Grund & Markarbeten
Svb385: OK, letade men hittade inte den tråden.... hoppar dit och läser istället! :)
lejny11: [citat] Det åligger köparen att noggrant undersöka fastigheten, i många fall väljer köpare en sakkunnig besiktningsman för att uppfylla sin undersökningsplikt. Det är alltså inte alls konstigt att ni vill låta utföra en besiktning. Ifall säljarens nekar Er en besiktning kan Ni ju ställa Er frågan varför? Vänta inte med att påtala Er önskan om en besiktning då mäklaren skall
LeMilo: Ja det e nog kalk alltid,har kollat upp det.men det e nog lite gammalt för mössen finns där,men har skaffat katt så de försvann:D
fiskartorparn: Det finns ju armeringsfri betong, med inblandade plastclips som armering. Det kanske är ett alternativ för dig?
JanneL: Har du provat att sänka ner en dränkbar pump för att kolla hur lång tid det tar att fylla gropen igen? Vill du sänka vattennivån får du troligtvis dränera om. Kanske saknas det dränering eller har den slammat igen. Dräneringen kan ju i och för sig ligga på fel höjd också. Ett annat alternativ skulle vara att göra en pumpgrop av det hål du redan har och montera en pump med
heALer: Hej! Kan man på sommaren, när elementen inte är varma i källaren, täppa igen ventilationen i källaren så att inte den varma fuktiga luften kommer in, och sen ha en avfuktare som står o går? Om man släpper in massa fuktig luft lär ju avfuktaren vara i drift hela tiden. Ventilationen i huset behöver väl inte försämras så mycket när man konstant vädrar på övervåningen, typ en
Trouble: Inte jag heller, men det kan väl kvitta. Det handlar ju om vad som är genomförbart ...
home fixer: Hej! Jag är spekulant på ett fritidshus på ca 60 m2 från 1977 som har mögel- och rötskadat golvbjälklag (ca 2 cm upp). Bärigheten verkar ok men man behöver nog byta spånskivor och isolering. Syllen är impregnerad, vilket inte är bra har jag förstått, men står på gummiduk.Syllen luktar inte nämnvärt, däremot luktar det en del från krypgrunden som är uppdelad med en stödmur.
BigEd: Lättbetong kan innebära blåbetong, och då bör du efterlysa en radonmätning.
fresve: Hej! Jag har ett balkongprojekt, 20 m2. Tanken är i framtiden att göra ett rum under balkongen, troligtvis med golvvärme så att där går o vara året runt. Den sämsta iden jag har är att fästa stolparna som balkongen vilar på i plintar, och sedan när det väl bli dags blir att gjuta platta under så får helt enkelt plintarna gjutas in. Nästa ide är att enbart bygga en gjutform med
jimkva: Tanken är att lägga ner två rör, en dräneringsrör och ett för anslutning av takavloppet. Det kan vara värt att förtyldliga!
cem77: Teoretiskt så låter det väl bra med olika nivåer på kantelementen men praktiskt funkar det ju inget vidare eftersom du får sidor som måste ha sneda eller trappstegsformad botten. Du måste ju självklart ha en plan yta som är i vattring. på en del av marken får du gräva ner och på andra fylla upp. ;) Och sen sätte den lägsta sockel du behöver för att få plats med eventuell
Mats: Det ska ju ventilera rejält så typ glespanel eller spalje. Något ditåt som ser bra ut. Tror jag har ca 30 cm mellan mark och bjjälklag där det är som lägst under det här huset
fransfredrik: Tjo! Är orolig för försenad inflytt pga för höga mätvärden i plattan, gjorda i veckan som visade att efter ca 17 veckor efter gjutning, ha en fuktnivå på 94% och 11 grader värme. Frågorna: 1. Hur lång tid? 2. Vad göra för att påskynda? 3. Vad är ett rimligt pris för påskyndande åtgärd?
Sandylee: Hej, har ett gammalt, litet hus med "halv" torpargrund, 35m2 och en liten 25m2 källare. Problem: Dålig lukt från torpargrunden läcker upp i huset. (Hittills har vi dock inte hittat några tecken på fuktskador eller mögel o likn i trossbotten och grund) Har beslutat att installera en sorptionsavfuktare, munters, (för att skapa undertryck och avfukta) Undrar nu om det är ett måste med
anaitis: Byglar har ofta två funktioner: 1 Den statiska är att ta upp tvärkrafter 2 Produktionsmässigt för att man najar huvudarmeringen mot dem (ja ifs även sekundär armeringen)
anaitis: Det var även för att förhindra att tjälen gick in under kanten på plattan.
anaitis: Man ska aldrig koppla dagvatten till dräneringen. Då tillför du ju vatten till just den del av huset som du vill hålla torr. Lägg en ledning från din terass till ditt dagvattenrör eller helt enkelt låt det mynna längre NER på tomten.
ludlan: Jag skulle rekommendera dig att göra en grundlig geoteknisk undersökning... Orden lerjord västkust och sluttning låter som en väldigt farlig kombination i en geologs öra. ...men och andra sidan låter det som att det ligger otroligt fint...jag skulle pålat ned till berggrunden (fall det går) och byggt ett sousterräng hus, det ger en otroligt lyxig känsla.
anaitis: Förlåt min förkortning! Btg = betong, vanlig gjuten eller som hålblock/hålsten (kallas ibland suggor) Mkt lite radonrisk från riktig betong, det är vissa typer av lättbetong som kan avge farliga gaser.
Bighult: Det finns även spirorör i rostfritt. Håller hur länge som helst. Dyra men bra
rollo: Det är helt logiskt att ifrågasätta ventilationen av grunden. Själv har jag proppat igen alla kattgluggar o körde tidgare med undertrycksventilation, dvs en fläkt som sög ut luft. Märkte att jag eg inte har ngn lukt i krypgrunden o stängde av fläkten i höstas o har alltså ingen ventilation av grunden. Har fungerat ua under höst o vinter. I sommar tänker jag bara köra med avfuktare
Snigla: Ibland när man går förbi husen på gatan ser man att "betonggrunden/sockeln" ser väldigt blöt ut (liksom rosig i mörkare nyanser).. hur kommer det sig egentligen? Det verkar inte skilja på om husena är dränerade eller inte (allas ser lika ut, fast hälften har dränerat så att säga). Är det för att de inte målat sockeln någon gång? eller är det något som uppkommer på alla hus
linbob: Tack för svar det lät ju enkelt (och billigt):)
klimpfan: 260,000kr för 100m2 platta, Vilket rån. Tipset är ju att köpa materialet själv, leja arbetet på timme. Grundmäklarna.se har riktigt bra priser på kompletta grunder, även billig golvvärme från thermotech. Styr upp varje arbete för sig ist för att köra på totalentreprenad. Hyr in en grävare när det är dags för dränering osv och lägg rören själv. Att betala 1500kr/m för att
lagre: Fick syllarna bytta i somras. Kostade 1700kr per meter och gjordes utifrån. Tog in två oferter och de låg ungefär lika i pris.
MrElliott: Jag hade en liknande situation fast utan "isolering". Grävde ur ca 50 cm och grusade ca 5-10 cm, sedan byggde jag en trossbotten på befintligt bjälklag och bottnade med vindpapp för att minska drag. När du har ständigt uppvärmt kan man fundera på ett diffusionsskikt men eftersom mitt hus bara är bebott sommartid vågar jag inte riskera något. Klureriet är hur man bygger ett trossbotten
BAS: Be att få allt skriftligt. Gärna specat vad allt kostar var för sig. Jag betalade 1000 spänn för rensning av 60 m2 1/2 meter djupt. Något som kostar är bortforsling av mtrl. Om allt läggs på tomten och det inte är sprängning borde du komma undan med 10-15.000:- Men är det rörgravar, bortforsling, spränging m.m. så går det upp till det 10 dubbla utan problem.