Har trots timmar av letande inte riktigt hittat det jag söker på forumet och hoppas på tips och idéer från Er därute :)

Jag har en tomt som jag ska anlägga gräsmatta på framöver. Just nu är det bara lerjord. Framöver ska det läggas på matjord och så gräs. Efter allt regn så har det blivit ett antal "pölar" på tomten som inte har försvunnit efter 1-2 dygns regnuppehåll. "Pölarna" varierar med en omkrets om ca 1-3 meter.

Känner att det behövs göras något åt detta så att det inte blir samma bekymmer när gräsmattan sedan är klar. Problemet borde väl kvarstå även fast jag lägger på matjord över det som just nu blir "pölar"? Vad kan göras? Lägga ner ett antal dräneringsrör i marken är ju ett alternativ vilket också medför lite jobb med grävning, läggning, återfyllning samt anslutning av dräneringen till stenkista mm. Aktuell yta är totalt ca 600 m2 med ca 10 "pölar". Hur tätt ska det ligga då? Ska man bara dra dränering där det är "Pölar"?

Funderar på om det går att gräva upp vid respektive "pöl" och lägga i grus tex 8-16 samt återfylla med lite jord? Borde inte vattnet försvinna neråt lite fortare då och det inte blir lika blött på toppen? Känns som ett lättare och billigare alternativ. Är jag helt ute och cyklar här?

Hoppas någon här på forumet kan hjälpa till med synpunkter, för det känns som att fler borde ha råkat ut för detta bekymmer.

mvh

Drar upp min gamla tråd igen för att se om någon nappar på den så här 5 månader senare.:)

Har märkt nu under hösten och vintern när det inte varit frysgrader att det är hur mycket pölar som helst på tomten vilket ju måste åtgärdas nu till våren.

Hoppas på tur med lite hjälp och idéer från någon som varit med om något liknande eller vet vad man ska göra.

Om du Inte ska spela fotboll, eller tennis på din gräsmatta, så är det lutning som är första man ska jobba på. Bestäm dig för vart vattnet kan rinna bort från gräsmattan. Sedan måste hela gräsmattan luta åt det hållet. Lutningen bör vara ca 1cm/m. Det beror lite på hur hård och jämn ytan är. Är gräset mjukt och småkuperat, så måste lutningen vara mer. Närmast huset bör lutningen vara ca 1dm/m.
Det är den bästa dräneringen man kan ha. Och billigaste.

Om du inte kan komma ifrån att ha en svacka någonstanns, så får du lägga dräneringsslang från svackan bort till brunnen eller diket.

Rätt lutning gör stor skillnad!

Mats

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.