Ska fylla upp och jämna ut tomten i höst.

Hur gör man? Beställer fyllnadsmassor, lejer en traktor som sprider ut massorna, och packar med padda?

Någon som vet hur mycket (hur många cm) man kan fylla i taget innan man måste packa. Det borde bero lite på paddan vikt?

Ska du bygga något slags hus på det området du ska fylla ut?

Om så är fallet så måste ni se till att ha rätt sorts massor och packa dem väl. Djupet på fyllningen mellan packningarna bestäms av paddans vikt. Tror bland annat att Cramo har en tabell över hur många cm man kan fylla åt gången för att sedan bli packade med en viss padd-vikt och antal överfarter.

Ska du däremot inte bygga något på platsen som ska fyllas så är det bara att låta en traktor sleva ut fyllningen. Sedan så sjunker massorna ihop något med tiden, säg efter en vinter så brukar det ha packat sig någorlunda av sig själv.

Stämmer bra det där.

Till grund och väg ska det paddas ordentligt. Till vanlig trädgård räcker det med hjullastare eller grävare. Där vill man inte packa det hela alltför hårt. Växterna ska ju kunna få ned sina rötter

jmm skrev:
Någon som vet hur mycket (hur många cm) man kan fylla i taget innan man måste packa. Det borde bero lite på paddan vikt?
Enligt ByggAMA bör man me en 500kg padda packa max 40cm och med en vält, säg 10 ton, klarar du 60-80cm. Ungefärliga siffror för välten. 6 överfarter!

Tänk oxå på att få tag i rätt maskin... Vi hade en traktor här som flyttade / jämnade till massor under fyra timmar. I förrgår hade jag fått samma mängd fyllnad igen men denna gång fick jag tag i en lastmaskin som löste det på 35 minuter.

Håller verkligen markavloppsrören för trycket när man börjar packa med vält eller paddan? Troligen ja men ändå det borde bli ganska mkt tryck på rören?

om man fyller på rätt sätt så håller rören

Hur mkt rörgrus bör man ha runtom rören då? Man kan ju inte packa 032- 0-90 direkt mot rören.

Jag hade lite 0-18 först...

packa upp till halva rördiametern med sten mjöl och trampa "myrsteg" på varje sida om rören. fyll sedan 20-25cm stenmjöl över hjässan på röret. lägger du vatten i samma rörgrav lägg det ovanför avloppet.

Rörgravsgrus 0/8 är inte fel heller.

Har du källare till huset som du skall fylla runt om bör du packa var 30 cm med en markvibrator rund 90 kg (lätt att hantera ) obs håll koll på massorna runt om på grund av ras..
massorna packas ungefär 7-10%

Mitt tips är att ta ditt en traktorgrävare med rototilt det gör jobbet mycket snabbt och enkelt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.