Jag ska bygga 50 kvm platta på mark med vattenburen golvvärme. Jag har fått ett pris på
150 000:-. I priset ingår färdig grund inkl. moms. Det gör 3000;./kvm.

verkar detta rimligt? Jag har hört att priserna för helt färdig grund ligger på omkring 2000:-/kvm.

Tacksam för era vettiga synpunkter.

Mikael & Rosie

Grunden jag gjöt nyligen är på 35m2. Visserligen gjorde jag allt själv, förutom att betongbilen lassade i betongen, men för att ni ska kunna få en uppfattning är det ju bra att ha lite hum om vad ni lägger pengarna på. Vi har betalat ca 20.000 kr för allt, inklusive grävning, betongbil som levererade 5 m3, isolerade L-stöd om sammanlagt 18 m, golvvärme med allt som ingår i detta (förutom fördelare) och 30 cm cellplast.

Jag tycker 150.000 kr låter som ett skämt!

Hej!

Kostnaderna fördelar sig så här. priset är från ren mark. m.a.o. helt från första spadtaget till färdig grund. Ingen el, men med två brunnar för bad dusch.

All schaktning 34 000
Komplett grund inkl armering & betong 57 000
Golvvärmen material & arbeten 30 000

Totalt exkl moms: 121 000
Moms: 30 250

Totalt: 151 200 M.a.o 3024:-/kvm.

Mikael & Rosie

Ska själv gjuta en platta på 48kvm i sommar
själva matrialet kantbalk+armering cellplast ja allt inräknat matrial ca 17000kr
och 1900kr kubiken för betongen utkört med bil med moms så ungefär 30000kr
kanske för plattan fast då är det ej singel eller värmeslang något annat i det priset och så ska vi göra jobbet själva.

Hej Mikael och Rosie!
Hm. Vad ska man säga... Jag är fullt medveten om att markkillarna måste ha betalt, det är inte det jag är frågande till, utan hur mycket...

Det är mycket pengar ni betalar "extra". Bena ut det lite så blir det tydligare. Gräva 50 m2 tar typ 5-6 timmar för två personer, om ni nu inte har en väldigt besvärlig tomt. Sen ska det fraktas bort, räkna 3 timmar till.

Grunden med golvvärme. Materialet innebär singel, isolering, kantblock, plasthållare till golvvärmen, slang till golvvärmen, termostatfördelare och sen ska det kopplas. Räkna högt materialkostnaden till 40.000. Tiden sammanlagt skulle jag säga är max två dagar för två personer.

Maskinerna kostar mer än människor i timmen, om man säger så, men enligt mitt sätt å räkna (vilket säkerligen inte är felfritt) skulle timpenningen ligga på ca 2300 kr. Säg att jag räknat åt skogen fel, så vi tar bort 500 kr och lägger oss på 1800 kr timmen så överdriver jag inte.

När jag jobbade som markanläggare kostade vår stora grävare 650 kr i timmen plus moms. Jag kostade typ 350 kr plus moms. Priserna har säkert ändrat sig, men det är ändå fruktansvärt dyrt.

Det är min åsikt i alla fall...

Materialkostnad är således ca 40.000 kr - högt räknat.

Jobbet kostar

Mikael_L
Välkommen till forumet!

Min grävare tog drygt 15' för:
Grävning av VA och elservis - 20 meter + återfyllning
Schakt för 40 kvm bottenplatta, ca 40 cm djupt.
Återfyllning med 8-16 makadam under platta.
Avtäckning av 5 x 14 meter garageuppfart.
I priset ingick det dessutom 32 ton 8-16 och 15 ton stenmjöl, inkl frakt.

Sen går materialet för en platta på ca 700-1000:- /kvm

Att sätta ut kantelement, golvvärmeslang och armering kan knappast ta mer än 4-5 dar för två som gjort det nån gång tidigare, kanske tom endast 2-3 dar ...
1 dag för gjutning och en dag för att padda makadambädden.

Nu är det bra att räkna. Dom kommer få en rätt schysst timpenning, ja ...

Om ni vill kan jag komma och göra det för halva priset! ;)

Hej

Tack för Era synpunkter. Efter Era kommentarer verkar det som om jag körts upp lite på totalpriset. Jag hade en känsla för att ett totalpris för iordningställandet av grunden kanske skulle ligga på ca. 1500/kvm. M.a.o 75 000:-. Då inkluderar jag schaktning, utsättning av kantelement, isolering, betong och arbete. Tillkommer golvvärme material och arbete på kanske 30-35 000:-. m.a.o omkring 105 000:- Här ingår också en tre fördelare och anslutning till befintlig panna.

Verkar det rimligt tro?

Mikael

Golvvärme för 30-35000?
Bara materialet till min golvvärme gick på 7500kr... Då ingick 240m slang, fördelare för 4 slingor och cirkpump.
Arbetskostnad har jag inte haft nån annat än för grävningen, resten har jag gjort själv, så för mig blev totalkostnaden för grunden strax under 50000kr.

Hej

Tack för alla svar.

Jag är naturligt fullt införstådd med att det går att göra allt billigare. Utöver själva schaktningen går det mesta att göra själv, men om man arbetar 08-18 måndag till fredag och inte vill lägga ned all ledig tid eller semester på detta jobb så blir det att leja ut.

Alltså, Jag är tacksam för synpunkter på priser där Ni lejt bort allt arbete.

Jag har alltså tagit en en kille för själva schakningen, Snickarna fyller och ordnar till kantelementen och fyllning av betong och rörkillen lägger och kopplar in golvvärmesystemet

Mikael

Mikael! Jag tror jag vågar tala för oss alla som håller på med renovering. Det kräver mängder av tid, som man inte alltid har, och då får man helt enkelt ta till andra lösningar. Jag tror inte du ligger sömnlös för att en del av oss lyckats lösa det på billigare vis, du får kort och gott nöja dig med att detta var den bästa lösningen denna gång.

Kör på och lycka till!

Mikael_L
Vad menar du, tycker du att micke ska betala 50' för mycket och känna sig nöjd med det :confused:

Jag tycker Micke ska höra med lite fler firmor, ta in fler offerter helt enkelt. Om det inte är något knäppt med markförhållandena så tycker jag det definitivt ska klara sig med 2000/kvm, egentligen borde det tom kunna gå att pressa nedåt 1500 /kvm, men då ska man ha tur tror jag. Både med offerten och sen med arbetet ...

Det är ju inte alltid den med lägsta offerten som samtidigt gör bästa arbetet. Det omvända är ju inte heller någon garanti, förståss ...

Ett litet problem är väl att du blandar in minst tre aktörer. Var och en är nog sugen på att lägga in några extra kronor som försäkring mot sånt som kan dyka upp, därför blir det lite extra dyrt.

Köp materialet själv och köp tiden separat. Jag har sparat mycket på att göra så...

Mikael_L
Just nu insåg jag att Bödde kanske endast tänkte på att leja bort vs göra själv. Inte på det offererade priset, i så fall ber jag om ursäkt.

I vilket fall. Själv skulle jag endast lejt bort schakten, sen tagit 2 veckor "semester" utan lön från jobbet, gjort resten själv, och därmed sparat minst 50' .
Skulle och skulle,... det var vad jag gjorde... ;)

Mikael_L skrev:
Just nu insåg jag att Bödde kanske endast tänkte på att leja bort vs göra själv. Inte på det offererade priset, i så fall ber jag om ursäkt.
Absolut menade jag leja bort vs göra det själv! och självklart är din ursäkt godtagen :)

Ska jag vara ärlig kände jag att Micke fick lite väl mycket "mothugg", trots att han faktiskt sökt nya vägar och kommit ner till 105.000 i pris. Vi vet ju alla hur tufft det är att jobba 8-10 h och sedan byta om å börja bygga, och då kanske man får välja en annan väg... Det var det jag menade med att man får ta den lösning som är bäst för tillfället, trots att man blir av med några tusingar.

Tack för alla svar.

Idag på Vikingarännet träffade jag en gammal arbetskamrat som höll på med ett projekt som var skrämmande likt mitt eget. Kanske kan vara kul att jämföra prisläget.

Han bygger 46 kvm i ett plan med platta på mark. Som i mitt fall ska även han docka ett golvvärmesystem i den nya plattan. Han har fått ett totalpris på 494 500:-, ink moms. Han anlitar en byggare som tar ansvar för elektriker, VVS och rör. Själv gör tydligen byggaren allt snickeriarbete och en del av grunden. Jag tror byggaren skulle lägga isolering, armering och vibbra till betongen. I totalpriset ingick att utom invändig spackling, målning, fönster, dörrar. Detta skulle min kamrat köpa/göra själv. Tillbyggnaden ligger strax söder om Stockholm. Detta blir starx under 11 000:- / kvm, vilket låter hyfsat. I VVS arbetet låg två brunar och anslutning till kommunalt avlopp.

I mitt fall som inte ligger långt ifrån det beskrivna så är jag ganska säker på att byggaren plockar in en del extra. man kanske kan kalla det för någon form av förskott? Om så är fallet och byggaren försvinner från marknaden så står jag där med en ganska dyr grund. Om han fullföljer, vilket jag är hyfsat säker på (Förefaller hyfsat stabilt företag) så kanske totalpriset blir OK.

Mikael

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.