När hus med krypgrund isoleras uppstår ju problem med att grunden blir för kall då 'spillvärmen' minskar. Kan man då inte låta den varma inomhusluften gå ut via krypgrunden istället för ut på taket? Inomhusluften borde vara torrare än utomhusluften som annars läcker in där. Är det nåt jag missat? Håller på att installera mekanisk frånluftsventilation som brukar få skäll för att den är dålig på att åtevinna energin som läcker ut.

Det låter lite riskabelt.

Även om det inte känns så, så kan varmare luft innehålla mer fukt än kallare. Det är ju när den varma fuktiga luften når de kalla fönstren och kyls som imma fälls ut, eftersom den kallare luften inte kan innehålla lika mycket vattenånga. Denna lättbegripliga missuppfattning, att kall luft är fuktigare än varm, lär kunna få en del ägare till krypgrunder att ta felaktiga beslut i den svåra konsten att hålla en sådan torr och fin.

http://faktoider.blogspot.com/2007/11/vatten.html

Vad jag läst så är det inte en bra att göra så.

Men jag har en annan teori som jag funderar på som kanske kunde fungera. Säg att man leder in frånluften i ett ventilationsrör i ena änden på huset, som sedan löper i grunden längs med hela huset och mynnar ut i andra änden. På det röret har man sedan kylflänsar så att värmen från frånluften kommer grunden tillgodo men eventuell kondensering sker inne i röret och rinner ut utanför huset om man ser till att ha lite lutning på röret. Med frånluftsfläkten placerad i slutet så har man ju även undertryck i röret så att inomhusluften inte kan komma ut i grunden(om det skulle bli otätt)..

Borde väl ge lägre RF och en billig typ av värmeåtervinning(varmare golv)?

Vad tror ni om den idén?
Jag ser inga nackdelar mer än att det kanske inte avger nämnvärt med värme.

Iden fungerar troligen men det skulle bli ganska rejäla kylflänsar.
Du kunde även sätta en vätske/luft värmeväxlare på utgående luft och en likadan i krypgrunden, kopplad till en liten fläkt. Det behövs även en liten cirkpump för att snurra runt vätskan. Se exempelvis www.aircoil.se och värmeåtervinning.
Tyvärr blir det ganska dyr lösning men troligen ganska förnämlig.
Men som sagt, undvik att blåsa ner fuktig rumsluft i den kalla krypgrunden

Varmgrund.
Sök på nätet så hittar du en hel del. Är ett vedertaget "system". Dock måste grunden isoleras. Typ 2*50 mm frigolit på marken och 1*50 mot muren. Skall även arbeta med undertryck. Dvs öppningar i golvet mot grunden och sedan suger du ut från grunden

Har liknande funderingar med värmeväxling istället för isolerad varmgrund. Men kommer i så fall bygga en rörvärmeväxlare. Har den möjligheten på jobbet....

GVR4 skrev:
Vad jag läst så är det inte en bra att göra så.

Men jag har en annan teori som jag funderar på som kanske kunde fungera. Säg att man leder in frånluften i ett ventilationsrör i ena änden på huset, som sedan löper i grunden längs med hela huset och mynnar ut i andra änden. På det röret har man sedan kylflänsar så att värmen från frånluften kommer grunden tillgodo men eventuell kondensering sker inne i röret och rinner ut utanför huset om man ser till att ha lite lutning på röret. Med frånluftsfläkten placerad i slutet så har man ju även undertryck i röret så att inomhusluften inte kan komma ut i grunden(om det skulle bli otätt)..

Borde väl ge lägre RF och en billig typ av värmeåtervinning(varmare golv)?

Vad tror ni om den idén?
Jag ser inga nackdelar mer än att det kanske inte avger nämnvärt med värme.
Jag tror detta skulle fungera med vanliga spirorör. Metall leder ju värme rätt bra. Att tex dra 10-20 meter rör längs med marken i krypgrunden borde ju räcka för att en hel del värme skulle läcka ut. Dock så kommer du få problem med kondens i rören eftersom den fuktiga varma luften blir kall i rören.

Tog mig in i krypgrunden idag. Inspektionslucka saknas så det blev till att gräva sig in. Men väl inne kunde jag konstatera att det inte verkar finnas några fuktproblem, trots att marken var otäckt och bara bestod av vanlig jord. På det prefabricerade betongbjälklaget satt nämligen nåt slags pappersomslag som var snustorrt. Har inte ens papper möglat i krypgrunden på nästan 50 år så ska det väl vara ok med betongen. ;)

Nu har vi nyss bytt från oljepanna till bergvärme så det kanske är nu det börjar hända saker. Fast jag undrar hur mycket rökgaserna i skorstenen bidragit till att värma grunden under dessa år? Från grunden till rökkanalens början är det tre meter tegel och betong som ska värmas i så fall. Men vi installerar en fuktmätare, gör en permanent inspektionslucka, lutar oss tillbaka och ser vad som händer. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.