Tänkte berätta lite om mitt källarprojekt..

Tänkt att bli ett spa/ badrum ,,med golv värme

Hus från 1947 med delvis inred källare ( bastu, och dusch) från det icke torra -70 talet
Dränering utförd skapligt nyligen.


Huset inköp -05, började riva ut lite i bastun under början av -06, så det uppspikade bastupanelen , heltäckninsmattan med underliggande asfaboard och isoleringen på ytterväggarna försvann på tippen..

Underliggande fuktspärrsplast på betonggolv påträffades också.. lagom dyngsurt under :)

när det hela var utrivet fick det torka under några månader, smälta kaoset och planera lite..

Fick ett ryck under sensommaren och bilade upp golvet som delvis var 2 cm flytspackel med lecakulor under..

Lite dålig bild,, men hade inga bättre vi det tillfället, detta är historiken än så länge
 
  • DSC00175.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tyvärr ingen bild på hur det såg ut innan det började rivas men i allafall på gång här, putsen på innerväggarna bara rasade ner..
 
  • DSC00171.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gamla eeeh mysiga duschhörnan...med lite väggar bortrivna,, delvis kakel på spånskiva..hur tänkte man då? inte alls?
 
  • DSC00169.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hästjobbet ! att få ut all betong och stensand utan bra uppgång ur källare var att bära det i murarhink-- mestadels själv.. på lediga stunder med mycket ork.. ca 5-6 släpkärror ,,,ALDRIG MER
35-40 cm ner så var det dags att ta bort det gamla 210 mm betongavloppet med tillhörande mumsigheter, ,, ska leta reda på dessa bilder innan jag fortsätter
 
Verkar ha ett liknande projekt som mitt!:eek:
Hur har du valt att "bygga upp" golvet igen?, vilka material och hur mycket
 
Det hela är tänkt att bli ..

*byte av avlopp,,
*Markduk.
*100 mm dränerande grus.
*cellplast 70 +70mm
*ca 100 mm platta med vattenburen golv-värme..


Mycke info har jag fått från byggahus.se .. ett stort tack till allas upplagda projekt.. och viljan att svara på frågor..
Har tagit projektet vartefter jag löst mina problem ..och inga förhastade slutsatser..

Även tack till sambon som är byggnadskonstruktör... :)
 
så här såg det ut efter att den hyrda Hiltin varit i farten
 
  • 20070929.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Guuud! vad hade man gett sig in på.. j
aja fram med hinkarna..bjud hem svärfar, farsan, brorsan och svågern.. ett par timmar i stöten , bjud på kaffe och ge dem en spade och hink!

det skulle ju av på tippen också! äsch! stammis:p


Hur kan så lite grus och sand bli en sån hög?
 
  • 20070929(001).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20071007(007).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jahopp ,, då var det ju lika bra att byta Hela avloppet i källaren när man ändå hade mestadels av stammen framme.....fram med bilmaskin

2,5 meter utanför rummet kom stammen från entreplanet....byta byta...hehe

Pyssla ihop alla avlopp Tack Brorsan!

Markduken på och senringa polarn för leverans av dränerande grus... 2 timmar senare låg det på garageuppfarten....snabbleverans!

Jahopp.. springa med hink åt andra hållet med grus...för omväxlings skull.....men det blev bra hittils
 
  • DSC00028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00057.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00063.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00074.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
köksavloppets f.d böj i källargolvet... mums 60 årig lagrad,,,,gojs,,... rinner ner bättre nu..
 
  • DSC00071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cellplast 2 lager 70mm .. 6 mm med 150 mm rutors armeringsmatta enlig anvisning från sambon...upphöjd 25mm med "höjningsringar"

Inköpt 60 m wirsbo pex 17 mm (uponor)
Använt ca 45 m cc 20 + lite extra rör om planerade rummet innanför ska ha golvvärme nån gång.. (blir nergjutet från pushpump)

Vatten Prisol rör 12 mm till planerad toalett , handfat , dusch, badkar,, ihoppkopplings central under handfatet..

VP 16 Elrör för säkerhet skull nerdraget,,, dumt att klamra kabel på väggen när man kan ha den i golvet en bit.. snyggare..

Även elementen monterades bort för gott innan gjutning

Hade tur med betongbilen ,, 3 km till depån,,, 1,3kubik hemkört för ca 3500 kr
Han hade problem att komma ner med betong rännan då jag har altan över källarfönstret, men vi hade väl 2 cm ! tillgodo.. nervös liten stund:eek:

Hade bråttom denna dag det gjöts.. att hinna med ett möte på jobbet... men att göra fallen utan att kliva i det är svårt,, men själv är jag ca 57 kg eeeh tung.. så det blev lättvikts stegen över rummet och göra fallen ...
...lite halft dinglande på stegen... blev suveränt!
 
  • DSC00343.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00344.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00350.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt jobbat! :)
 
Instämmer!

Har detta framför mig (oss) till hösten....
 
Nyfiken fråga

Varför lägger man markduk under gruset??
 
jepperdy skrev:
Nyfiken fråga

Varför lägger man markduk under gruset??
fiberduken sållar bort eventuell lera att blanda sig med dränerande gruset och förstöra dess funktion..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.