HappyDigger
HappyDigger: Gjuter min första grund för en tillbyggnad på 60m2 och jag fick bra hjälp av Thermisols broschyr (http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf) och likaså webformuläret (http://www.thermisol.se/mangdningslista.php) som räknade fram nödvändig betongmängd. Det var ju också ett tips från detta eminenta forum. Allt som förenklar är ju bra ;-)
17 svar · 18,0k läst
L
LeMilo: Tjena. Bor på en gammeldags torparegrund,där isoleringen e väldigt liten men jag eldar med kamin så det blir varmt på golvet efter ett tag. Har läst att för i tiden stängde man ventilerna på hösten när man började elda, så att uteluften inte hade tillträde vilket gjorde att det bildades en värmekudde under huset. Är detta fortfarande bra att göra? Har även läst att någon sa
0 svar · 1,3k läst
W
w4rner: Hejsan! Jag är i färd med att anlägga en platta till mitt blivande hus. Har sökt runt en hel del men inte hittat svar på mina frågor. Det finns många trådar som berör ärendet men jag har inte riktigt kläm om det ännu så jag hoppas nu att ni kan hjälpa mig. Just nu har jag schaktbotten och innan jag fortsätter vill jag veta om jag ska gräva in ledningarna i schaktbottnen och sedan
0 svar · 2,0k läst
C
CajS: Anaitis:Tack för ditt svar - utbyggnaden ligger utanför grundmuren - krypgrund eller torpargrund tror jag det kallas.
2 svar · 898 läst
imported_Benno
imported_Benno: Jag är tacksam för tips på duktiga firmor i Stockholm Västerort som utför sprängningsarbeten med vattenspräckning. Jag skall göra en dräneringsränna i berget längs husgrunden så det är bra om de gjort sådant tidigare samt att de har ansvarsförsäkring.
0 svar · 995 läst
imported_Benno
imported_Benno: Hur ser marken ut kring huset? Berg? I vårt fall står huset på berg och den låga takhöjden (c:a 190) skylldes på att man tyckt att det räckte. Man kan ha viss förståelse då jobbet gjordes med slägga, huggmejslar och granruskor. Det senare som skydd mot splitter.
3 svar · 1,0k läst
N
Nykvist: Hej! Tack för svaret! Det kommer bli precis som du trodde, en backe upp liksom. Jag tar och fixar två hål i muren och lägger en markduk så är jag säker.
3 svar · 1,7k läst
·
P
pellepite: Jag har satt Optidrain nu i sommar och den äldre delen av huset hade samma konstruktion som du har. Jag satte skivorna och duken till betongens nederkant. Sedan la jag vanlig markduk i botten med 8-16 makadam på, sedan rör och mer makadam. Sen vek jag över markduken så det blev ett paket. Röret ligger i sin högsta punkt c:a 10cm under sulan. Om detta är rätt eller fel kan jag inte svära
1 svar · 1,6k läst
G
grävaren: Beställ en katalog från Willabgarden. Där finns det beskrivet på sidan 33: 1: Gräv en grop 20cm bred 80 cm djup runt hela växthuset. 2: jämna ut 10 cm makadam och mura upp med 10 cm Leca. 3: stick ner 5 cm frigolit unanför som markisolering.
1 svar · 2,8k läst
I
imported_Bosse: [citat] JAg jobbar också med pålning varje dag och har gjort det i snart 12 år.. och om en på är kortare än 1,5 meter så rekomenderas att gräva oc gjuta en pling. En del konstruktörer rekomenderar 3 meter. Men aldrig har jag varit med om att det ska vara 8-10 meter. Varför du ahr hört anorlunda kan jag inte svara på mer än att dom inte vet vad dom pratar om
8 svar · 4,4k läst
P
pbengtsson: Fukt är en hel vetenskap, det finns massor av lösningar men man måste lista ut orsaken. Mitt råd är att anlita en expert på området och vekligen gå till botten med problemet. Det finns massor av kunskap inom området. Det du beskriver är inget ovanligt och jag förstår dina tankar, men jag tror att det finns bättre lösningar då man väl kommit underfund med vad som är felet.
9 svar · 7,8k läst
E
El_-micke: ja det tycker jag verkar överkurs......lägg mattan på 5cm distanser det är till räckligt så en stark platta.där du inte ska snåla de är isåfall i voterna ..har du murade väggar så kör med 3 st 10mm i botten och 2 st 10mm i toppen på byglarna
1 svar · 1,5k läst
L
laje: Jag dubblar den dit då Tack
4 svar · 1,5k läst
D
Danneå: mjo, men du kommer nog förstöra sågen då, så ta inte den nya fina sågen du köpte för 2000 kr :p Yxa, härdad klinga, såg.... alla de funkar :)
5 svar · 3,2k läst
M
muffen35: Hej. Jag håller på med dranering och hittar inte dagvattenbrunnen. När jag fäljde betongrören från stuprören verkar det som slutänden går rakt in inder källargrunden. Dessvärre gick röret sönder jämns med plattan. Det borde väl finnas dagvattenbrunnar ?
0 svar · 1,3k läst
F
FredrikFiskare: Lägg geotextil, man vill ju inte gräva upp runt huset igen om 10-15 år! Lera passerar grus lika lätt som vatten gör.
2 svar · 1,8k läst
tihimas
tihimas: Bottna med minst 0-63. Sista biten kan du lägga 0-30 bara för att det är lätt att justera. Som sagt, varva och padda dig upp. Du kan toppa med ett lager på några centimeter makadam om det skall gjutas uppepå. Om jag var du skulle jag hellre padda 23 överfarter för mycket än en överfart för lite.
2 svar · 2,9k läst
V
Västerhaninge 17: Är ingen superexpert på grunder,men här i storstan,Stockholm med omnejd ,måste man antingen spränga bort berg eller påla (finns ingen bra mark kvar att bygga på) Denna grund är pålad ,vet ej om prefab plattor funkar då:confused: Och jag tror frigolite är mer miljövänligt än betong (går åt mindre energi vid tillverkningen/transporten)
4 svar · 1,0k läst
A
anaitis: [citat] Lägg "på samma djup med hänsyn tagen till den isolerade delen som kräver störst djup?" Problem på bärigheten på den gamla delen blir det inte om du lägger rören där på rätt plats, i detta fall ska de samtidigt som de läggs djupare även läggas längre ut från grunden. Man bruka tala om en lutning från grundmuren på 2:1 i den flackare riktningen, då stör man inte
1 svar · 1,6k läst
G
Gabbe1: Jag är ingen expert på grundläggningar. Jag bara följde råden från firman som gjöt plattan och i detta fall var det inga tveksamheter eftersom de sa samma sak som svärfar som vart i branchen 40 år.
7 svar · 5,2k läst
M
Mats: 0-16 är bra under grunden just därför att det packar och blir hårt men ovanpå det ska det vara ca 10 cm drännerande grus som tex 8-16
5 svar · 3,6k läst
HappyDigger
HappyDigger: [quote="injonil, post: 912423"]Hur är markförhållandena? Är de riktigt bra skulle jag inte oroa mig utan bara komplettera med några extra 8mm järn. QUOTE] Missade frågan. Grunden ligger på stabil pinnmo, extrapaddad med en halv-tons padda för att minimera möjligheter till rörelser, och sedan 16-32 makadam på duk. Dock är sidan mot existerande huset mer uppgrävd för omdränering,
4 svar · 2,9k läst
P
pellepite: Tyvärr har jag inte fotat på våren när det syns som mest, och det är ju tyvärr 6 månader kvar... :P
14 svar · 7,4k läst
TF83
TF83: Nja,.. bygger väl på precis samma princip som isodränen? Eller monteras/annvänds den på annat vis?
2 svar · 2,5k läst
G
gaia: [citat] Vet du vilken dräneringsmaterial kan ta emot och dränera undan en massa vatten som kommer på rätt så kort tid? Svensk dränstandard och stuprör skulle jag aldrig lita på :). ....gör som alla andra så blir det nog bra gaia
3 svar · 1,7k läst
B
biggles76: Har efter en del letande hittat en intressant tomt men den ligger i ett område där det tillämpas LOD (lokalt omhändertagande av dagvatten), tydligen är detta något som gäller i många områden som planlagts de sista åren. Som jag förstår det får man bygga någon form av stenkista för att ta hand om takvatten och dräneringsvatten, en extra kostnad, men ok inte hela världen. Men i
0 svar · 1,5k läst
B
bYkICr: Var det inte de som åkte på 1,2mille i böter pga dåligt markarbete? grunden sprack.
2 svar · 3,0k läst
T
traktor05: Har letat mig hålögd bland Icopals anvisningar över hur stor överlappning jag ska ha på det självhäftande membranet men har inte hittat ett dugg. Fick förslag på 10 cm men det känns väldigt lite. Någon som har förslag eller erfarenhet av detta?
0 svar · 997 läst
A
anaitis: Det går utmärkt med tätningsmassa, även billigare än Sika, men helst inte ngn med silikon i.
1 svar · 1,3k läst
joflopp
joflopp: [citat] Det är ett minimått man kommit fram till, troligen för att de ska vara krypbart för inspektion.
7 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.