3 110 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Lervälling i källare vid utgrävning!
Hej!
Har jag stött på problem i källaren? Vi håller på att gräva ut källaren för att sänka golvet med ca 15 cm samt isolera under. Totalt gräver vi bort ca 50 cm vilket gör att vi hamnar ungefär 5-10 cm under befintlig sula.
Efter att ha grävt en bit ser jag att en del av botten i ett av källarummen förvandlas till lervälling, då har jag ändå inte nått under sulan.
Hur ska jag hantera detta? Problemet kom inte direkt vid grävning utan har kommit nu några dagar efter när det har legat orört en tid. Ju mer jag sedan står/rör i eländet, desto mer välling blir det av det hela....
Ska man göra jobbet i ett svep, med grävning duk och på med makadam och isolering snabbt? Eller är det riktigt dumt?
Eller kan det vara ett internt läckage?
Mycket tacksam för svar och kvalificerade gissningar ....
/En bekymrad källarentusiast
Har jag stött på problem i källaren? Vi håller på att gräva ut källaren för att sänka golvet med ca 15 cm samt isolera under. Totalt gräver vi bort ca 50 cm vilket gör att vi hamnar ungefär 5-10 cm under befintlig sula.
Efter att ha grävt en bit ser jag att en del av botten i ett av källarummen förvandlas till lervälling, då har jag ändå inte nått under sulan.
Hur ska jag hantera detta? Problemet kom inte direkt vid grävning utan har kommit nu några dagar efter när det har legat orört en tid. Ju mer jag sedan står/rör i eländet, desto mer välling blir det av det hela....
Ska man göra jobbet i ett svep, med grävning duk och på med makadam och isolering snabbt? Eller är det riktigt dumt?
Eller kan det vara ett internt läckage?
Mycket tacksam för svar och kvalificerade gissningar ....
/En bekymrad källarentusiast
Antagligen är det väl grundvattnet som ligger på den nivån du har kommit ner till? Själv gjorde jag ett hål i plattan i gillestugan för att se hur mycket det skulle vara att bila bort å de var ju lätt för de var inte mer än 4-5 cm betong. Däremot så visade det sig att det står vatten så högt som 1-2 cm under ytan på golvet. Så här blir det inte att gräva nåt innan jag har gjort om dräneringen.
Jag var beredd på att det kunde bli så när jag började närma mig nedre delen av sulan, men nu uppstår ett "gung" i leran redan några centimeter under sulans överkant ... vilket enligt mina mätningar är ovanför befintlig utvändig dränering. Rummet där detta inträffar ligger på den sidan av huset där dräneringen ligger som lägst.anaitis skrev:
Kan det bli så ändå? Någon som orkar utveckla?
Kan man komplettera den utvändiga dräneringen med en invändig sådan? Hur går man tillväga rent praktiskt i sådna fall?
Mvh,
Björn
En dräneringsledning sänker grundvattenytan lokalt.bjim skrev:Jag var beredd på att det kunde bli så när jag började närma mig nedre delen av sulan, men nu uppstår ett "gung" i leran redan några centimeter under sulans överkant ... vilket enligt mina mätningar är ovanför befintlig utvändig dränering. Rummet där detta inträffar ligger på den sidan av huset där dräneringen ligger som lägst.
Kan det bli så ändå? Någon som orkar utveckla?
Kan man komplettera den utvändiga dräneringen med en invändig sådan? Hur går man tillväga rent praktiskt i sådna fall?
Mvh,
Björn
Denna höjer sig sen vartefter man kommer längre bort från dräneringsröret.
Ser man det från sidan kan det liknas vid profilen hos en kantarell.
Du kan mkt väl lägga en invändig dräneringsledning. Fundera lite på hur du ska få bort vattnet! Det går inte att koppla direkt till den dräneringsledning som ligger runt huset, den ligger nog för högt. Ofta får man ordna med en pumpgrop och sen pumpa ut vattnet till en dagvattenledning.
Det radikala är att lägga om den utvändiga dräneringsledningen så att den kommer längre ner. Då ska man komma ihåg att man samtidigt som man gräver djupare utanför huset också måste gå längre ut från huset. Man bör inte gå djupare än en 35 graders linje från horisontalplanet. Det då även möjligt att koppla på en ev invändig dräneringsledning.
Tack för svaret! Finns det risk för sättningar om man tar bort dränerar bort vatten under sulans nivå? Fick ett tips av en geotekniker som var inne på samma spår som du. Han föreslog att succesivt gå in med invändig dränering och gräva ett par, tre meter i taget och lägga in mer dräneringsslang allt eftersom. Blir ju ett jäkla jobb jämfört med att kunna ta allt på en gång ... men är det så, är det väl inget annat att göra.anaitis skrev:En dräneringsledning sänker grundvattenytan lokalt.
Denna höjer sig sen vartefter man kommer längre bort från dräneringsröret.
Ser man det från sidan kan det liknas vid profilen hos en kantarell.
Du kan mkt väl lägga en invändig dräneringsledning. Fundera lite på hur du ska få bort vattnet! Det går inte att koppla direkt till den dräneringsledning som ligger runt huset, den ligger nog för högt. Ofta får man ordna med en pumpgrop och sen pumpa ut vattnet till en dagvattenledning.
Det radikala är att lägga om den utvändiga dräneringsledningen så att den kommer längre ner. Då ska man komma ihåg att man samtidigt som man gräver djupare utanför huset också måste gå längre ut från huset. Man bör inte gå djupare än en 35 graders linje från horisontalplanet. Det då även möjligt att koppla på en ev invändig dräneringsledning.
Jag kan förstås också pruta på djupet. Sänkningen fördelar sig på följande delar:
1) Sänkning av golv 15 cm (ger 225 cm takhöjd)
2) Nytt betonggolv 10 cm
3) Isloering 20 cm
4) Kapillärbrytande skikt (singel) 10 cm.
Summa 55 cm grävning från ursprunflig golvnivå ...
Vilket tycker ni jag minska på i första hand?
Har i min källare häromdagen konstaterat att någon för rätt många år sedan har lagt en invändig dräneringsslang - precis som anaitis skriver om. Tanken var säkert god och korrekt gjort skulle det nog varit ok.
Men hos mig har någon gjort det enkelt för sig och kopplat dräneringsröret till avloppet. Jajjamensan, enklast vägen, ett grenrör till avloppledningen och sedan bara stuckit ner dränageslangen i grenröret! :eek:
"Skit-kul" när det blir stopp i avloppet och det rinner ut i källargolvet istället!
Men hos mig har någon gjort det enkelt för sig och kopplat dräneringsröret till avloppet. Jajjamensan, enklast vägen, ett grenrör till avloppledningen och sedan bara stuckit ner dränageslangen i grenröret! :eek:
"Skit-kul" när det blir stopp i avloppet och det rinner ut i källargolvet istället!
Klicka här för att svara