Grund & Markarbeten
Kapellmästaren: Jag har ett gammalt kapell som hade hussvamp under golven på undervåningen. Jag rev bort allt angripet virke (ca 50 kvadratmeter) och städade på marken under. Småvirke och spån lade jag i plastsäckar (ca 160 säckar) och hela angripna brädor lade jag direkt på släpkärra. Allt kördes till tippen där personalen sa åt mig att slänga allt i bingen för "brännbart". De ville inte ha
trendig: Vad anser forumet att ett ungefärligt pris skall vara för denna platta med 300 mm isolering färdig för vattenburen golvvärme och naturligtvis med dragning till badrum samt 2 toaletter och kök. Plattan blir ca 150m2 och tomten ligger relativt platt utan sten (Skåne) Tacksam för synpunkter, råd och svar./// S
tomtend: Hejsan. Jag har ett litet problem. Jag ska gjuta ett fundament utomhus till min nya skorten men jag har aldrig gjutit förut. Hur gör man? Blanda cement å sånt fixar jag men underarbetet är det värre med. Skorstenen jag ska göra blir 39x39cm och cirka 7m hög från backen. Den kommer att väga ca 500-550 kg. Har varit ute och grävt en grop nu ca 1x1m och när jag kom ner till 50cm kom
Farzan: Beape, tihimas - tack - den här är från 1981 och jag vet inte om det finns något förstansat men hålsåg blir ju bra. Ska kolla filmen där också.
f95heka: Personligen tror jag inte på TV. Att värma upp i en oisolerad grund känns dyrt och dumt. Nu är jag absolut ingen expert på området, men jag har läst en del i olika forum och snappat upp en del bra saker. Det jag snappat upp ang mögel är att det växer bättre ju varmare det äroch ju högre den relativa luftfuktigheten är. Att då värma upp känns korkat, även om den relativa
hakan_wallin: Hej, Bumpar denna fråga i förhoppningen att någon vänlig forummedlem har tips att ge mig. Tack på förhand! mvh Håkan www.walltorp.net
MEngström: Nu är det gjutet. Detta var enkelt att få till visade det sig. Efter att ytan var avdragen till rätt nivå rakades det ur lite för brädan runt om. Brädor lades ut och det räckte att kliva och stampa ner dom till rätt nivå. De gick inte ända ut i hörnorna. Det underlättade borttagning av dem med spett. Murslev användes för att fixa till rätt nivå i hörnen. Med brädorna på plats
erkjo: Tror inte heller att det är några stora problem. Var i kontakt med en fuktfirma förra veckan och mycket handlar ju om sunt förnuft, ventilation, inga organiska material mot betongen m.m. Efter jag har rivit ut allt material ska jag rengöra ordentligt så får vi se om det fortfarande luktar. Tack för alla tips & råd. Erkjo
laz: Hej Oftast ingen bra idé att limma väv i källare åtminstone inte under markplan. Kan du inte bara måla vägarna med genomsläpplig färg? Varför vill du lägga väv, är det strukturen du vill åt? Jag blandade i lite "struktursand" i silikatfärgen som jag blaskade på i källaren. Det blev ganska bra och någorlunda "jämn" (eller ojämn) struktur över hela väggen,kanske lite farligt
MangeH: [citat] Sparar menar du väl? :)
Fuego: Kryp under, ta väck allt löst organiskt material som kan ligga där och ruttna och lukta, och täck sedan hela krypgrunden med plast? Kan räcka om ni har flyt.
Korp-Johan: Är det suterängplanet, kan man behöva lägga ny drän och isolering. Väg det mot priset. mvh Johan
byggare henke: hej. finns något som heter nivell system. kolla www.nivellsystem.com . då kan justera in golvet om du vill ha i nivå till husets innergolv.
racer: Om du vill få det stabilt så är nog det bästa att borra ett par hål i berget gärna snett åt olika håll, sätt sedan dit ett gjutrör å armeringsjärn på med betong å stolpsko. stolpskorna ska du nog sätta åt samma håll, dvs med med järn på i och på utsida, annars är det nog stor risk att "Rosa" knatar igenom;)
tihimas: Det beror lite på situationen. Om grävmskinisten har lovat att fixa dräneringen och allt runt omkring så är felet hans, eftersom han skall känna till att en trappa kan stå på sand. Om du däremot har stått och pekat på trappen och sagt "gräv där" så är felet ditt, eftersom han då har utfört ett uppdrag enligt din instruktion. Ligg på honom bara. Jag tror att han fixar tillbaka
McLaren: Vårat uppmurade garage på 40 kvm med golvvärme i plattan kostade 167 000kr inkl moms. Takhöjd 3,1 m och det är 100 mm isolering på 3 av sidorna. (Är igenfyllt mot berg på dessa sidor) Taket är till hälften isloerat (där det går altan på ovansidan), resten har vi material till men gör jobbet själva. Vi har inte fått garaget putsat varesig på in- eller utsidan. Jobbet är utfört
Peter_K: Kanske är det så då de flesta köper Leca stenar nu för tiden. Blir nog dyrt att lägga en beställning på 12st stenar :)
Patrik79: Ofta är det de yttre lagret på putsen som släppt,.. knacka med en hammare el nått så hör du hur långt det är.. ja köpte iaf en diamant kapskiva på biltema och kapade upp sprickan o putsade sen det blev väldigt bra..
tihimas: Det händer ju att folk fyller över brunnar eftersom de själva vet var den ligger. Är du säker på att det inte är avloppsbrunnen du har hittat då och dagvattenbrunnen saknas? Spola i både spill och dag och titta i brunnen för att vara säker på att inte allt är kopplat till avloppet. En står vid brunnen och tittar medan den andra spolar toaletten. Sedan går den andra och spolar med
isolde: 20mm rör ska ligga 70mm djupt för att slippa zebra-effekten. Vet inte om det stämmer, men en viss producent hävdar det.
krambriw: Ett gammalt trick för att få putsbruket att fästa är att spruta lite diskmedel och blanda det i bruket. Det gör att bruket "suger" fast på underlaget mvh Walter
Gävle: Hej, Jag har läst på lite grann om hussvamp och det verkar som om en av beståndsdelarna den behöver är kalk, vilket nu gör mig riktigt orolig. Vi har ett hus som endast används som sommarställe och däremellan av och till under vinterhalvåret, vilket innebär att vi vrider ner elementen under den säsongen. Huset är nybyggt på 80-talet och står på en betongplatta. Anledningen till
Warimoto: http://www.hunnebeck.se/mediafiles/downloads/737/file/1/se http://www.kumlaviken.se/