Grund & Markarbeten
Chilly: Tusen tack "Gaia"! Fin kalkputs och silikatfärg låter rätt bra:-)
Mats: Det kommer ju att murkna och därmed kommer marken att sjunka lite med tiden
thalle: Tänkt bygga ett uterum på 24kvm, sadeltak med betongpannor. Än så länge har jag varit inne på att gjuta en platta. Vattenburen golvvärme ska finnas. "Problemet" är nu att skillnaden mellan omgivande mark och golvnivån på plattan blir ca 60 cm. Hade tänkt ha grundelement (L-element) som "form" och sen 30cm isolering. Då skulle jag antingen behöva fylla up med singel 20 cm för att få
Zero: Tack! Hålspikband tycker jag var en bra ide! :) Finns visst från 0,7 mm till ca. 2 mm tjocklek. Funderar på att sätta ett långt band på vajer sida av slangen och ev. ett kort under. Om man bockar vinklarna i skruvstäd bör det bli stabilt. Vet inte om det räcker att sätta slangklammer runt det hela och slangen eller om man skall gå på något typ avgasklammer som har vassare kanter och
LinaoMarkus: Är detta ett ok tillvägagångssätt med isoleringen? Syllen är 100*50. Resten i proportion till det.
Cmart13: Har läst mycket om fuktproblem i syllar med hus på betongplatta. Vårt hus är från 1983 och i besiktningsprotokollet står det: "Betongplatta på mark med isolering. Ej träreglar mot betong." När vi gjorde om badrummet och bilade upp för ny golvbrunn såg vi att det var ca 5 cm frigolit som isolering en liten bit under cementgolvet ner mot resten av plattan. Innebär detta att vi har en
pärzon: Med tanke på det begränsade utrymmet kan det räcka med att isolera på utsidan av grundmuren. Hur ser det ut vid dom andra två huskropparna?
SmilingSailor: Gassökningen vi gjorde visade fel. Gasen hade gått in i dagvattenledningen och sedan kommit ut hos oss. Läckan ligger 50 meter bort.
Ring: Det beror lite på kornstorlekar i moränen. Är den för blockig kan det ju bli lite problem med sättningar och att material sjunker ner mellan blocken. Lite mer finkornig morän är utmärkt. Väldränerad är ju de flesta moräntyper så ur det perspektivet är det inga problem. 'Det bör räcka med att ta bort det översta lagret så att du kommer ner till minerallagret, då står det
Mikael_L: Tips: * Bra och 100% korrekta ritningar. * Mät, mät och mät, och kontrollmät sen :). Mät inte bara från ett håll, utan från flera. Kanske upptäcker du till din fasa att hela grunden höll på att bli 10cm för lång, eller sned. * Ha inte bråttom.
HappyDigger: Helt sant, med att lägga dem "rätt" för att minska höjden men självklart såg jag inte det förrän på slutet med kaffekoppen i handen och beaktandes dagens jobb. Har hunnit klippt för en utskjutande del så jag kan inte vända runt dem heller. Vad menar ni med att förskjuta näten? Om varje nätdelskant bör ha två rutors överlapp så blir det ju... Ahhh, nu när jag skriver förstår
joflopp: [citat] OK, och det funkar att dynga på i så tjocka lager som det blir här? Behöver täta några andra springor med så murbruk är kanske enklaste metoden.
A.J.: Inatt låg plasten ute och på morgonen var den torr ovanpå. Dock var den fuktig under längst ut i kanten där gruset slutar vid trallen. Ska gräva där och kolla i helgen. Kanske är det inte riktigt rättvisande eftersom luften ute nu är lite torrare och nätterna ganska kalla, nära nollgradigt. Det fuktiga på grunden kvarstår dock, om än i mindre omfattning.
Pablo: Jag har byggt en stödmur med skalblock som gjutits med betong. Stödmuren står på en betongplatta utanför den gamla garageporten (numer den nya källardörren. Hela projektet är ett resultat av att vi har dränerat runt huset och därmed passade på att fylla igen garagenedfarten som tog upp halva tomten. Till min fråga: Jag har makadam under plattan, upp runt kanten på plattan och en bit
snubben11: hej, jag ska gjuta plintar till en utbyggnad men nu kan det bli frost på natten kan man späda ut vattnet med T-röd , i så fall hur ska fördelningen mellan vatten och T-röd vara?
Postman: Efter att kommunen har börjat bli allt mer petig med hur hus i kommunen ska byggas så börjar jag att inse att dom nog är inne på att vi ska ha ett sutteränghus. Frågan är då, hur ska man kunna få en ritning på hur man vill bygga utan att gräva upp tomten? Man vill ju helst slippa spränga en massa. Jag har hört om geoteknsik unbdersökning. Är det det som behövs? Jag funderade lite
byggare henke: som tossegubben skrev. det är dyrt och tar lång tid. sen så plogade man upp mycke sten, och vad ska man ha den till när alla murar är byggda.
Magnus i E-tuna: http://www.byggmax.com/se-sv/Byggmax/Byggprojekt/Markarbete.aspx
Mitt lilla hus: Jag har garage under huset men vill nu ta bort garagedörrarna, en källardörr samt fylla ut garagenedfarten så marken kommer i nivå med övriga trädgården. I dag är det två-delad garagedörr samt en gångdörr och framför finns en betongplatta som är ca en meter (ut från väggen). I betongplattan finns en vattenbrunn. Min fråga är hur man gör för att bygga för garageöppningen och
stefant: Ja, så kan det ju vara, eller så har det fuskats. Tack för svaret. /Stefan
Lmob: hej har ett sutteränghus som är nersprängt i berget och nu håller vi på å dränerar(byggt -66)vid ena gaveln så är det ca 1,8meter till lodrätt berg . vi tänkte bara lägga i dränrör och makadam trall ovanpå sen en trall med plåt under(som tak). så det blir ett förråd under. det måste fungera så..
Jan-L: Kantelement på 350 mm. 100+100+50 lägger vi. Mer pyssel är det väl inte egentligen, samma antal lager, och lättare att skära ur för rör och annat i en 50-skiva än en på 100mm. En nackdel är att 50-skivorna lätt går av om det blåser när man jobbar med dom. Sen kan jag väl tycka att det är lite snålt med 250 mm isolering, men det är ju förstås en kostnadsfråga.
bobbydilton: Tänker då på golvfäste och eventuellt annat som sitter ovanför de bjälkarna. Jag tror inte att man behöver ta hänsyn till golvet på 1:a plan om man lägger nya bjälkar bredvid de gamla.
Mäster: En 5 tons pelardomkraft kostade mig runt 200 på Biltema,, den räcker och blir över.. det kan nog gå med en 2 tonnare också..
Böket: Hej Tack för svaret! När de mätte upp golvet användes ett laserpass som var "självavvägande", alltså laserstrålen är alltid i våg. Sedan mättes golvet i ett rutmönster 1x1m. Man fick då en bild över hur golvet ser ut, men man kan missa de störtsta groparna/topparna.
sveden: Jag har tidigare byggt fritidshus på Åland, då använde vi ihåliga lecablock att göra plintar av. Men jag kan inte hitta dessa här hemma, någon som vet vart man kan får tag på dessa? (Förutom på Åland:))
MathiasS: [citat] Saken är den att muren kommer byggas mot en befintlig slänt som idag nästan är lodrätt. Muren står bara några decimeter från befintlig mark. Det gör att jag inte har plats bakom muren för att fylla olika fraktioner. PRoblem med ev kalkutfällning kan jag leva med, det är tjälskott som oroar mig! Jag får slå en signal till Benders tror jag.