2 864 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Tips om dränering under källargolv
Har ett suteränghus från sekelskiftet där källargolvet och nedre delen av källarväggen är väldigt fuktiga. De släpper färg och lägger man något på golvet så blir det fukt under. Nu går det ju inte dränera om, norrväggen i detta fall, då den väggen ligger mot berget så att säga och den eventuella tegelrörsdräneringen där är säkert igensatt för 50 år sedan minst. Källarväggarna är består dessutom av inner och yttervägg av natursten med en massa löst kross och sten i mellan och är inte helt stabil då det blivit sprikor genom åren samt att väggen buktar lite här och var.
Nu undrar jag om man åtminstone skulle bila upp ett "dike" i mitten av golvet för att lägga ner dräneringsrör som jag sedan leder ut under källardörren ut. Undrar om man kan få ett torrt källargolv/vägg med hjälp av detta och hur djup man skall gräva diket och hur man skall fylla det . Makadam/dräneringsrör/fiberduk/makadam/betong ?? och om detta är en bra metod. Ser inte att man skulle kunna göra på annat sätt?? Vet inte heller om jag törs bila upp hela golvet för att gjuta om det. Är förmodligen bara ett par cm cement.
Nu undrar jag om man åtminstone skulle bila upp ett "dike" i mitten av golvet för att lägga ner dräneringsrör som jag sedan leder ut under källardörren ut. Undrar om man kan få ett torrt källargolv/vägg med hjälp av detta och hur djup man skall gräva diket och hur man skall fylla det . Makadam/dräneringsrör/fiberduk/makadam/betong ?? och om detta är en bra metod. Ser inte att man skulle kunna göra på annat sätt?? Vet inte heller om jag törs bila upp hela golvet för att gjuta om det. Är förmodligen bara ett par cm cement.
Har du vatten tryck så hjälper det att gräva dike innanför väggen men optimalt blir det ju inte då väggen fortfarande kommer suga vatten. Att bila ur källargolvet är det ingen fara med då detta knappast är bärande men gräv inte ur för mycket nära väggarna så att muren kommer i luften.
Så egentligen kan man inte få väggen torr längst ner utan det man kan göra är att putsa om längst ner på väggen med nytt bruk och måla med någon lämplig färg och sedan vara beredd på göra om det efter ett par år ??
Men golvet borde man få skapligt torrt?? Tänkt lägga klinkers iofs och det andas ju bra med breda fogar. Men man vill ju passa på å göra det skapligt.
Men golvet borde man få skapligt torrt?? Tänkt lägga klinkers iofs och det andas ju bra med breda fogar. Men man vill ju passa på å göra det skapligt.
Redigerat:
Klicka här för att svara