Hej,

Jag har en gammal lada på ungefär 25 kvadratmeter. Vill gjuta en platta på mark i denna befintliga byggnad. Den förra ägaren har lagt ut 5 cm tjock cement (utan armering) på hälften av golvet men det har spruckit.

Kan jag gjuta en betongplatta (med armering) över detta??

Tänkte att den skulle bli 15 - 20 cm tjock

Kan du inte slå isönder den plattan som ligger, 5 cm är inte så mycket. då får du en bra grund att gjuta på? Är inte så mycket att forsla bort heller...

Visst kan du gjuta över den men jag skulle nog hellre knacka ur den och sen göra en ordentlig platta.

Du säger inget om varför du ska göra en ny, Ska du ha det som förvaring, garage för bilar elle traktorer, verkstad eller något annat skojigt. 20 Cm betong är ganska mycket men ska man parkera tunga maskiner där så kan det vara motiverat.

Har du någon fundering på att ev kunna värma upp det hela i framtiden så bör du fundera på att göra en isolerad platta

Jo det bästa vore nog att ta bort det gamla som ni säger men det skulle vara skönt att slippa jobbet.

Jag ska göra om det till ett pannrum så det kommer stå en vedpanna och en 3000 liters ackumulatortank. Rätt tunga grejer med andra ord.

Hmm, jo isolering får det nog bli å då måste jag ju ta bort det gamla innan...

Tack för era svar

20 cm platta är mycket.....Det räcker gott med 10cm med armeringsnät... stödkanterna kan du lägga 20cm.. kanske lite grovt under med markisolering under plattan isf håller det. Tyvärr bör du knacka befintlig platta
"byggare"

Ta bort befintlig och och sedan ha en 10cm platta som övriga säger.

10cm + armering räcker till det mesta!

okey, kör på 10 cm.

Tackar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.