1 812 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Takavvattning utan brunn
Idag går stupröret från vårt ca 70 kvm stora tak rakt ned mot en 100-liters tunna. Detta förslår ju inte långt, så vid häftiga regn spiller det över och rinner rakt ned på vår uteplats, och mellan plattorna ner i marken. Inom ett par år är det meningen att vi ska dränera om och då ordna en permanent lösning för detta men under tiden måste vi göra något eftersom jag är rädd att marken under röret blir allt för sank och orsakar sättningar.
Enklaste sättet är väl en utrullningsbar tub som man fäster i röret och som rullas ut på gräsmattan, men det känns inte så smidigt.
Jag funderar på om man kan gräva ned ett rör (uteplatsen ska grävas upp och trädäck byggas, så grävarbetet blir marginellt extra för röret) och leda ut vattnet till en egengjord stenkista eller liknande i mitten av gräsmattan. Skulle det fungera? Krånglar vi till det?
Alla förslag som INTE innebär ett stort dräneringsarbete är välkomna.
/alacs
Enklaste sättet är väl en utrullningsbar tub som man fäster i röret och som rullas ut på gräsmattan, men det känns inte så smidigt.
Jag funderar på om man kan gräva ned ett rör (uteplatsen ska grävas upp och trädäck byggas, så grävarbetet blir marginellt extra för röret) och leda ut vattnet till en egengjord stenkista eller liknande i mitten av gräsmattan. Skulle det fungera? Krånglar vi till det?
Alla förslag som INTE innebär ett stort dräneringsarbete är välkomna.
/alacs
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Självklart kan du göra så. Ju längre bort desto bättre. Finns det inget dike att leda det till. Du behöver ju extremt lite fall så du kan ju leda bort det långt. Slangen är dyr, men det kan vara både enklare och billigare att använda hårda (orangea) vvsrör. Du har inget annat dagvattenrör du kan ansluta till. Hyr en liten minigrävare om det är mycket långt. Känner du någon som har spakat så går det undan och kostar inte så mycket för ett dygn.
Nu bor jag rätt högt så jag har ett ack så bra väl lutande dike att dumpa allt vatten i men din stenkista får ju samma funktion.
Det jag gjorde var att jag gjorde en grusad yta för min tunna. 2 dm ner där slutar en vanlig 90 mm dräneringsslang (satte en bit markduk över änden bara), Rinner det över i tunnan så hamnar överflödet i slangen. Resultatet är en torr gräsmatta där det tidigare var varning för risodling
Det jag gjorde var att jag gjorde en grusad yta för min tunna. 2 dm ner där slutar en vanlig 90 mm dräneringsslang (satte en bit markduk över änden bara), Rinner det över i tunnan så hamnar överflödet i slangen. Resultatet är en torr gräsmatta där det tidigare var varning för risodling
Klicka här för att svara