A
anaitis: Det går utmärkt med tätningsmassa, även billigare än Sika, men helst inte ngn med silikon i.
1 svar · 1,3k läst
joflopp
joflopp: [citat] Det är ett minimått man kommit fram till, troligen för att de ska vara krypbart för inspektion.
7 svar · 4,3k läst
A
anaitis: Du bör ´prata med ngn som är byggare om ditt problem. Helst ta dit en egen besiktningsman som kan förklara hur du bör göra. Tänka på att mäklaren är SÄLJARE.
2 svar · 1,6k läst
S
Skånepåg: OK, tack än en gång. Får dock se om jag orkar göra borra in armeringsjärn... :o Mvh Mats
4 svar · 1,2k läst
M
mariamed4: Ja just det ja, om lukten krypit upp i väggarna så antar jag att man måste riva ut dem också och göra om göra rätt där med? Hur kollar de sånt egentligen? Kan man begöra att försäkringsbolaget gör jobbet och man bara betalar självrisk och ev en del nya ytskiskt som räknas som för gamla?
1 svar · 892 läst
G
gaia: bodde på en krypgrund byggd 1981 och efter många år utan bekymer och utan ens plast på marken upptäckte vi att 1/3 del av trösbotten fick en vitt mjölig påväxt ... lokaliserad tydligt under bad och tvätt. Det visade sej att en av golvbrunnarna blev otätt och det droppade in i isoleringen en bra tag (men ej mer än 1 år sen vi tittade sist). Orsaken som startade påväxten hos oss var
3 svar · 1,8k läst
B
biggles34: Tack för svaren, nu har jag gått ut igen och kollat lite mer och ser att jag hade fel.. "Plasten" jag menade är troligen geoplex, eller liknande Det är tilläggsisolerat utanför denna med vad som ser ut att vara cellplast, rätt eller fel så står det i besiktningsprotokollet så det kan jag inte klaga på. MEN, det jag såg var en bit geoplex (el dyl) som var lagd omlott ovanpå resten -i
4 svar · 1,0k läst
T
Tag_H: Lägg dom "Tätt" det blir plats för stenmjöj ändå, allra minst i samtliga hörn
1 svar · 904 läst
F
Fredrik Lindqvist: Ska dränera runt huset har grävt upp allt osv , men hittar ingen dagvattenbrunn på tomten.. kan jag ledaut dränering + dagvattnet ut från tomteno ut i en slänt?? bor i sista huset på en återvändsgata i en nedförsbacka. har en brunn ute på trottoaren men kan ju inte få vattnet o rinna uppåt...har iaf en avloppsbrunn på min infart råd tack :)
0 svar · 2,0k läst
imported_Benno
imported_Benno: Tror inte riktigt på idèn. Förutom redan nämnda problem, kondens hela tiden. Mögel och mossa kommer att börja växa. Uppvärmningskostnaden ökar. Det finns stenliknande material att köpa alternativt be en duktig murare göra en stenkopia i cement på en isolerad vägg.
2 svar · 2,5k läst
A
anaitis: Kila upp det så länge
1 svar · 999 läst
G
Gamelon: [citat] Det är väldigt komplext. 1) en obehörig elektriker = tydligt och vi har anmält till elsäkerhetsverket 2) pex-rören har utsatts för solljus 3) istället för att ha frigolitskivor med plåtspår för pex-rören (offert på det) ändrar de till att lägga pexrören direkt mot betongplattan. Vi har elefant matta och sedan en ca 10 cm tjock betongplatta och därpå ligger rören
5 svar · 4,0k läst
P
puu: Sluta driva med honom, 20-30 cm?
12 svar · 8,0k läst
·
N
nygge1977: Tänker nu dränera i rummet å ut från det men hur mycket singel skall jag lägga ut innnan jag lägger dräneringsrören? mvh erik
5 svar · 1,9k läst
F
f95heka: Jag kan försöka ta en bild under morgondagen.
2 svar · 1,3k läst
M
Mats: Nu bor jag rätt högt så jag har ett ack så bra väl lutande dike att dumpa allt vatten i men din stenkista får ju samma funktion. Det jag gjorde var att jag gjorde en grusad yta för min tunna. 2 dm ner där slutar en vanlig 90 mm dräneringsslang (satte en bit markduk över änden bara), Rinner det över i tunnan så hamnar överflödet i slangen. Resultatet är en torr gräsmatta där det
2 svar · 1,8k läst
M
myrstack: Har en vägg av lättbetongblock (Ytong, 60-tal) där lättbetongblocken har släppt från varandra. Verkar inte vara något tjockare murbruk mellan dom från början och vad jag sätt på gamla bilder var det mer vällingkonsistens på bruket man använde när man byggde då. Oavsett är i alla fall blocken lite lösa så man kan rucka en aning på dessa och eftersom det blir tvättstuga bakom
0 svar · 860 läst
Mich
Mich: Jo, idag är ftx-aggregatet i krypgrunden och avluften blåses ut där. Likaså med centraldammsugaren. FTX-aggregatet ett gammalt Bacho Minimaster (ingen dräneringsslang ansluten), skitigt och flera år gamla filter. Detta bör dom byta ut och eventuellt placera uppe i huset. Tyvärr kostar det lite pengar, som inte finns just nu men kanske snart (hoppas jag). Jag har kollar
9 svar · 4,2k läst
·
D
daniellindholm: Det där blir nog bra ska du se! :)
5 svar · 6,5k läst
B
Beape: Nu har jag börjat köra bumlingarna på tippen (de hade en plats för schaktmassor - det är där de hamnar). Vill du Tommy ha sten bör du nog höra av dig - annars kan jag snart bara erbjuda lite grus :)
4 svar · 3,4k läst
D
daniellindholm: Se till att ha ordentliga diken. Själv skulle jag nog (om det är lite trafik som du säger) dika upp materialet på vägen. Sedan lägga på en vägduk, något grovt krossat och finare slitlager överst. Då kommer vägen upp en bit samtidigt som du får diken. En torr väg håller sig otroligt mycket bättre.
7 svar · 10,0k läst
F
Fredrik Dahllöf: Jo det är cellplast hela grundsystem med isolerade kantelement Vi byggde med smålandsvillan
5 svar · 2,7k läst
P
para: Snigeldynamit känns för segt. Borra o vänta ett dygn innan man ser resultatet. Känns som om jag får hyra Cobran 1månad isåfall. Ingen som vet vad vattenspräckning kostar och hur många hål det kan behövas?
4 svar · 2,7k läst
·
M
magnetens: Hej på er, hoppas på lite hjälp från all samlad expertis här på forumet.. Står i färd med att eventuellt köpa oss en liten hästgård, hade mer eller mindre bestämt oss och kommit överens med säljaren om ett pris som vi bägge var nöjda med för att slippa budgivningsprocessen så nu är det ju snabba beslut som gäller. Läget är följande: Boningshuset är från 1909 någon gång
0 svar · 4,0k läst
P
perse7: primer att föredra, men d funkar med att förvattna oxå... se till att ytan är ren från damm o skit vattna o gjut,
3 svar · 1,8k läst
Z
Zeke81: Hej! Det finns ingen möjlighet till att höja golvet lite då? Gjuta 5-8 cm på det befintliga golvet. Stäng av mot yttervägg med plast. Gjut full flyt med ärtsingel (hör med leveratör) och armera med 4-6mm nätmattor med 2cm distanser. Det gammla golvet är antagligen lite smutsigt. För att få bra vidhäftning måste det vara rent och gärna lite "rivig" yta. Är det slätt och fint bör
5 svar · 15,1k läst
S
stefan64: Undrar lite över hur jag ska göra med mitt pumprum. (1800-talshus med stengrund) Det ligger inomhus under trappan till övervåningen. ca 1,5X1,5 m När jag flyttade in fick jag veta att det var någon gammal fuktskada där. I efterhand har det visat sig att någon tidigare ägare lagt betonggolv på bjälklaget. Jag har knackat hål i detta och ser att orginalbjälkarna är riktigt ruttna. Det
0 svar · 1,8k läst
H
hydrolift: Frågan är nu hur man ska dimensionera armering och betong. Jag vill använda mig av vanlig armering, alternativt armeringsmattor, för att få ett innertak i slät betong. Finns det några idéer om detta?
4 svar · 13,7k läst
·
C
calle336: Haha ja klart man vill att de ska stå Maxit på påsen. Ser ju bättre ut när man tar kort å visar vad man gjort ;) Nä men som jag förstått de så kan de ju inte skilja så mkt. Och står de K40 på säckarna så kan de ju inte skilja så mkt ?? Och det är väl inte Noname egentligen finns ju länk på byggmaxs sida vilka som tillverkar cementen.
14 svar · 12,8k läst
K
krambriw: Har loggat data den senaste tiden och det verkar som att den torraste luften har jag haft i mitt område mitt i natten... Runt klockan 02.00 till 06.30 har jag den lägsta ånghalten i utomhusluften och därefter stiger den för att vara högst ungefär från 14.00 till 18.00 Kall nattluft är tydligen torrare än uppvärmd eftermiddagsluft Om man skulle "vädra" krypgrunden så borde detta
23 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.