3 996 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Flytspacklat på befintlig betongplatta
Hej! Vi har en fajt med firman som hjälpte oss att bygga ut och vi kommer har anlitat advokat. Vi har också gjort besiktningar. En fråga som uppstod var kring det "bråket" egentligen började med.
Huset är från 70 talet och byggt enligt dåtidens normer med sk elefantmatta under plattan som jag gissar är 10 cm direkt på mark. I offerten angavs frigolit med aluminiumplåtar men under bygtiden ändrade firman sig och sa att den metoden inte lämpade sig för hus av vår sort eftersom man hade provborrat (max 15 mm i diameter fö) och funnit frigolit under huset. Istället skulle de lägga golvslingorna direkt på golvet i plastskenor och flytspackla.
Flytspacklingen blev inga 3 cm utan närmare 6 cm och de primade golv och lite upp på väggarna (tror jag iaf).
Jag vet också att vi i den första lösningen diskuterade att det skulle vara en plastfolie ovanpå frigoliten och sedan en golvspånskiva som de skulle skruva så vi inte förstörde slingorna. Däremot skulle vi lägga övriga golvet.
Jag läste häromdagen i Gör så här där någon frågat varför hans laminatgolv sprack och fick till svar att eftersom han inte hade någon fuktspärr dvs plast så var det fukt som tryckts upp av golvvärmen.
Detta innebär således att vi ska lägga plast på golvet innan vi lägger laminatgolvet. Liksom att vi ska lägga asfaltpapper (eller vad det heter) under väggreglar .... men hur i allsin dar går det då med alla gipsväggar ... som är "ingjutna" ... står de och suger fukt? Blir det värre om vi lägger plast under golvet och"leder" fukten till väggarna eller är jag bara nojig.
Och OM man inte borde ha flytat på detta viset ... vad gör vi då? Måste vi hugga upp golvet? Iofs har byggfirman förvarat golvslingorna oskyddade utomhus så de varit utsatta för UV-ljus i ca 2 månader och hur stor skada det har gjort vet vi inte heller.
Tacksam för alla tankar och funderingar kring detta. Vår lista är lång vad det gäller denna firma !
Huset är från 70 talet och byggt enligt dåtidens normer med sk elefantmatta under plattan som jag gissar är 10 cm direkt på mark. I offerten angavs frigolit med aluminiumplåtar men under bygtiden ändrade firman sig och sa att den metoden inte lämpade sig för hus av vår sort eftersom man hade provborrat (max 15 mm i diameter fö) och funnit frigolit under huset. Istället skulle de lägga golvslingorna direkt på golvet i plastskenor och flytspackla.
Flytspacklingen blev inga 3 cm utan närmare 6 cm och de primade golv och lite upp på väggarna (tror jag iaf).
Jag vet också att vi i den första lösningen diskuterade att det skulle vara en plastfolie ovanpå frigoliten och sedan en golvspånskiva som de skulle skruva så vi inte förstörde slingorna. Däremot skulle vi lägga övriga golvet.
Jag läste häromdagen i Gör så här där någon frågat varför hans laminatgolv sprack och fick till svar att eftersom han inte hade någon fuktspärr dvs plast så var det fukt som tryckts upp av golvvärmen.
Detta innebär således att vi ska lägga plast på golvet innan vi lägger laminatgolvet. Liksom att vi ska lägga asfaltpapper (eller vad det heter) under väggreglar .... men hur i allsin dar går det då med alla gipsväggar ... som är "ingjutna" ... står de och suger fukt? Blir det värre om vi lägger plast under golvet och"leder" fukten till väggarna eller är jag bara nojig.
Och OM man inte borde ha flytat på detta viset ... vad gör vi då? Måste vi hugga upp golvet? Iofs har byggfirman förvarat golvslingorna oskyddade utomhus så de varit utsatta för UV-ljus i ca 2 månader och hur stor skada det har gjort vet vi inte heller.
Tacksam för alla tankar och funderingar kring detta. Vår lista är lång vad det gäller denna firma !
Hej Gamelon!
Tror att du kanske målar f-n på väggen. Jobbar själv som byggare sedan länge, med känsliga och kunniga kunder, här upp i norr. Låter faktiskt som om din firma gjort det mesta rätt. Har ingen fukt vandrat upp i väggarna sedan 70-talet, lär det inte starta bara för att golvet är flytspacklat.
Att dom primade ordentligt var väl jättebra?! Då är ju dessutom gipsskivorna skyddade. Fukt vandrar inte i gips, eventuellt i papperet runt om, men har dom primat är risken minimal.
Att du fick sex centimeter flytspackel är väl också jättebra!? Bra skydd för slingorna, och mer massa som håller jämnare värme.
Angående laminatgolv som spricker, eller alla golv under golvvärme, alla levande material krymper när dom torkar! Ha inte för bråttom! Låt plattan torka i lugn och ro. Ska ni ha laminat eller brädgolv, lägg in dom på plattan omonterade i en vinter så dom får torka färdigt. Sedan kan ni montera utan att det spricker.
UV ljus i två månader skadar inte rören. Hade de tagit skada, hade de spruckit när de la ner den. Man böjer inte skadade rör utan att de går av.
Oroa er inte!
Jag skriver inte detta för att ställa mej på firmans sida, utan för att det verkar som om ni mår dåligt av anledning som inte finns.
Självklart mår man dåligt om man känner oro för sin bostad! Men jag tror inte ni behöver det.
Kör värmen under vintern, låt det torka, och lägg sedan in det golv ni vill. Men köp det gärna nu, och låt det torka tillsammans med plattan.
mvh Johan
Tror att du kanske målar f-n på väggen. Jobbar själv som byggare sedan länge, med känsliga och kunniga kunder, här upp i norr. Låter faktiskt som om din firma gjort det mesta rätt. Har ingen fukt vandrat upp i väggarna sedan 70-talet, lär det inte starta bara för att golvet är flytspacklat.
Att dom primade ordentligt var väl jättebra?! Då är ju dessutom gipsskivorna skyddade. Fukt vandrar inte i gips, eventuellt i papperet runt om, men har dom primat är risken minimal.
Att du fick sex centimeter flytspackel är väl också jättebra!? Bra skydd för slingorna, och mer massa som håller jämnare värme.
Angående laminatgolv som spricker, eller alla golv under golvvärme, alla levande material krymper när dom torkar! Ha inte för bråttom! Låt plattan torka i lugn och ro. Ska ni ha laminat eller brädgolv, lägg in dom på plattan omonterade i en vinter så dom får torka färdigt. Sedan kan ni montera utan att det spricker.
UV ljus i två månader skadar inte rören. Hade de tagit skada, hade de spruckit när de la ner den. Man böjer inte skadade rör utan att de går av.
Oroa er inte!
Jag skriver inte detta för att ställa mej på firmans sida, utan för att det verkar som om ni mår dåligt av anledning som inte finns.
Självklart mår man dåligt om man känner oro för sin bostad! Men jag tror inte ni behöver det.
Kör värmen under vintern, låt det torka, och lägg sedan in det golv ni vill. Men köp det gärna nu, och låt det torka tillsammans med plattan.
mvh Johan
Jag är själv inte rörmockare eller byggare, är dock hempulare som stökar på med ett eget hus bygge. Min rörmockare sade att det inte var bra att PEX slangarna fick ljus på sig. Det förkortade livslängden på dem. Jag har L-K grejor i min platta, och så här säger de på sin websida om sina slangar =>Korp-Johan skrev:
http://produkter.lagerstedt-krantz.se/DocumentInformation.aspx?Profile=se&DocId=540&style=DocumentToHtml
UV-ljus
LK PEX Universalrör X ska inte utsättas för direkt solljus. UV-strålningen påverkar långtidsegenskaperna negativt varför lagring och installation av PE-X rör utomhus utan skydd mot solljus ska undvikas. För att den förväntade livslängden på minst 50 år ska infrias ska rören inte exponeras för direkt solljus. Tomrör eller kartongförpackningar ger erforderligt skydd mot UV-strålning.
Jag har aldrig hittat något om HUR mycket kortare 'livslängd' man får om slangen ligger ute 2 månader. Min rörmockare sade några siffror men jag kommer inte ihåg dem, så jag tänker inte spekulera.
Med det här sagt så menar jag inte att det är en katastrof, men däremot (OMM ni har UV känslig PEX) så tycker jag era hantverkare gjort ett mindre bra jobb om de låtit slangarna varit utsatta för UV i två månader. Visst, man kan argumentera att slangarna kommer hålla i 30 år, men om den förväntade livslängden istället var minst 50 så är det ju nästan en halvering, och detta på grund av slarv/okunskap.
Hur man löser en sån här dispyt är svårt att säga, man pratar om saker som inte skett och som antagligen inte kommer ske inom överskådlig framtid, det ända man kan diskutera är om man gjort som tillverkaren av produkterna föreskrivit. Om inte, hur ska det kompenseras eller behöver det korrigeras...
Mvh Hasse
Rören är provtryckta och igångsatta (dock lämnade byggfirman oss mitt i på hösten utan värmen inklopplad så annan firma har hjälpt oss att få igång värmesystemet). Mycket riktigt försämras livslängden på systemet när rör utsatts för UV-ljus. Och ingen kan säga hur mycket.
Det är diffusionsspärren som försvagas och där den försvinner tränger syre in och syre i ett system förkortar livslängden eftersom det blir korrossion. Vi funderar på om man skulle kunna ha någon form av rostskyddsmedel i systemet för att förhindra denna effekt men vi har inte kommit så långt än.
Det är diffusionsspärren som försvagas och där den försvinner tränger syre in och syre i ett system förkortar livslängden eftersom det blir korrossion. Vi funderar på om man skulle kunna ha någon form av rostskyddsmedel i systemet för att förhindra denna effekt men vi har inte kommit så långt än.
Det är väldigt komplext.koffa skrev:Det verkar ju tyvärr så att det är lite oklart för dig vad du köpt av den här "Firman".
Jag hoppas det finns ett skrivet kontrakt som förtydligar vad du betalar för.
Ditt inlägg är ganska svårt att förstå så jag tror du behöver förtydliga mer om du skall få några bra råd här på forumet.
Du skriver bla att ni gjort besiktningar.
Vad menas med det? Att ni anlitat en besiktningsman som kontrollerar utfört arbete mot kontraktet eller att ni själva besiktat och har synpunkter?
1) en obehörig elektriker = tydligt och vi har anmält till elsäkerhetsverket
2) pex-rören har utsatts för solljus
3) istället för att ha frigolitskivor med plåtspår för pex-rören (offert på det) ändrar de till att lägga pexrören direkt mot betongplattan. Vi har elefant matta och sedan en ca 10 cm tjock betongplatta och därpå ligger rören ingjutna mellan 3 - 6 cm flytspackel.
3a) minst 3 cm ska betong ska ligga över rören för att få jämn värme i golvet
b) minst 150 isolering ska ligga under - vi har elefantmatta! Och inga värmeberäkningar har gjorts ... hur stora kommer våra värmeförluster att bli?
Det ironiska är att vi tog bort el-element och valde luft-vatten med golvvärme för att få ner energikostnaden ... nu lutar jag åt att det är bättre att ta ett banklån och göra om golvet än att ha svindyra el- räkningar - högre än tidigare!!!! Vi hade ju elräkningar på över 25 000 bara i vintras men det skyllde jag på alla bygglampor och att det var oisolerat ... och garaget lämnat med bara gips med orden - ni kan låta någon mura nästa år. Nu murade vi själva på höstlovet för att rädda huset.
TUSEN TACK för att ni engagerar er!
Klicka här för att svara