Ska grusa infarten till stugan i höst men vad behöver jag för underatbete.
Har läst mig till (i klistrade tråden om paddning) att jorden borde vara så väl packad att det skulle räcka med markduk och ett lager grus, d.v.s inget bärlager.
Vad är era åsikter?

Min egna erfarenhet är att jord inte är det bästa som underlag för en uppfart då det på våren eller efter mycket regn blir mjukt och då får man hjulspår som syns om man kör bil på.

Jord alltså och vi vill ha grus både till upp/infarten samt en gång upp till huset så slipper man gå i vått gräs OCH hjulspår i gräset

Vad är det för jord? Matjord eller?

Vad har det varit där innan?

Idag är det en gräsmatta med ganska lerhaltig jord. Tänkte att om jag skrapar av gräser säg 10 cm går det att lägga duk och grus eller måste jag gräva ur 20cm bottna med duk sedan balast och därpå grus

Jag har en bekant som arbetar med grus/betong han avrådde mig att lägga markduk, enligt honom räckte det att schakta undan 1-2 dm samt fylla grov kross 10-15 cm toppa med singel/grus ca 10 cm, enligt honom var det viktigaste att gruset kom över den befintliga nivån av gräsmatta samt att det ska vara grovt under. Låter väl vettigt....
Problem vid sluttande infart/uppfart måste dräneras bort med rör/slang tyckte han..Innan kross,singel/grus läggs dit annars skulle det kunna röra sig neråt med åren,men ingen duk enligt honom, dum som jag var frågade jag inte varför. Vad har man duk till annars?

"byggare på heltid"

Glömde säga att jag gjorde om infarten till våran fastighet över en leråker.... på det sättet han angav,det är lika snyggt efter 4 år och inga ojämnheter..endast en del gräs o annat grönt här o var;)
men inga hjulspår ännu och ingen duk användes... har infart mellan en å och åkermark på andra sidan, så blött är det runt om,men inte infarten...:o

När man utsätter lerhaltiga massor för tryck, kommer vätska upp till ytan. Risken är att vägen blir chokladpudding med grus som strössel.
Gräv ur några decimeter. Jag säger tre dec, men du får själv avgöra. Lägg grov kross i botten, fin kross i ett tunnare lager i mitten och grus uppepå.
Dagvattnet kan släntas bort till ett dike eller en rännstensbrunn eller en törstig gräsmatta.
Eftersom vägen sluttar så känns det onödigt att leda bort något i rör om det rinner bort självmant.

Duken får väl plånboken och samvetet avgöra, men jag rekommenderar den. Se till att få en bra klass på duken.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.