ByggareBacchus
ByggareBacchus: Finns det några grustag eller bergtäkter i Linköping där man kan hämta grus, singel, makadam mm med eget släp? Har hört talas om EcoCenter. Vad finns den anläggningen? De har missat att skriva det på sin hemsida.
0 svar · 5,4k läst
M
maloki: Har bestämt mig för att bygga ett stenhus i framtiden (2-3år). Men jag behöver införskaffa mig kunskap i Grund & markarbeten och i Murning. Finns det något företag som erbjuder sådana kurser? helst på helger då jag jobbar från 08-17:00 vardagar ^_^ Tack på förhand för svar.
0 svar · 2,7k läst
T
tihimasmo: Känns lite overkill med sula för ett kallförråd. Jag skulle ta lite lecablock och köra ner i backen som plintar.
1 svar · 4,5k läst
Snailman
Snailman: jag tror sotaren ska inspektera dragningen av den i grunden oxå, vet inte i exakt vilket skede? Man bör väl se till att den mynnar ut ovanför tänkt markyta oxå.
5 svar · 4,8k läst
S
Styx: Jag är nästan säker på att betongkillen inte jobbat med kantelement, för då tror jag inte han hade tyckt att det är enklare med leca som "form". Kör nu med element istället - blir kanoners ;) ..
2 svar · 4,6k läst
T
tihimasmo: OBS, låt inte järnen sticka ner i gruset i gropen utan ha ett täckskikt av betong utanpå armeringen.
2 svar · 5,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tack för input. Nu hade vi inte tänkt göra detta själva, utan jag har kontaktat grund- markanläggningsfirman som gjorde allt arbete. Känns bra att ha lite tankar med sig för diskussionen med firman. De skulle ha kommit och tittat nu i helgen, men det verkar inte som om dom kommer. :( När detta gjordes hade vi långa diskussioner om sluttningen och dränering och avskärande diken och vi
4 svar · 5,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vår infartsväg är ca 250 meter lång. Där gick det åt nästan 1000 ton kross. Vägen går över ängsmark (lermark). På stora delar las en 20-30 cm tjock lager kross, på andra delar där det var lite sankt fick läggas 50 cm + trumma under vägen + dräneringsrör vid sidan av vägen. Ute vid stora vägen hade Vägverket synpunkter på bredd och nivåer och radier ( = gick åt mycket kross
9 svar · 6,8k läst
P
psamuels: Jag är intresserad av denna problemställning. abe78, vad är status på ditt grundproblem? Vi har nyligen tagit över ett fritidshus i Härjedalen med tydliga sättningar i grunden, enligt bygglovshandlingarna från 1973 är grundläggningsdjupet endast 0,3 meter. Frostfritt djup i området är 3,0 meter + multiplikator för området (osäker på exakta faktorn för morän). Under alla
2 svar · 6,6k läst
pellefant
pellefant: jag hae öppning utifrån med en brunnsring mot kantbalken som man kan krypa igenom och under kantbalken. en fördel med luckan oavsett om det är inne eller ute äe om den är 1200 bred ifall man behöver få ner skivor av någon anledning, vattenskada? samt även bra med belysning i krypgrunden...
6 svar · 12,1k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Insåg nu att jag var ute och cyklade. Trodde vi pratade krypgrund förstås. Sorry.
14 svar · 12,1k läst
M
Mats: Plintar är ju onekligen enkelt. Man bör dock lägga på lite extra isolering i botten iom att man får utomhustempen under fötterna. Kostnadsmässigt så kostar ju bärlinorna en del men de behövs ju för torpargrunden också. En platta kan ju bli en ganska stor affär beroende på hur plan kullen är
2 svar · 3,5k läst
T
tihimasmo: Jag handjagade dräneringen runt tre väggar på mitt hus, i torr lera. Sen kärrade jag singel. 9 kubik. Vägra hyra maskin.
4 svar · 7,8k läst
H
hus1991: Hej, har ett Team boro hus från 1991 där man putsat stora delar av fasaden direkt med något som ser ut som frigolit med asfalt på. De som byggt huset har haft olika teknik, där det är mer än c:0,5 m så användes en matta som ligger direkt på frigoliten. Där set allt ok ut, små sprickbildningar som jag enkelt fixat med husfix. Däremot så finns inget som helst matta där det är mindre
0 svar · 3,4k läst
ginnfilt
ginnfilt: Jag tackar för svaren! Som lekman tror jag att det är använt fel typ av färg även hos oss så "släppen" ser ut som att det är just färgen som lossar och drar med sig lite puts...
4 svar · 5,2k läst
R
Robert_Brink: [citat] nu vet jag inte om det ska bli några större problem ändå eftersom det bara är grus under... dessutom så är det ju natursten/sjösten som ska användas.
4 svar · 3,3k läst
G
Gamelon: L-element har vi redan valt bort. På vår konstruktionsritning står u-element utsatta av typen Isogrund men på vägen i kunskapssökandet har vi trillat över Supergrund vars element är lite annorlunda. Någon som har erfarenhet av supergrunds element ?! Isåfall varför valde ni dem? Hur stor är skillnaden energimässigt med en sk bruten köldbrygga?! Nä nu kom vår grävare så jag får
0 svar · 3,3k läst
T
Tommyboy: Det är sådana här fall strandskyddet sätter in om det inte är utsläckt sedan tidigare, skall du göra det den "duktiga" vägen ta kontakt med kommunen och fråga om det behövs bygglov och strandskyddsdispens. Säger de att det bara är att köra så skall du ha det skriftligt då det inte finns någon preskubieringstid på strandskyddsärenden....... Helt enkelt: ligger huset och havet så
2 svar · 3,0k läst
B
Bubler: Ja det där ser inte så farligt ut. Det är säker inte gjutet det här årtiondet så har det hållit fram till nu så kommer det att hålla i framtiden. För att få det lite snyggare (min smak) kan man slå på en puts precis som ylven föreslog. Då kanske du behöver sätta ett plåtbleck för att dölja kanten på putsen om det inte går att dölja med fasaden. Man hindrar även vatten
4 svar · 4,6k läst
·
R
rollo: Vi diskuterat detta jättemycket här på forumet, och på värmepumpsforum.com Du hittar trådarna om du söker på kondensavfuktare. Det finns massor av fördomar om detta. Vissa kondensare har problem att de fryser vid låga temperaturer, men det gäller inte alla. Och dessutom behöver de flesta ingen avfuktning på vintern då temperaturen är låg. Kolla på energimyndighetens tester. det
6 svar · 4,7k läst
saturnus
saturnus: priset uppfattade jag som normalt för betong, 1.250 inkl. moms utkört och lossat av en chaffis som tog tid på sig att lägga ut betongen jämt. Detta i centrala skåne (precis i mitten) Jag fick betongen 7 kbm, årets varmaste dag, andra hade tydligen ringt återbud, för bilen kom mitt på dagen. Märkte inga problem med att den bränner fortare, ett par timmar har man på sig, om det finns
3 svar · 9,3k läst
G
gluecifer: Aha, det var ju snabbt jobbat det. Då ska jag vara frågvis och kolla om ni kan uppskatta vad tid/material och slantar skulle kunna sluta på vid bra förutsättningar i just mitt fall (se bilden), för själva grunden utöver grävning?
4 svar · 5,7k läst
·
Q
qassim: Tack för era svar.
6 svar · 3,3k läst
·
Q
B
BAS: Det låter inte som en bra konstruktion med plastfolie och trä. Jag följde instruktioner jag fick då jag köpte albaelement för garagebyggnad. Jag började att fylla med leca-kulor. De både isolerar och är kapilärbrytande. Över det la jag markduk och gjöt betong. Om du ska regla på betong kan du lägga någon form av tätskick som möjliggör luftning ovan betongen t.ex. en platonmatta.
1 svar · 3,6k läst
U
Ulf_35: Tack för info. Så man måste alltså ha plintarna? Mvh Ulf
2 svar · 3,5k läst
joflopp
joflopp: Det här är vad vi har att utgå från. Sommarstuga med krypgrund, murad leca, inget kapillärbrytande skikt, ingen plast, ingen isolering utöver det i bjälklaget. Jordlager i grunden alltså. Nu vill jag fixa till det här i samband med att stugan renoveras. För att krångla till det så kan inga andra transporter än vår plasteka användas. Således inga kubik med singel som
0 svar · 5,0k läst
M
maxtor: Har haft en kille från en saneringsfirma här. Han kom fram till att i mitt fall så behövs det ingen aktiv ventilering, d.v.s ingen fläkt. Han tyckte även att det såg så bra ut att en fungicidbehandling var "overkill" Han förordade dock Nivell-golv så det får bli ett sånt. Kommer även att bygga in en inspektionslucka så man kan kontrollera statusen under golvet.
8 svar · 10,5k läst
B
bergstrollet: Supergrund säljer enbart direkt från Norrtälje (tror att det ligger där). Thermogrund som är trad. L-balk gav mig ett motsvarande pris på 148 500 kr (cirka 20000 kr dyrare). På lokala brädgården fick jag ett pris som låg i nivå med Supergrund (strax under), men då hade jag redan beställt grunden. Jag är helt säker på att du kan få ner priset om du enbart köper cellplast från
5 svar · 6,6k läst
Consensus
Consensus: Var den åldersbeständiga plasten uppvikt så att fukt som kondenserar mot grundmuren inte rinner ner mot plasten och lägger sig ovanpå den? En uteluftsventilerad krypgrund har alltid lite kondens på grunmurarna så här års, och om plasten sitter fel så kan det droppa på den istället för ner i backen. Det låter spontant som att en sån grund ska utrustas med avfuktare, pluggas igen och
1 svar · 3,3k läst
Ugglan
Ugglan: Jag har både använt Nivell (rätt dyrt för det är mycket specialgrejjer). Men trots det ganska ok om man gör jobbet själv och vill kunna lägga trägolv eller liknande i källaren. Har även kört med ventilerat golv á la Nivell, men med egna reglar+vinkeljärn från Biltema för att få upp dem från betongen. Funkerar lika bra men till ett mycket bättre pris... Bergoplattor funkar
7 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.