Y
Har lekt lite med tanken att man kunde gjort ett hemligt litet rum under huset, min farmor hade i sin garderob en golv-lucka som ledde ner till ett litet källarrum där de hade drickor och glaskonserv-burkar (gammalt hus). I mitt fall tänkte jag ju mer att lyckas pilla dit kassaskåp och kanske ha som amatörigt skyddsrum sen när vi får tornados här också, haha.. ;)

Frågan är då om detta är en onödigt besvärlig idé, vad är det för svårigheter med detta? Har någon gjort detta tidigare?

Det är någolunda generöst mellan mark och entreplans golvet, fast lite får man ju gräva isåfall och det är tänkt att bli i centrum av huset. Har läst om fullscaliga källarprojekt att grunden kan försvagas om man gräver förmycket - borde ju inte påverka om man gräver för ett mindre centralplacerat rum...

Eller ska jag bara köpa mig en gammal container och gräva ner ute på tomten kanske :)

Antar att du har kryp grund då.

Gör en liten platta i krypgrunden och mura med leca block ovan på den.

Knepiga är väll att få det tätt i mellan sedan. Så du inte får in fukt,radon och annat i huset i från krypgrunden.

Jobbiga med kassaskåp är ju annars att de väger som bara DEN. värt att tänka på så man man får dit den när man byggt klart.

Jag har en arbetskamrat som köpte hus för två år sedan, den kåken hade tidigare ägaren grävt ut halva nuvarande källaren för hand. Ifs fanns där redan en garagedel under huset från början där han troligen tog ut massorna igenom.
Så det går, men måste vara ett förfärligt jobb om man (om jag förstod dig rätt) behöver gå genom huset med allt man gräver bort, och sedan tillbaks med det som skall byggas upp med igen.

Y
Jag öppnade luckan idag men fegade medatt krypa ner, istället sträckte jag ner kameran och fotade lite för i efterhand fåse vad för muterade monster som gömmer sig därnere. :)

Spontant tyckte jag det verkade mindre mycket smalare än vad huset egentligen är..

Vad kan ni berätta utifrån det ni ser här, är det krypgrund och vad innebär det egentligen?
Är det värt att satsa på mer isolering, golvena är ju inte direkt varma att vandra runt på...

kallare206.jpg

F
Är kanske så att det är stödväggar i betoghålsten eller nåt. Kryp ner och titta, finns antagligen fler rum.

Ser inte så bra ut i "taket" i din krypgrund.. Kolla att det inte är möggel..

Det ska inte finnas något Biologistk i krypgrunden. Risk för fuktproblem ökar då.

Krypgrund är när man på marken murar en mur runt på muren ställer man sedan huset.

Så byggde man alla hus i stort sätt för 100år sedan och bakåt.
När betongen kom, blev det vanligare med källare & platta på mark.

Att man fortfarande bygger krypgrundar i dag beror väl på att det är billigare än källare & platta på mark.

Dessvärre är det vanligt att man får fuktproblem i krypgrunden. Blir kondens under sommarmånaderna.

Annars är det väl ingen dålig konstruktion

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.