Sitter här och funderar om följande krypgrund är bra...

1. Markarbete ink sand ect.
2. Cellplast
3. Betong med armering
4. Lecablock
5. lecabalkar alt. betongbalkar (istället för trä)
6. Istället för blindbottenskivor eller trossbotten används cellplast under lecabalkarna som skarvas med lim och tejp för att det ska bli helt tätt och "vanlig" isolering mellan balkarna.
7. Ovan balkarna 0,2 plast
8. Spångolv

Det jag är ute efter är om ni tror man slipper fuktproblem iom. att man använder cellplast och leca i hela grunden och trä (spån) endast används ovan plasten?

Fukten kommer ju finnas där, men det finns väl inget som kan ruttna lr rosta? Kanske armeringen i balkarna?? Kan man putsa lr behandla balkarna för bättre skydd mot fukt?

Cellplasten bör väl klara fukt, används ju i marken när man bygger platta?

Någon som har koll på vad maxits lecabalkar kostar? 4 m alt. 8 m spännvidd..

Vad tror ni?

Redigerat:
Ingen som har något att säga?

B
tycker inte alls om krypgrund.
betongen? hela platta eller bara under leca?

Tack för ditt svar!

Många som är negativa till krypgrund. Men i mitt fall funkar det inte med betongplatta, så jag behöver alternativ. Så efter mycket läsande på bla. detta forum har jag försökt skaffa mig infomation om vad som finns...

Btw, Betong ska isf bara vara under lecan.

Fördelen som jag ser det med denna lösning är att det finns inget som kan ruttna eller rosta.. eller har jag fel? Vilken skada kan fukten göra i denna konstruktion? cellplast, betong och leca...

Om jag förstår det rätt, så har du tänt att täcka hela konstruktionen med plastfilm, innan själva huset "börjar",
I så fall ska det fungera, men det bär i så fall himla viktigt att plastfimen är intakt, och skarvarna tejpade, och gärna fastklämda, på ett eller annat vis..

Finndomo hade en liknade konstruktion ett tag , som dom senare gick ifrån, dom hade dock inte en plastfilm direkt under huset, som avskiljare mot krypgrunden.

Deras nuvarande lösning är en "krypgrund" som är fylld ända upp till kant med cellplast, sedan på det ligger en butylgummiduk..
Resultatet är en platta av cellplast istället, med kantram av betong för att ta upp lasten..
Tanken är att under butylgummiduken får det vara hur fuktigt som helst, det är inget där som tar skada av det..

Ah, mycket intressant! Tack för det!

Ska kolla upp det genast... Vet du varför de gick ifrån det?
Skulle den duken kunna ersätta blindbottenskivor?

Några andra förslag?

Redigerat:
Dom gick ifrån det, antagligen pga att de ville komma åt de kunder som inte ville ha krypgrund,
samt att en krypgrund ju kan vara lite besvärlig.
De hade inte heller en plastfilm under husen som avgränsade mot krypgrunden, däremot provade de med en avfuktare som skulle stå där och gå..

Ok, då är jag med. En avfuktare håller ju inte i längden.

Undrar dock om det går att använda den duken som en fuktspärr mellan lecamuren och träbjälklaget (och syll) i en vanlig krypgrund?

Alltså att man fäster den över hela grunden, istället för bla blindbottenskivor.

Såg att det finns att köpa i olika bredd (upp till 30m) på löpmeter, så man slipper skarver. Pris ca 87 kr m2. 30 års garanti. tål +/-45 grader.

Jag tänker att den bör hindra fukt från att tränga upp i träkonstruktionen och hålla sig i "grunden" där den inte kan göra någon skada.. eller?

Ja, det är väl ungefär vad Finndomo använder den till, med den skillnaden att de fyllt upp krypgrunden till en plan yta, innan duken appliceras.
Sen har dom ca 25 mm luftspalt mellan husets bjälklag och duk, men det är lufttät utifrån, då syllen löper obruten runt hela huset..
Att dom har en luftspalt är nog bara för att det ska gå att montera husen, de lyfts med kran och wire, och wiren behöver ca 20 mm för att kunna dras ur..
Duken i sig har jag fingrat och dragit i, och tycker nog den verkar duglig, Finndomo har valt ca enmetersbredder, troligen för att man ska kunna hantera den, skarvarna är självvulkande..
Var hittade du att man kan köpa duken ? Jag har lite takideer där den skulle kunna vara användbar ..

Som vanligt är det ju att det blir kondens mellan varma och kalla ytor även om man har plast emellan.

Nu var det ingen skiss med iDanneå:s förslag, men jag förstod det som att det skulle isoleras med cellplast, så det verkar han ha tänkt på..

Ja, tanken var att använda cellplast så det blir varmt på båda sidorna.. Så inte kondens uppstår, men bra att du påpekade det!

Mäster, fick de uppgifterna privat av en kompis. Men när jag googlade hittade jag detta, undrar om den funkar?

http://www.jaha.se/cgi-bin/meny.cgi?visa=damm&sida=2#top

Den är ju vattentät iaf. :) Frågan är hur slitstark den är... Vet du något ställe online/offline som säljer butylgummiduk? Jag tycker det verkar som en damduk(Dammduk EPDM) samma egenskaper, eller?

Tja, den ska väl vara hyfsat slitstark, å andra sidan ska det väl inte slitas så mycket på den, den ska väl mest ligga still.. Så den kan man ju tycka borde funka lika bra.

B
jag tycker du är lite väl orolig. hur ser mark förhållande ut?
nära till vatten?? jord,sand, lera eller sten eller annat?

ja, tomten ligger nära vatten. 1 gång för ca 5 år sedan stog vattnet nästan vid nuvarande huset.

Marken består till stor del lera sedan jord. Har pratat med en grävare och han sa att det måste grävas ur en bra bit och dräneras ca 2 meter från där nya huset kommer stå.

Sen vill jag bygga något som håller mer än 20 år...

Som det ser ut nu så tänker jag på följande:

Cellplast
Betongklack
Lecamur
Cellplast (ej ovan lecamuren och ej ner till marken, endast t.ex. 50mm)
Duk (även på muren, men efter cellplasten nerifrån sett)
Syllpapp
Syll
Träbjälklag + Isolering

Har jag missat något? Vad tror ni om den konstruktionen? Tror ni att det håller i typ 50 år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.