Hej.
Vi har precis vart och kollat på ett hus där det inte fanns någon inspektionslucka till krypgrunden, vi pillade loss några ventiler och sträckte in handen med digitalkamera.
Bjälkarna ser ut att vara helt svarta, jämn svart över allt (Se bilder).
Svamp??
Man ser öven en regel på muren på ett av korten och den ser frisk och fin ut så om det är svamp borde ju även den ha blivigt angripen...?
Vi har precis vart och kollat på ett hus där det inte fanns någon inspektionslucka till krypgrunden, vi pillade loss några ventiler och sträckte in handen med digitalkamera.
Bjälkarna ser ut att vara helt svarta, jämn svart över allt (Se bilder).
Svamp??
Man ser öven en regel på muren på ett av korten och den ser frisk och fin ut så om det är svamp borde ju även den ha blivigt angripen...?
Skulle ju kunna vara svartmögel, men det ser ruskigt jämnt ut. Syllen tycker jag ser allt annat än fin ut på första bilden. Hur kändes det mörka partiet där? Ser fuktigt och mjukt ut.
Vad är det för typ av hus?
Vad är det för typ av hus?
Det ser ut att saknas syllisolering. Sen håller jag med om att bjälklaget ser alltför jämnsvart ut för att vara svartmögel. Kan man ha behandlat träet på något vis och därav fått den svarta färgen?
Hur som helst, jag skulle vara oerhört tveksam till ett objekt där man inte kan komma ner i grunden. Det är troligt att någon form av åtgärd krävs och då måste man komma in.
Hur som helst, jag skulle vara oerhört tveksam till ett objekt där man inte kan komma ner i grunden. Det är troligt att någon form av åtgärd krävs och då måste man komma in.
Joflopp: Ja att den ser fin är väll kanske fel ordval men den ser inte svart ut om man säger så. Det är ett hus från 1920, finns på hemnet. http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/348018
Consensus: Jag var också inne på att dom har målat bjälklaget med nånting, men varför, har ladrig hört om det förut....
Consensus: Jag var också inne på att dom har målat bjälklaget med nånting, men varför, har ladrig hört om det förut....
Det var väl ganska vanligt i äldre dar att bränna träkonstruktioner ytligt för att få ett naturligt skydd mot påväxt och röta, dåtidens värmebehandling. Kan ju vara nåt sånt som har gjorts.
Men det ser konstigt jämnt ut...
Men det ser konstigt jämnt ut...
Klicka här för att svara