Byggahus.se

Bygga på silt och friktionsjord?

1. O
    Medlem Nivå 4
    Hej!

En fråga som rör byggnation på friktionsjord som innehåller silt

Vi äger en tomt! som vi ska bygga en Smålandsvilla på (Nybro). Tomten ligger vid en ås och marken har efter en områdesundersökning (geoteknisk) visat sig bestå av friktionsjord och silt. (Vi har inte låtit göra någon geoteknisk undersökning av vår tomt utan har bara ett borrhål från områdesundersökningen som visade på friktionsjord och silt) Jag utförde provgrävning själv idag då jag grävde en ca 2 meter djup grop. Det är ganska lättarbetat i marken så det tog inte så lång tid. Gropen grävde jag 5 meter från det borrhål som geoteknikern gjort förut.

När jag grävde märkte jag att marken bestod av grovkornig sand/grus och mer finkornig sand. Emellanåt fanns det lager med packad finsand som jag antar är silt. Den var lite lik lera tills jag plockade upp den och smulade sönder den. Då visade det sig vara finkornig sand (silt?) som hade packats samman. Det är alltså blandat i lagren. Mest är det mer grovkornigt men emellanåt mer finkornigt.

Hur är det att bygga på friktionsjord som innehåller silt? Några erfarenheter? Tips och idéer?!

På ca 1.70 meters djup började det sippra fram grundvatten. Är detta något vi ska vara oroliga för?

Det var allt! ;)

/Magnus

2. M
    Moderator · Nivå 18
    Utan att vara någon geotekniker så tycker jag det låter som en stadig och fin dränering att bygga på jag :)

3. T
    Medlem Nivå 2
    hej,
    låter intressant det där.

har för mig att man inte kan se siltkorn med blotta ögat.

sen vet man inte vad som döljer sig längre ner i marken än två meter i ditt fall.
    innan jag började bygga så var jag lite orolig för eventuell silt eller lera.
    så jag grävde två gropar och tog jorden med mig till en geolog på vsp.

han konstaterade snabbt att jag hade moränjord med inslag av bla silt, sand till större stenblock. de bitar han kollade på var hårda och när han bröt isär dem sa han "du skulle utan problem kunna bygga en empire state building på din tomt". "men du gjorde rätt som oroade dig, de flesta bygger utan att kolla marken ordentligt" fortsatte han.

innan jag fick det lugnande beskedet från geologen lästa jag otaliga geotekniska undersökningar på nätet (sådan som kommunerna lägger ut) inför olika byggen eller exploateringar av områden runt om i landet där marker bestod av silt, för att sedan läsa vad för grundläggsmetod geoteknikerna rekommenderade. i nästan samtliga fall kunde man utan problem bygga villor med olika grundmetoder, utan att tex påla.

4. O
    Medlem Nivå 4
    Ok. Den packade "sanden" är väldigt finkornig, men om den räknas som silt eller inte vet jag inte. Anledningen till varför jag tror att det är silt är att det har gjorts en geoteknisk undersökning av området (ett område av stan som kommunen exploaterat och sålt till nybyggnation) och att det är ett borrhåll på vår tomt där de funnit just friktionsjord och silt. Ingen lera funnen i hålet.

Vid 2 meters djup finns det stenar och grövre grus. Vad som finns under detta vet jag inte.

Ska fråga WSP i Norrköping vad de tror.

/Magnus

5. G
    Medlem Nivå 5
    Hej, Skriv gärna här igen sen vad du kom fram till. Jag ska nämligen bygga på en av dina granntomter, Bintje2. Jag grävde ner till nästan tre meter när jag grävde fram avloppet och det vara bara sand och den där finkorninga grå sanden/silten. Jag hade nog det bygga en vanlig platta på mark utan konstigheter. Det ända jag inte gillar med marken är att de där lagren med silt inte släpper igenom vatten. Jag har en grop nu på ca 1.4 m där avlopprör och vattenrör ligger. I den gropen står det regnvatten som inte rinner undan.

6. A
    Medlem · Nivå 9
    Silt är en fraktion i området 0,002 - 0,06 mm. Äldre benämningar är mjäla och finmo.
    Silt är en friktionsjord på gränsen mot lera.
    Om lagret ligger en bit ner i backen är det helt OK att bygga, ligger det ytligt ska man vara försiktig, det finns risk tjälskjutning.

Grundvattennivån verkar OK om du inte ska ha källare.

7. T
    Medlem Nivå 6
    Lite praktiska tips att reda ut vilken jord det är.

Lera, kan du rulla långa tunna strängar av mellan fingrarna (det går inte med silt eller grövre fraktion)

Silt kan man "klappa" på då pumpar det upp vatten till ytan. Den kan se relativt torr ut men när man stampar eller tar lite i hande ock klappar på det så stiger vattnet.

Om inget av ovanstående stämmer är det finsand.

8. O
    Medlem Nivå 4
    Det kan vara finsand jag stött på. Den är ju finkornig och kornen syns med blotta ögat. Hur som helst verkar det vara lite av den jorden på tomten ändå. Det mesta är mer grovt.

9. O
    Medlem Nivå 4
    Ska nog åka ut och gräva några gropar till.. för att kolla. ;) Återkommer med info om dessa.

10. T
    Medlem Nivå 2
    känner igen det där, gnilrub, med att jorden inte släpper igenom vatten utan det rinner uppepå.

eftersom silt lätt slammar igen dräneringsrör så löste jag det som så att jag höjde platsen för huset med kapilärbrytande material under och närmast huset för att sedan slänta av med sand och jord ut mot tomten, för att få självavrinning bort från huset. självklart har jag en dräneringsslang i det kapilärbrytande materialet runt grunden (avskilt med markduk mot jorden), men inget mer än så.

risken med silt är tjälen. detta löste jag med att lägga ut frigolitskivor 120 cm ut och runt hela huset. fick ett parti som blivit över på ett bygge.

11. T
    Medlem Nivå 6
    Jag tycker det låter som du har ideal mark för att bygga på, kan knappt bli bättre

12. patrik659
    Medlem Nivå 5
    HUr gick det när ni började schakta, vad tyckte grundgubbarna om marken? Vi har lite av samma marktyp på vår tomt!

13. O
    Medlem Nivå 4
    De tyckte att den var idealisk att bygga på. Väldränerat och allt sånt. :)