4 897 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Göra ren lecan innan slam/puts?
Hej
Har murat en garagevägg i souteräng med leca.
Men nu när jag tänkte kvasta/putsa med Cementbruk A på väggen innan platon mattan så ser jag att väggen i nederkant blivit smutsig pga av det rasat ner en del jord och vid regn stänkt upp på lecan på nedersta raderna.
Måste/bör man skölja av eller bara borsta innan kvasta/putsa ?
Har murat en garagevägg i souteräng med leca.
Men nu när jag tänkte kvasta/putsa med Cementbruk A på väggen innan platon mattan så ser jag att väggen i nederkant blivit smutsig pga av det rasat ner en del jord och vid regn stänkt upp på lecan på nedersta raderna.
Måste/bör man skölja av eller bara borsta innan kvasta/putsa ?
Tack,
Jag har 7st säckar Gullex Murbruk (B) hemma men dessa bör man inte? använda under mark för tunnputs? Har murat all leca med B-bruk (80säck finja + 12säck byggmax + 1säck gullex) och fick då dessa över.
Om man använder A-bruk för tunnputs bör man blanda i +20% mer vatten för mer lättflytande konsisten eller funkar det med standard blandning?
(Gullexen borde ju vara kanon att putsa med - den är ju mer som grädde).
Jag har 7st säckar Gullex Murbruk (B) hemma men dessa bör man inte? använda under mark för tunnputs? Har murat all leca med B-bruk (80säck finja + 12säck byggmax + 1säck gullex) och fick då dessa över.
Om man använder A-bruk för tunnputs bör man blanda i +20% mer vatten för mer lättflytande konsisten eller funkar det med standard blandning?
(Gullexen borde ju vara kanon att putsa med - den är ju mer som grädde).
Jag använde cementbruk just för att Murbruk B inte ska användas under mark, men varför har jag ingen aning om. Kanske den är för porös och inte står emot fukt lika bra. Tyckte inte det var värt att chansa.
// Per
// Per
Jag har gjort lite efterforskningar idag. Jag utgår från Finjas torrbruks-program, andra tillverkare kan kalla produkterna annorlunda.
Ja, Murbruk B är för poröst och inte lågalkliskt.
Namn, innehåll, propotioner:, Hållfasthet
Murbruk B, kalk/cement/natursand 0-3, 35/65/550, 4 Mpa
Cementbruk A, cement/natursand 0-3, 100/300, ca 12 MPa
Grundningsbruk A, kalk/lågalkalisk cement/natursand 0-3, 10/90/350, 10-12 MPa*
*min upskattning, hittade ej någon data på detta
Grundningsbruk A är det man ska använda under mark enligt anvisningarna eftersom det innehåller lågalkalisk cement. Detta för att bruket skulle kunna reagera med ballasten, fast den typen av ballast finns enbart i Skåne och norra Sverige tror jag men jag vet ej var ballasten i mina block kommer ifrån. För att reaktion ska ske krävs vatten vilket det ofta finns under mark. Dessutom innehåller den kalk vilket gör bruket lite elastiskt.
Problemet är att Grundningsbruk A inte är lagervara hos bygghandlare vilket är konstigt och ett problem just nu för mig. Ska samtidigt dränera/isolera den del av grunden jag ska putsa så ingen större mängd fukt kommer att finnas i väggen. Byggare använder tydligen det som slamning/grundning innan putsen ovan mark enligt flera bygghandlare och det verkar fungera bra. Min slutsats är att jag kan använda Cementbruk A även om det inte är optimalt.
Ja, Murbruk B är för poröst och inte lågalkliskt.
Namn, innehåll, propotioner:, Hållfasthet
Murbruk B, kalk/cement/natursand 0-3, 35/65/550, 4 Mpa
Cementbruk A, cement/natursand 0-3, 100/300, ca 12 MPa
Grundningsbruk A, kalk/lågalkalisk cement/natursand 0-3, 10/90/350, 10-12 MPa*
*min upskattning, hittade ej någon data på detta
Grundningsbruk A är det man ska använda under mark enligt anvisningarna eftersom det innehåller lågalkalisk cement. Detta för att bruket skulle kunna reagera med ballasten, fast den typen av ballast finns enbart i Skåne och norra Sverige tror jag men jag vet ej var ballasten i mina block kommer ifrån. För att reaktion ska ske krävs vatten vilket det ofta finns under mark. Dessutom innehåller den kalk vilket gör bruket lite elastiskt.
Problemet är att Grundningsbruk A inte är lagervara hos bygghandlare vilket är konstigt och ett problem just nu för mig. Ska samtidigt dränera/isolera den del av grunden jag ska putsa så ingen större mängd fukt kommer att finnas i väggen. Byggare använder tydligen det som slamning/grundning innan putsen ovan mark enligt flera bygghandlare och det verkar fungera bra. Min slutsats är att jag kan använda Cementbruk A även om det inte är optimalt.
Redigerat:
Missade att svara gällande konsistensen. Denna rekommendation har jag fått oberoende från flera källor:
*Vällingkonsistens i första påslaget.
*Låt "vit-torka"
*Normal konsistens i andra påslaget.
Detta ska ge bäst vidhäftning. "Vit-torkningen" tar ung. lika lång tid som det tar att näta väggen när man gör det ovan mark.
*Vällingkonsistens i första påslaget.
*Låt "vit-torka"
*Normal konsistens i andra påslaget.
Detta ska ge bäst vidhäftning. "Vit-torkningen" tar ung. lika lång tid som det tar att näta väggen när man gör det ovan mark.
En frågs från mig ang. pellepite:s råd att förvattna väggen. Enligt de råd jag sett på nätet ska man INTE förvattna lättklinkerblock för då kan vidhäftningen försämras. Därav ett första påslag i vällingkonsistens istället.
SKa man vattna får man nog vara försiktig och bara vattna med en tunn dimma ett flertal gånger för lättklinkersen beter sig konstigt när man vattnar den.
SKa man vattna får man nog vara försiktig och bara vattna med en tunn dimma ett flertal gånger för lättklinkersen beter sig konstigt när man vattnar den.
Klicka här för att svara