H
Hansgbg: Hej Är på väg att gjuta en platta (20m2)inne i vår atriumgård pga av att jag bygger ett tak över gården. Därför har jag frågor på lämplig tjocklek på plattan, vilken isolering mm. Plattan kommer att gjutas till samma nivå som finns runtomkring dvs ingen ram behövs byggas. Avstånd mellan atriumsgårdens marknivå och plattans kant är 20cm. Behöver jag gräva ut mer för att få
0 svar · 2,4k läst
E
El_-micke: syns dåligt på den lilla bilden......men du ska förbinda gamla o nya plattan på nåt vis......då lämpligen som du sa genom att borra hål o sticka i armering som du sedan najar fast i nätmattan i nya golvet
2 svar · 1,2k läst
A
anaitis: Träreglarna + ev beklädnad på dessa
3 svar · 1,4k läst
MB77
MB77: Vi har gjutit ett golv, och putsat om väggarna och använder det idag som föråd. Vårat rum är på 10-12m2. Tycker absolut att ni ska gjuta ett golv och använda rummet, både för att det alltid är bra med lite extra utrymme :rolleyes: samt att klimatet blir bättre i källaren.
3 svar · 8,0k läst
G
gaia: [citat] Vart rinner den vatten som vvb släper när vatten värms upp? Det är inga stora mängder men det brukar droppa någon deciliter då och då när vvb värmer upp kall vatten som ökar i volym och överskott trycks ut genom en säkerhetsventil. Så är det i alla fall hos oss och vi har ett rör som leder vatten till avloppet. Fanns det aldrig en hink eller annat vattenuppsamling som stod
23 svar · 61,0k läst
svartöra
svartöra: Jag kan nog tro (utan att veta) att rådet är riktigt. Lägger man singel (krossat berg 8/16 eller liknande) mot muren så rinner regnvattnet rakt igenom, ner till dräneringen. En liten del når själva muren och det kan man stoppa med platonmatta eller kallasfalt. Men det är så lite... Om situationen idag är att det mot muren på utsidan ligger allehanda fyllnadsmassor, lera, jord, osv så
2 svar · 7,5k läst
bax
bax: Den elektriker du senare lejer skall skicka in en Föranmälan/Servisbeställning till det nätbolag som äger nätet. Därefter skall du gräva ett kabeldike från fasad till tomtgräns, ev också lägga en kabelskyddsslang där, hör med nätbolaget. Luftledning in på vägg är det ingen som bygger längre (hoppas jag verkligen). Kostnad? Tja, det brukar ligga på ca 15k-25k, men det är så
1 svar · 1,8k läst
H
hejhopp: Hade samma problem - berget gick rätt in i källarväggen på ca 1 m höjd från källargolvet. Jag jämnade till berget så gott det gick med cement för att få bort möjlighet till vattenpölsbildning vid väggen. Ett fall ordnades längs med väggen och jag målade på gott med gummiasfalt. För säkerhetsskull lade jag dit ett dräneringsrör, inte för att jag tror att den gör någon
2 svar · 1,6k läst
I
icahandlarn: Garanterat kommer ingen betongbilförare ta med sig slatten hem igen :D Ett annat tips efter det att föraren har tippat ut slatten på uppfarten, är att ha förberett ett antal s-krokar som man sticker ner på några ställen i slatten. Sen är det "enkelt" för en lastbil t ex att lyfta upp klumpen/klumparna och köra iväg med det...
11 svar · 20,4k läst
·
B
Baggis: Kan fortsatt konstatera att undertrycksfläkten i grunden gör underverk vad gäller att hålla bort dålig lukt i bostaden. Ja inte bara i bostaden utan också i källaren! Där luktar så fräscht numera så det är inte sant! Detta trots att det nu igen är den tiden på året då fuktigheten överskrider de magiska 72 procenten. Börjar tro att det kan sägas räcka med den åtgärden, i
27 svar · 16,3k läst
·
G
Gadd: Efter en del funderingar beställde jag urgrävning och dränering av gropen. Sedan satte byggaren ett antal formrör som fylldes av betong. Ingen sättning har skett av friggeboden vintern 2008/09 - och den här grundläggningen verkar fungera!
3 svar · 10,3k läst
S
sysifos: vilken mätare rekomenderar du?
4 svar · 4,2k läst
U
urk: Har en sportstuga från slutet av 40-talet. Tillbyggd ett antal gånger men "originaldelen", som idag är ett kök som jag håller på att bygger om, har aldrig fått någon bättre isolering. Den isolering som ligger där idag är c:a 10 cm trossbotten (råspont på båda sidor) och består av grus och något obestämt plastmaterial som ser ut som frigolit. Man kan sammanfatta det som att man
0 svar · 3,5k läst
M
Micke_vb: Det var ett sånt svar jag ville ha.... Och det var ju så jag tänkte också, tackar..:)
2 svar · 1,9k läst
B
Bobbos: Sitter och klurar på bästa grundlösning. Önskar "lyfta" huset ca. 400 över mark genom att ställa det på en sockel. Nivåskildnad på tomten, som jag vill behålla, gör att jag påbaksidan får en sockel om 800. Jag hade planerat en platta på mark. Fråga: Hur bygger jag enklast? 1) Gjuter sula och murar upp grundmur i/påvilken jag gjuter 2) Hittar färdiga element, typ, L-element, som
0 svar · 2,3k läst
RoTe
RoTe: Tankbeläggning är ju billigare men kostar en bra slant det med.
4 svar · 13,6k läst
S
Sören Rapp: Efter ganska bra planering har jag ändå stött på patrull. Håller på att ordna grunden (cementblock murade med kalkbruk) på ett torp byggt 1964. Ventilationshålen till krypgrunden ska få nya fina ventilgaller i gjutjärn. Hålen var dock högsmala och behövdes göras fyrkantiga. Det gick galant att mura igen 4 cm i botten på alla 7 hålen. Nu till min fråga. För ca 4 timmar sedan la
0 svar · 2,2k läst
B
buzzador: Hej. Kommer behöva dränera om och tilläggsisolera källaren på vårat hus framöver. Håller på och kontaktar lite olika firmor som utför dessa arbeten och begär in offerter. Vill ha tips på firmor i Dalarna, Borlänge med omnejd som folk har anlitat och har erfarenhet ifrån, bra liksom dåliga. Värdefullt för oss och veta vilka man kanske ska akta sig för. Tacksam för svar. Mvh.
0 svar · 1,2k läst
anden213
anden213: Tack för snabbt svar! Perfekt! Precis under trappan är det oisolerat, men bredvid trappen är det isolerat - dock inga mängder med isolering, kanske 10 cm. Att spackla igen se synligt öppningarna nedåt för att det ska bli snyggt antar inte heller är lyckat. Kanske mindre risk för inträngande vatten vid spill visserligen. Låter inte bra om det redan efter ett år var ruttet hos dig med
2 svar · 1,2k läst
C
CJDCJD: Trots att jag frågade vid telefonbeställningen och fick svar att priset var ink. moms så kom nu fakturan och då var det 110 + moms, dvs 137,5 kr kvm för 110 skivan. Är väl OK men inte lika bra som var sagt från början. Får se om det går att göra något åt det.
5 svar · 2,8k läst
S
surfarn: tack för svaret, ventilerna kommer sättas igen pronto!
2 svar · 1,6k läst
A
almanakis: vi bor i ett älvsbyhus, nybyggt...vi har lite högre luftfuktighet nu på sommaren, med värme och regn, men inte över gränsvärdet (73%), jag vet också att Jimmy Lifvs entreprenad (göteborgsområdet) som gör grunderna och markarbetena gärna struntar i att montera rasskydden. Kommer inte ihåg varför men enligt honom någon fördel, sök på detta i Ä-hus-forumet så hittar du nog.
3 svar · 7,8k läst
L
linans: Har ett hus byggt -54, varit grusgång att parkera på sedan dess. Ligger nya kanter av byggtimmer på sidorna om gruset. Har tänkt att läga på nytt grus eftersom det förra har försvunnit och blandats med jord. Kan jag lägga markduk och sedan fylla på med ca 5cm grus?? Måste jag gräva ut djupare?
0 svar · 1,4k läst
E
enmellis: Hej! Vi har grävt bort en hel slänt samt tagit bort ett par murar. De behövdes tas bort. Slänten var helt oanvändbar, och vi ville få fram berget. På "köpet" vid utgrävningen har vi upptäckt fukt under marken på "plattan/sulan". Det är alltså väldigt blött på ena hörnan. Till saken hör att vi har haft ett litet problem med sommarstugelukt nere i hallen som just är i den
0 svar · 1,1k läst
T
Tovelainen: Hej vi har en skånelänga och längs med hela framsidan (på ca 10 m) löper en stupränna. I båda ändorna går stuprör ner och regnvattnet transporteras bort. I den högra änden är avloppet gjort för några år sen med plast-rör som leder bort till kommunalt avlopp/brunn ca 5 m från huset, vid vägen. Funkar fint. På den vänstra sidan går stupröret ner i ett markrör som leds ca 50
0 svar · 3,7k läst
·
J
JanneL: Ja det är hårt packat. För rensning finns det ett verktyg, tror det heter skyffeljärn, finns bl.a på Granngården, som underlättar rensningen. Då slipper man krypa på alla fyra.
4 svar · 2,1k läst
ylven
ylven: Jag har gjort ungefär samma operation som du i min källare, dock efter att ha dränerat först. Men jag tror inte att det är någon stor skillnad. Det som var det största jobbet var att få bort den gamla "plastfärgen", tillslut hyrde jag en betonggiraff och tillhörande dammsugare, och slipade av väggarna. Tyvärr blir ju putsen ganska illa åtgången av den behandlingen så jag fick putsa
3 svar · 2,5k läst
F
Fjället: Angående torpargrunder och fuktproblem har jag kommit fram till följande genom att läsa de senaste rönen: Plasten skall ligga ända ut mot yttermuren, hela markytan skall täckas. Kanternapå plasten skall vara uppvikta eller nedvikta så att vatten som kondenserar mot yttermuren rinner under plasten och inte ovanpå. Plasten skall läggas med ett överlapp på 50 cm (alternativt sammanfogas
0 svar · 2,1k läst
M
Mats: Är det en grund gjuten på isolerade element så klarar den sig fint på egen hand men vill man snygga till den så visst.
3 svar · 1,1k läst
M
Mats: Kör man med färdigblandade betongsäckar så går det två ja, de ger ca 13 liter per säck. Kör man med cement och blandar egen betong så går det ungefär en kvartssäck.
4 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.