O
orstigsnybro: [citat] De tyckte att den var idealisk att bygga på. Väldränerat och allt sånt. :)
12 svar · 16,7k läst
P
plank5: Går det att bygga ut en källare med ytterligare våningsplan under befintlig?, finns det något exempel med bilder på någon som gjort det?, kostnad?
0 svar · 1,6k läst
P
Petteri: En frågs från mig ang. pellepite:s råd att förvattna väggen. Enligt de råd jag sett på nätet ska man INTE förvattna lättklinkerblock för då kan vidhäftningen försämras. Därav ett första påslag i vällingkonsistens istället. SKa man vattna får man nog vara försiktig och bara vattna med en tunn dimma ett flertal gånger för lättklinkersen beter sig konstigt när man vattnar
6 svar · 4,9k läst
T
Tommyboy: http://www.ullersund.se/Huset/Tillbygget/Grunden/slides/IMG_0186.html
1 svar · 1,9k läst
J
Jan-Å: Generellt borde det vara så att betongbjälklaget vilar på yttermuren på den ledd som ger kortast bjälklag, alltså på tvären i ett långsmalt hus så att säga. Det brukar då gå en sk hjärtvägg mitt i husets källare parallellt med yttermurarna, den väggen är bärande. Det väggar som går åt samma håll som bjälklaget däremot borde gå att ta bort. Men ta dit en riktig byggare
13 svar · 2,0k läst
B
Bekkelund: Hejsan! Jag har börjat bygga hus nu och undrar lite saker eftersom jag är så grön man kan bli på det här. Jag har gjort förarbetet för min grundgubbe så ska han börja med platta och mura upp en torpagrund eftersom vi har garage under huset. Hur försäkrar jag mig så att mitt arbete är okej och inte grundgubben kan skylla på mig? Jag har gjort precis som han har viljat ha det samt
0 svar · 1,2k läst
B
b8q: Även om dräneringen RUNT grunden är OK, så kan det vara kapillärt markvatten underifrån. Så är det i min källare (t.ex. vid den centrala hjärtväggen, 3-4 m från yttermurarna), där murarna troligen inte står på grusbädd utan direkt på jord. Och som de tidigare kommentarerna sagt, har man sedan målat med fel sorts färg så stänger man in den fukten så att puts och färg bubblar
7 svar · 14,0k läst
M
Mats: Uppstädningen. grävning och fyllning kan ni ju helt klart fixa själva. Som jag förstår det så är det ca 2m3 gammalt matrial som ska ut och ca 8 m3 som ska in. Gör man det för hand och hinkar ut det hela så tar det lite tid men kan ni tex lägga 1-2 timmar per dag så tar det undan rätt bra..... Blindbotten och isolering är i mina ögon också ett ganska enkelt jobb det med men lite
9 svar · 3,5k läst
tihimas
tihimas: Vi brukar använda fräsmassor som krossmassor. Inga ropplem.
1 svar · 1,7k läst
tihimas
tihimas: Den var ju ännu bättre.
8 svar · 1,6k läst
tihimas
tihimas: När man utsätter lerhaltiga massor för tryck, kommer vätska upp till ytan. Risken är att vägen blir chokladpudding med grus som strössel. Gräv ur några decimeter. Jag säger tre dec, men du får själv avgöra. Lägg grov kross i botten, fin kross i ett tunnare lager i mitten och grus uppepå. Dagvattnet kan släntas bort till ett dike eller en rännstensbrunn eller en törstig
7 svar · 4,4k läst
tihimas
tihimas: Jag har sett att den fästs med cellplastspikar, men vet inte vad som är rekommenderat.
2 svar · 990 läst
S
hokanp: [citat] Håller med. En yta på 50 kvm fixar man underlaget på max 2 dagar. Tänk på att du måste skrapa bort minst 10 cm samt att du hyr en kraftig padda som slår ordentligt. Vi la 80 Kvm sten där vi även fixade 50 cm underlag på 3 dagar, vi var 2 personer vilket är bra då man ska dra av.
12 svar · 1,8k läst
M
hokanp: Har laggt alla mina gångar och uppfarter med ett bärlager i botten och sedan 10 - 15 cm stenmjöl. Vi paddar stenmjölet och drar sedan av till en slät yta. Lägger ned stenen och sedan är det klart. Myror trivs inte i stenmjöl men älskar sättsand och liknande. Fick stenmjöl med iblandning av grus och där byggs det mycket myrbon. Ska riva upp detta och ersäta med stenmjöl.
12 svar · 7,1k läst
Z
hokanp: Ja men den ger 180 bar, c:a 1000 minutliter och är en trefas. Med det roterande munstycket så räknar man med ett omräknat tryck på c:a 270 bar.
13 svar · 6,6k läst
G
grävaren: För att göra en korrekt dränering av källaren, skall man lägga rör runt hela huset. Nu går det inte, för det finns ett garage anslutet. Garagedräneringen måste då kopplas till källarens dränering. Källarväggen kläs med Platonmatta, fram till garaget. Det går inte att sätta Platonmatta under garaget, därför måste garagets dränering sänkas intill källaren. Annars finns det
3 svar · 5,0k läst
·
MangoMungo
MangoMungo: Så egentligen kan man inte få väggen torr längst ner utan det man kan göra är att putsa om längst ner på väggen med nytt bruk och måla med någon lämplig färg och sedan vara beredd på göra om det efter ett par år ?? Men golvet borde man få skapligt torrt?? Tänkt lägga klinkers iofs och det andas ju bra med breda fogar. Men man vill ju passa på å göra det skapligt.
2 svar · 2,9k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Mkt bra tips. Ska jag komma ihåg då man behöver några hinkar grus osv.
9 svar · 14,8k läst
B
Björn_K: okey, kör på 10 cm. Tackar!
6 svar · 8,3k läst
Stefan N
Stefan N: http://www.smartstep.se/ssp/bygghemma/module/file/file.asp?XModuleId=16378&FileId=19186 Är det samma som för dekorsten kanske?
2 svar · 2,4k läst
Niteowl
Niteowl: Har ju inte dränering rakt under men utanför förrådet. Botten på plattan är gjuten på en grusbädd. Hörde att det det finns tätningslister men ska kolla på att vika över kanten.
3 svar · 1,6k läst
J
johancarlen: Uponor har ett bakvattenlås artnummer 364500. Vad jag vet så säljer både K-rauta och Hornbach uponor. /Johan
2 svar · 2,0k läst
A
Amaro: 5.2 racing stort tack för länken andersmc det förstår jag givetvis, jag har även planerat att köpa en sån bok idag så det är ett riktigt bra tips det :) Jag är för övrigt inte ute efter att bli utbildad via denna sida. Vad jag är ute efter är mer själva upplägget. exempel på vad jag är ute efter: steg 1, lägg cellplats steg 2, lägg isolering steg 3, lägg armering steg 4.
5 svar · 10,8k läst
P
Patrik-W: Har en torpagrund, alltså cemment platta och där står två typ lecablock (tror inte det är leckablock, men kan ej facknamnet på det) i höjd runt hela huset, alltså på sylen. Sen är golvet reglat med trä reglar. Nu är det så att jag skall ha det som hobbyrum till akvarium, alltså rätt bra tyngd. Alternativen är att göra en betongplatta i torpagrunden, eller sätta nya reglar i
0 svar · 1,8k läst
T
TN-Funkis: Kort story. Funkishus byggt i böran på 30-talet, står med granitgrund rakt på berg. Genom åren har huset utsatts för en del vibrationer typ sprängningar som förmodas ha orsakat små sprickor i den gjutna altan som ni ser bilder på. För 2 år sedan lät jag slipa upp alla sprickor på altanens ovansida och hälla i ett specialmedel som limmar och binder ihop betongen. Sen fick hela
0 svar · 1,4k läst
·
P
Pagno: Köpte en stolpspade på loppis, håldiameter 100mm 25:- fungerar ned till 800mm djup..
10 svar · 5,1k läst
F
Fraden: Hehe, ja lite smalt att komma in nere i källaren. Då är det t.om lättare att få ner den via källartrappan innifrån. Nää, men vill öppna upp så man får in frugans fyrhjuling, + Stiga parken osv. Har litet garage, men vill ej bygga ut just nu. Kostar lite för mkt. För vill jag bygga så vill jag bygga minst 60kvm. Då är det bättre att utnyttja rummet i källaren som det bara samlas
9 svar · 4,1k läst
tihimas
tihimas: Du kan lägga på något som heter fiskacel eller betongisolering. Ser ut precis som liggunderlag. Borde inte kosta skjortan. Om du har is på plattan när det är dags att bygga så måste du gå runt och smälta isen med gasolfackla. Ganska dyrt och väldigt tidskrävande.
7 svar · 2,3k läst
H
Henke30: Man brukar räkna med 1 vecka per centimeter betong , men om det har regnat på plattan under det 3 första dygnen efter gjutningen kan det ta mycket längre tid med uttorkningen ,eller om du har mycket kem i betongen !!
6 svar · 22,3k läst
M
Mats: Djupet är beroende på att tjälen inte ska lyfta muren. Lera är ju ett matrial som kan röra sig med tjäle. Alternativet är ju att du gjuter plintar ned till 60 cm djup och skippar muren mellan dessa
3 svar · 9,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.