Ja, så står det i ett besiktningsprotokoll för ett intressant hus vi varit och tittat på och följande längre beskrivning:
"Vid byggande av befintlig grundkonstruktion förekommer ibland syllar, byde ytter- och innerväggar, av tryckimpregnerat/kemiskt behandlat virke. Om detta förekommer i befintlig grundkonstruktion riskerar man att lukt från dessa kan kännas i bostadsluften.

Vid innebär då detta, och vad är skillnaden mot "vanlig" platta på mark? Jag har inte sett denna beskrivning på de andra platta-på-mark-hus vi varit och tittat på.

I ett tidigare hus fanns dock "Betongplatta med uppreglat golv", är det samma sak? I detta hade de satt in mekanisk undertrycksventilation, men det verkar inte finnas i det här sista huset vi tittat på (som typiskt nog är väldigt intressant annars).

Det finns inga mätningar på fukt så jag har inget att gå på känns det som, mer än då möjligtvis mäklaren, men denne ska man väl inte lita 100% på.

Det finns vattendrag i tre väderstreck på mellan 100-500m och huset ligger i sig inte mycket över vattenytan så marken är säkert ganska fuktig där i krokarna.

Så frågan är då om detta är ett tillräckligt stort minus för att man ska hoppa över huset? Till rätt pris är väl såklart allt ett bra köp, men det var väldigt fint annars och mycket folk på visningarna så frågan är hur många andra som hakat upp sig på detta med grunden och tar med det i beräkningarna.

Edit: Huset är byggt 1973, och med våra (förkylda) näsor kunde vi inte känna någon lukt inomhus.

Redigerat:
"Platta på mark med ytskikt dikt an" ..
Varken beskrivningen eller överskriften är lättolkad. Det står ju inte att det förekommer tryckimpregnerat virke, det står ju bara att det "kan" förekomma.

Hade jag varit dig så hade jag nog försökt kontakta besiktningsmannen.

Mäklaren känns som ett osäkert kort, fast det kan också vara jag som är fördomsfull

Skönt att det inte bara jag som inte förstår beskrivning då :)

Nu är budgivningen igång i full fart verkar det som, vår smärtgräns närmar sig och vi funderar vidare på hur vi ska "värdesätta" grunden.

Skulle man lyckas få in ett vinnande bud så antar jag att man normalt gör någon mätning av grunden och skriver in en klausul i kontraktet som gör att man dra sig ur om det visar tråkiga besked?

Om det nu är så att det skulle vara fuktigt/lukta osv, vad gör man då?
River ut hela golvet i princip och byter ut allt under? Då pratar vi ganska mycket pengar antar jag. Undervåningen är på 120kvm (6 rum med trägolv, 2 toaletter + tvättstuga).

Mikael_L
På kompisens 70-talshus vart det en affär på bortåt 300', utfört av hantverkare, då inkluderades det nivellgolv också.
Area, ca 80kvm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.