Grund & Markarbeten
Abbedabbe: Hmmm, kanske skulle låta sig göras. Då skulle man dessutom kunna "fördjupa själva grundmuren så att man kan gräva ut så att det blir plats för makadam etc... Ingen dum idé alls!
kamfab: Bygga från grunden Skulle vilja ha för och nackdelar på vad jag tänkt mig på ett nybygga av ett en enfamiljhus. Vill bygga ett hus med an gjuten platta med golvvärme,färdiga betongelement utvändigt och betongelement i samtliga våtutrymmen samt kök, resten av mellanväggar i trä utom där det erfordras bärande vägg med tanke på att vi vill ha betongbjälklag på övre våningen. Vad
magnusss: glöm ej att räkna med ROT. På arbetskostnaden kan du använda dig av ROT avdraget vilket du inte kan på materialkostnaden. [ QUOTE=jimkva;816347]Tack för svaren! Det är entreprenören som har föreslagit att använda dräneringsklossen - han menar att det blir väsentligt billigare om han använder denna (det går tydligen snabbare att lägga denna än dränemringsrör med grus runt om).
anra: Skulle gissa på att du måste fixa till dräneringen. Du kan ju kolla så att dagvatten rören inte bara går ner i mark och vatten inte leds bort, men då borde du ha vatten i krypen var gång det regnat (eller snön smälter).
Bergling: Det beror ju på många olika faktorer. Hur mycket behöver sprängas bort? Hur mycket behöver man annars fylla upp? Kan sprängstenen användas på tomten eller behöver den fraktas bort? Vad kan du få för pris på fyllnadsmaterial? Finns det befintligt bygglov som stipulerar en viss nivå på marken? Finns övrig bebyggelse som kan skadas av sprängning? Finns säkert ännu fler frågor som
tihimas: Då lär du inte få bakfall i alla fall.
Immobil: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/112565-avfuktning-genom-radiovagor.html :) http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/111602-ny-mirakuloes-avfuktningsmetod-eller-bag.html ;)
BigGitt: Jag hade en gammal trappa i 2 steg som jag delade. Bara ett stor betong block lämnades kvar. Tanken är att klä in den med bya sten utom den nedersta steget som ska göras av murblock 350x210x190. Tot 70 byastenar och 16 murblock. Hur lång tid kan det taga att limma ihop den? Tot höjd 380mm. Jag lyckades fota nåt liknande.
Plantsman: Det är tegelfasad. Kommer, när jag nu tänker efter, hursomhelst lägga singel 2-3 dm längst in mot grunden. Plattorna ska även fortsätta en bit ut från huset (användas som gång och uteplats).
anaitis: Jag tycker du ska fästa den nya i den gamla eftersom den är så pass liten och ligger insprängd i huset. Dubba fast den.
anaitis: Det kan också bero på att leran under golvet reser sig om den blivit fuktigare pga tex att dräneringen inte fungerar som den ska. Eller att takavvattningen gått sönder och släpper ner vatten under huset. Men som Per-Erik skriver, kolla först om huset satt sig. Sjunker huset vid de bärande väggarna kan mkt väl golvet komma att bukta uppåt.
anaitis: Det går utmärkt med moderna dräneringsrör under den nya plattan.
anaitis: Läser nu en gång till: Det står faktiskt ÖVERGOLV, tyder på att isoleringen ligger underst! Ovanligt att man anv den metoden redan 1973!
Erik Hedvall: De här hittade jag på Vindö Byggvaror (http://www.vindobyggvaror.se/) sommaren 2008. Skulle gissa att de fortfarande har dem.
El_-micke: jag har en 5 tonnare och den är 199cm bred,,,,,har grävt för dränerig med mindre med men det är lite bökigare ......man måste stå nära diket för att nå ner o man blir inte av med massorna så långt från maskinen
edvinf: Jag ska ställa upp en 3x8m barack/kontorsmodul. Vad ställer man den på? Hur förbereder man detta?
404: Vad kan det kosta mellan tummen och pekfingret med plintgrund för ett 160 kvm enplanshus på berggrund?
Draven: Jag hade tänkt lägga in fiberduk 2005 när vi grävde vägen, men min grävmaskinist avrådde mig till det(behövdes ej ) så jag hade inte tänkt göra det nu heller.utan bara bygga på med mer bärlager .. Dikena är ok i alla fall.
404: Jag är också intresserad av detta, någon som har ett svar?
Hans H: [citat] Isodränen är så luftig/porös så fukten ventileras bort med plattorna på plats. Nackdelen med att dela upp grävningen i två etapper (på samma sträcka till dräneringsbrunnen) är att det kan vara svårt att beräkna fallet man ska ha på dräneringsröret från start. Det kan som sagt komma upp en del överaskningar när man gräver. /Hans H
jonas_b: Hej och tack för svaren. Jag har kikat på brook som ett starkt alternativ till asfaltssågen som självklart kommer utrustas med diamantklinga. Hittade bara inget ställe som hyrde ut... föränns nu... tack för det tipset. Kommer hyra en dammfälla också så slipper man det allra värsta dammandet. /Jonas
kalle26: Profit är alltid hårt kopplad till risk! Plocka fram gamblern i dig! Sats allt på rött!
klister: Jag har planer på att bygga till garage med ovanvåning. Det blir en förlängning av huset, men problemet är att på grund av tomtens lutning ska den tillbyggda delen ligga 1,4m lägre än det befintliga husets platta. Är detta möjligt? hur konstruerar man stöd för den befintliga plattan?
TorpAnders: [citat] Att någon lyckats med att sälja något till en kommun ger inte mig något förtroende med tanke på hur kommunfolket har det med kompetensen! Listan över korkade beslut/inköp är ju oändlig bara man går till kringkommunerna i området där man råkar bo.. Det kunde rent av vara en egen tråd någonstans!
Svb385: OK, letade men hittade inte den tråden.... hoppar dit och läser istället! :)