2 560 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Fixa torpargrund
Har en fråga, det är så att vi har torpargrund på halva huset och halva har källare. Jag misstänker att det kan vara fuktproblem under torpargrunden och vet inte hur jag ska gå till väga (skall lyfta ett golv i sommar och kika). Det är så att huset är från 1800-taletsslut och krypgrunden är låg, (30 cm kanske), stenar som bjälkar ligger på osv. rätt så svårt att ta sig fram med andra ord.
Vad ska man göra? Ska man plasta det man kommer åt och sedan plugga katthål och sen köra avfuktare?
Tacksam för förslag!
Vad ska man göra? Ska man plasta det man kommer åt och sedan plugga katthål och sen köra avfuktare?
Tacksam för förslag!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Torpargrund är en riskkonstruktion och det är inte helt enkelt att få den fungera.
Det du skall göra är att gräva ut och se till att ingen av bjälkarna har kontakt med marken. Sedan skall det läggas sand på marken och lägga plast över. Ovanför det skall du ha en avfuktare. Då kanske det fungerar. Du måste givetvis byta det som är dåligt.
Eller så river du ut allt och gjuter en platta på mark med isolering och golvvärme, det håller jag på med...
/N
Det du skall göra är att gräva ut och se till att ingen av bjälkarna har kontakt med marken. Sedan skall det läggas sand på marken och lägga plast över. Ovanför det skall du ha en avfuktare. Då kanske det fungerar. Du måste givetvis byta det som är dåligt.
Eller så river du ut allt och gjuter en platta på mark med isolering och golvvärme, det håller jag på med...
/N
Hej.Du ska göra som niblom sa men inte sand, in med singel istället. Sand är inte kapilärbrytande. Det är singel. Dom bjälkar som ligger på stenar ska det va en syllpapp/ takpapp imellan. Men du kommer att få en massa frågor när du har brutit upp golvet mm. Men det är alltid bra med framförhållning. Gjut inte. Lycka till
Hej!
niblom: Har också funderingar på att gjuter en platta på mark med isolering och golvvärme på min torpargrund,
vad kostar det kvm2?
niblom: Har också funderingar på att gjuter en platta på mark med isolering och golvvärme på min torpargrund,
vad kostar det kvm2?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden