4 684 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Dränering av hus på sluttningstomt
Hej!
Vi har ett hus med källarplanet i souterräng och det kommer in lite vatten (någon dl) i matkällaren efter kraftiga regn.
På baksidan finns en relativt stor bergsknalle som slutar ca 5 m från huset med en liten gräsmatta och gång längs huset däremellan. På framsidan sluttar det kraftigt neråt efter en gångavsats.
Frågan är nu hur jag ska få källaren torr, som jag ser det finns det två alternativ:
1. Utföra en dränering av husgrunden enligt konstens alla regler.
2. Att börja med att försöka dränera bort regnvattnet som kommer från berget.
Alt 1 är ett omfattande och dyrt arbete som det finns många trådar om, men finns det någon som har erfarnehet och kan hjälpa mig att försöka med alt 2?
Vi har ett hus med källarplanet i souterräng och det kommer in lite vatten (någon dl) i matkällaren efter kraftiga regn.
På baksidan finns en relativt stor bergsknalle som slutar ca 5 m från huset med en liten gräsmatta och gång längs huset däremellan. På framsidan sluttar det kraftigt neråt efter en gångavsats.
Frågan är nu hur jag ska få källaren torr, som jag ser det finns det två alternativ:
1. Utföra en dränering av husgrunden enligt konstens alla regler.
2. Att börja med att försöka dränera bort regnvattnet som kommer från berget.
Alt 1 är ett omfattande och dyrt arbete som det finns många trådar om, men finns det någon som har erfarnehet och kan hjälpa mig att försöka med alt 2?
Redigerat:
En gång i tiden träffade jag en excentrisk uppfinnare som ville försöka ta tillvara på regnvatten från klipphälllar, för att använda som dricksvatten. Hans idé var att skruva fast rännor på berget, spackla skarvarna mot berget med lämplig tätmassa, och sedan leda rännorna ner till en uppsamlingsbassäng.
Du skulle säkert kunna kunna testa något liknande, men
a) det blir knappast särskilt snyggt
b) jag tror inte det löser hela ditt problem.
En omdränering är nog vad jag skulle rekommendera trots allt. SÅ fruktansvärt dyrt behöver det inte bli, 1500-2000 kr per löpmeter är väl siffror som figurerar. Mycket billigare än ett nytt kök eller badrum, och i min värld så höjer en omdränering värdet på huset mer än vad ett nyrenoverat badrum gör.
Du skulle säkert kunna kunna testa något liknande, men
a) det blir knappast särskilt snyggt
b) jag tror inte det löser hela ditt problem.
En omdränering är nog vad jag skulle rekommendera trots allt. SÅ fruktansvärt dyrt behöver det inte bli, 1500-2000 kr per löpmeter är väl siffror som figurerar. Mycket billigare än ett nytt kök eller badrum, och i min värld så höjer en omdränering värdet på huset mer än vad ett nyrenoverat badrum gör.
Redigerat:
Tackar för svar!
Jag håller med om att alt 1 är det mest seriösa och borde ligga i planen för de närmaste åren.
Förslaget med rännor i berget låter som sagt lite krångligt och osnyggt, men var ändå intressant ur ett idéperspektiv.
Det jag lurar lite på är om det är ett vettigt alternativ att gräva ner dräneringsrör intill bergskanten eller en bit ut i gräsmattan och på så sätt förmå vattnet att ta den vägen ut istället. Om det skulle fungera vore det kanske något att överväga som en tillfällig lösning i alla fall.
Finns det några synpunkter kring det alternativet?
Jag håller med om att alt 1 är det mest seriösa och borde ligga i planen för de närmaste åren.
Förslaget med rännor i berget låter som sagt lite krångligt och osnyggt, men var ändå intressant ur ett idéperspektiv.
Det jag lurar lite på är om det är ett vettigt alternativ att gräva ner dräneringsrör intill bergskanten eller en bit ut i gräsmattan och på så sätt förmå vattnet att ta den vägen ut istället. Om det skulle fungera vore det kanske något att överväga som en tillfällig lösning i alla fall.
Finns det några synpunkter kring det alternativet?
Det vanligaste sättet är att anlägga ett avskärande dike ovanför huset.
Detta kan vara öppet eller täckt.
Viktigt att gräva så man kommer ner till eller nära bergytan.
Detta kan vara öppet eller täckt.
Viktigt att gräva så man kommer ner till eller nära bergytan.
Klicka här för att svara