Hejsan!
Jag har börjat bygga hus nu och undrar lite saker eftersom jag är så grön man kan bli på det här.
Jag har gjort förarbetet för min grundgubbe så ska han börja med platta och mura upp en torpagrund eftersom vi har garage under huset.
Hur försäkrar jag mig så att mitt arbete är okej och inte grundgubben kan skylla på mig?
Jag har gjort precis som han har viljat ha det samt lyssnat på en del "proffs"?
Jag har schaktat ur ner till berg och fyllt på med sten jag ville bli av med, sedan pålade jag resten av ytan där plattan ska ligga ner till berg.
Har sedan lagt markduk och fyllt på med 0.90, duk igen, sedan makadamlager på 60 cm där dräneringsrören ligger på markduken och nedgrävda under makadamen.. Slutna rör under grunden samt slutna rör från stuprör. Dränering framför och bakom platta med vanligt dränrör.. Även ett vid sidan av ett slutet rör vid ena kortsidan.. Packat 0.90:n sedan även packat makadamlagret.. Makdamen går c.a 1 meter utanför runt hela huset där plattan ska gå...
Är detta okej eller har jag missat något? Det jag vill veta är vad man kan kräva för garanti/försäkring av grundgubben i ett sånt här fall? Kan man besiktiga innan han börjar och efter?
Tacksam för lite feedback!
Mvh Martin