10,2k läst
B
Bodtomte: kanon! Tack för tipset:)
12 svar · 6,6k läst
B
BigGitt: Verkligen bra tips!!!
8 svar · 5,5k läst
H
hempularen: tackar för svaren. Nu återstrå att se när grävaren har tid. Han var givetvis iväg härifrån, men skulle komma tillbaka med maskinen inom en vecka.
4 svar · 4,3k läst
MathiasS
MathiasS: Intressant svar. Angående #1 så har det diskuterats tidigare på forumet. Jag vill minnas att det då uttrycktes åsikter om att man bör ha 20cm, dvs dubbla skivor, isolering för att kondenspunkten ska hamna så långt ut att det blir riktigt bra. OM det är så är isodrän en rätt dyr konstruktion. På insidan av en platonmatta, hur mycke vatten kan det egentligen kondensera där? Antag
3 svar · 9,8k läst
S
scenic46: 1-1,5 meter från källarväggen skall jag släppa upp betongbilar vid senare bygge á c:a 55ton/st. Därför gjorde jag contereforbalkar på var tredje meter i min nya murade källare. Jag gjorde ingen matematisk hållfasthetsberäkning. I fogarna under mark där belastningarna kommer sedan från betongbilarna dubbelarmerade jag varannat skift och enkel vartannat. Enkelarmering på insidan av
1 svar · 9,3k läst
J
JanneL: Mikael_L håller med dig om fall på schaktbotten. Man går ju inte och ställer sig i vattenpölen heller om man kan vara torrskodd på sidan om. -:)
5 svar · 5,1k läst
J
JanneL: Tveksam om det blir billigare att hyra. Dessutom är det inte lätt. Att gräva gropar klarar nog alla, men att få det jämt och plant...
3 svar · 4,3k läst
J
JanneL: Jag har också en ordentlig lutning på uppfartsvägen men den planar ut så det är något så när plant där bilen står. Har vissa tider fått parkera i backen. De nackdelar jag upplevt då är att man får justera parkeringsbromsen med jämna mellanrum. Lutningen är så stor så bilen kan inte stå still med bara växeln ilagd. Det är bara att hoppas att wiren till handbromsen inte går av
18 svar · 39,2k läst
Consensus
Consensus: Hela trossbotten är i trä om du har träbjälklag (vilket är det vanligaste). Ser inte problemet, speciellt inte om du avfuktar grunden.
3 svar · 6,2k läst
rickardg
rickardg: Finns det andra alternativ till att "borra tills det tar stopp" (och sen analysera borrkärnan) när man gör markundersökning? är orolig för att marken inte är fast på en sluttningstomt med en del berg i dagen jag funderar på att köpa men den skulle i så fall bestå mest av väldigt stora stenblock då "berget" har väldigt mycket sprickor i sig och ser ganska trasigt ut och har rasat
0 svar · 4,1k läst
J
JockeR: Tack för era svar! Just detta momentet har inte framkommit ur någon av de otaliga byggbeskrivningar jag läst igenom :) (just om klumpen ska stelna eller inte innan man sätter dig röret). Tänk vad bra att detta forum finns!
4 svar · 3,1k läst
B
Bengt Norell: Huj va snabbt svar, jag tackar och bockar. Hälsningar Bengt
2 svar · 2,7k läst
shelby67
shelby67: Googlade runt lite, inte visste jag att dom där betäckningarna var tillverkade av gustavsbergs rör system :o. ja där ser man
25 svar · 12,6k läst
S
Stringfellow: Låter som någon blandar ihop membranhärdare och dammbindning. Membranhärdare kan man använda för att förhindra krympsprickor på varma dagar vid gjutning men det har ingen vidare dammbindande effekt när betongen härdat vad jag vet. Gjut som vanligt, glätta golven och precis innan du ska flytta in grejer så målar du antingen med golvfärg eller en färglös dammbindning.
1 svar · 4,3k läst
J
J_A: Ska bygga till en isolerad platta till vårt framtida uterum och har lite frågor kring detta..... 1. Ska denna avgränsas på något sätt från den befintliga isolerade plattan? 2. Vet Någon vad det ca kostar att ta fram en isolerade platta för uterum, storlek ca 20m2?? 3. Vilka fönster är vettiga för mitt ändamål, vill förlänga säsongen i uterummet inte använda det i december eller
0 svar · 4,3k läst
shelby67
shelby67: [citat] Ja det var en stor trailer med tre axlar på bil och tre på släpet. Oftast får dom betala för att tippa fyllnadsmaterialen, nu betalade jag 700.- per vända för att dom skulle köra biten hem till mig istället:)
10 svar · 5,3k läst
Snailman
Snailman: Ja när jag skriver ingen skillnad menade jag juridiskt, det finns exempel på forumet där älvsbyhus representant velat ha 300 tusen för grundläggningen och kunden har istället handlat upp detta själv för 50 tusen (själva delarna som man gör grunden av ingår i älvsbyhus leverans, så det är mest arbetet man betalar för) Dina priser verkar ju ligga i de övre regionerna här... hur
9 svar · 5,5k läst
Micke_1
Micke_1: Kom på att ja själv hade lagt in några bilder själv! http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/3774-garaget-bestaellt.html //Micke
4 svar · 4,8k läst
M
mdredfox8: Jag har en mark som det är berg under, sedan ligger det lerjord ovanför. Vad ska jag göra innan jag lägger på matjord och färdigt gräs? Ska även bygga en ovanmark pool på en del av tomten och undrar hur jag ska göra för att få markarbetet så bra som möjligt.
0 svar · 2,5k läst
M
Mats: Japp. Den ska hackas ned så finkorningt som möjligt. Sen brukar jag alltid låta ett uppfyllt parti ligga till sig ett år innan jag justerar toppnivån och gör gräsmatta
4 svar · 6,8k läst
A
Anläggaren: Absolut så ska du ha dräneringsrör. även att du fyller med bra matriel så kommer vattnet ställa sej i underkant av plattan (så kallad orördmark). om du har platta som är över 60 cm så tycker jag du ska isolera utsidan av hörnen med tanke på att kärlen gärna kryper upp där. men utan tvekan ska du ha dräneringsrör.
1 svar · 7,8k läst
S
snysop: Hej! Skall bygga vår Smålandsvilla med deras nyaste typ av grund. Det är en liknande Alba-grund som i stora drag innebär att måttanpassade "betongväggar" lyfts och sätts på frdiggjutna sulor. Grunden isoleras med 150 mm på golv och väggar och plastas mellan isoleringen. Grunden blir helt tät och en kanalfläkt sätts in för att skapa undertryck som gör att det blir en tät varmgrund.
0 svar · 5,7k läst
T
tihimasmo: Du kanske menar kvicksand eller silt? http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvicksand http://sv.wikipedia.org/wiki/Silt
1 svar · 6,0k läst
T
tihimasmo: Om plattorna är fula och fallet inte stämmer skulle jag ha fixat det. Har man maskin där kan man ju lika gärna fixa drän samtidigt.
3 svar · 4,6k läst
zno
zno: Tack för alla svar, ni bekräftade vad jag trodde. Nu har grundentreprenören varit ute och försökt fixa till kanterna. Det ser som om dom fyllt ut med typ betongspackel, mörk till färgen. Tyvärr hade jag inte kameran med mig. Ytan är nu jämn ut mot kanterna, men den är ju fortfarande ca 1cm över kantelementen i något hörn och helt i höjd med kantelementen på andra ställen. Som ni
11 svar · 8,2k läst
·
shelby67
shelby67: Jobbigt när all den betongen brinner på marken, och det står ett gäng ungdomar och tycker att det är skithäftigt:p
3 svar · 3,7k läst
R
Rozeman: Har frågat lite här på forumet om krypgrundsisolering. I samband med detta har jag fått rådet att byggplasten på "golvet" i krypgrunden bör bytas efter ~20 år. Är det någon annan som även hört detta råd?
0 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.