Jag behöver spränga bort ungefär 10kubik berg för att göra en parkeringsplats på tomten.
Behöver komma in ca 6m vinkelrätt från gatan. De första 4m var sand jord och grus som nu är bortgrävt och sen dök berget upp. Ganska brant kanske 45grader stigning. Se bild. Behöver alltså 2m till.
Bredden blir också ca 6m.
Inom 50m radie finns det 4st hus plus mitt eget som ligger bara 2m bredvid parkeringen uppe på berget. Murat lättbetonghus med mexitegelfasad som jag inte vill ha sprickor i.
Jag har noll erfarenhet av sprängning men det känns som ett litet jobb med stora omkringkostnader för dynamitsprängning? Etablering, besiktning av hus osv... Vad brukar detta kosta på och vad kan ett sånnthär litet jobb gå på? Berget är rensopat och sprängstenen kan jag forsla bort själv.
Hörde nån prata om vattenspräckning. Är det nån här som har erfarenhet av detta? Vibrationsfritt, inga besiktningar. Borde väl funka ganska bra här med ett brant berg? Fläka bort bit för bit.
Vad kostar denna metod?
Behöver komma in ca 6m vinkelrätt från gatan. De första 4m var sand jord och grus som nu är bortgrävt och sen dök berget upp. Ganska brant kanske 45grader stigning. Se bild. Behöver alltså 2m till.
Bredden blir också ca 6m.
Inom 50m radie finns det 4st hus plus mitt eget som ligger bara 2m bredvid parkeringen uppe på berget. Murat lättbetonghus med mexitegelfasad som jag inte vill ha sprickor i.
Jag har noll erfarenhet av sprängning men det känns som ett litet jobb med stora omkringkostnader för dynamitsprängning? Etablering, besiktning av hus osv... Vad brukar detta kosta på och vad kan ett sånnthär litet jobb gå på? Berget är rensopat och sprängstenen kan jag forsla bort själv.
Hörde nån prata om vattenspräckning. Är det nån här som har erfarenhet av detta? Vibrationsfritt, inga besiktningar. Borde väl funka ganska bra här med ett brant berg? Fläka bort bit för bit.
Vad kostar denna metod?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Fick ett pris på c:a 80.000 för att spränga ett 10 m långt dike 0,5 m djupt i berg. Mätdosor à 5.000 kr per hus i närheten ingick då samt bortforsling av 10 lass sten.
Är också intresserad av vad vattenspräckning kostar.
Är också intresserad av vad vattenspräckning kostar.
Medlem
· Södermanland
· 61 inlägg
"Snigeldynamit - Kalkbaserad produkt som blandad med vatten utvecklar en expansion under hårdnandeförloppet ca 80MPa. Spräckningen sker ljudlöst och utan explosion."byggare henke skrev:
Vet inte hur pass effektivt snigeldynamit är på större ytor, men kan som sagt vara ett alternativ, kostar inget i form av besiktining etc innan, men kostar väl om jag inte minns fel dock 500:-/litern.
Oskar
Snigeldynamit känns för segt. Borra o vänta ett dygn innan man ser resultatet. Känns som om jag får hyra Cobran 1månad isåfall.
Ingen som vet vad vattenspräckning kostar och hur många hål det kan behövas?
Ingen som vet vad vattenspräckning kostar och hur många hål det kan behövas?
Klicka här för att svara