6 500 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Skarva fiberduk
Mitt dräneringsprojekt rullar på men nu har en medhjälpare dabbat sig lite. På framsidan av huset har han tagit till för lite fiberduk, så nu når inte fiberduken upp till väggen (där jag tänkt spika fast den bakom en täcklist - jag kör pordrän-metoden).
Eftersom han på fiberduken lagt makam, dränrör, mer makadam och sen vikt över fiberduken mot väggen och på detta lagt jord och sen dagvattenrör är det knappast möjligt att lägga om fiberduken. Jag får istället inrikta mig på att försöka klä in dränröret genom att skära en rejäl remsa fiberduk som får överlappa den "för korta" remsan som sticker upp och sen spikas fast bakom täcklisten. Inte optimalt, men vad gör man?
Min fråga till alla kluriga medlemmar är - hur skarvar man bäst fiberduk så att man får det tätt (tätt = släpper inte igenom sand och jord i glipan mellan fiberdukarna)?
Tack på förhand!
Eftersom han på fiberduken lagt makam, dränrör, mer makadam och sen vikt över fiberduken mot väggen och på detta lagt jord och sen dagvattenrör är det knappast möjligt att lägga om fiberduken. Jag får istället inrikta mig på att försöka klä in dränröret genom att skära en rejäl remsa fiberduk som får överlappa den "för korta" remsan som sticker upp och sen spikas fast bakom täcklisten. Inte optimalt, men vad gör man?
Min fråga till alla kluriga medlemmar är - hur skarvar man bäst fiberduk så att man får det tätt (tätt = släpper inte igenom sand och jord i glipan mellan fiberdukarna)?
Tack på förhand!
Tyvärr finns det inte så mycket att överlappa den nergrävda duken med så jag känner mig lite orolig för att överlappet (om man bara lägger dukarna över varandra) kan komma att försvinna om den under duken hasar ner p g a att jorden sätter sig efter ett tag eller p g a markrörelser i samband med tjällossning.tihimas skrev:
Tjällossning? Är det en kallgrund? Det tjälar ju inte efter en oisolerad varmgrund. Speciellt inte om det är en bit ner i marken. Det värsta som kan hända är i princip att några hål i dräneringsröret täpps till. Sedan kommer det förmodligen inte hända så mycket mer. Under mark tätar sig grejjorna ganska bra av sig själv. Du har väl ordnat med spolbrunn?
Det är en isolerad varmgrund.
Observera att skarven där jag lägger duken med överlapp är 1-2 decimeter under markytan (d v s duken nådde nästan fram till täcklisten).
Jag la duken med ett rejält överlapp och satte ett par häftklamrar från en häftpistol genom båda dukarna för att hålla samman skarven när jag öste över jord.
Jepp, jag har två spolbrunnar i systemet enligt konstens alla regler.
Observera att skarven där jag lägger duken med överlapp är 1-2 decimeter under markytan (d v s duken nådde nästan fram till täcklisten).
Jag la duken med ett rejält överlapp och satte ett par häftklamrar från en häftpistol genom båda dukarna för att hålla samman skarven när jag öste över jord.
Jepp, jag har två spolbrunnar i systemet enligt konstens alla regler.
Det där blir nog bra ska du se! 
Klicka här för att svara