3 107 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
ang fukt halt krypgrund.
hej. ida vart anticimex hemma då jag haft och har stooora problem med huset, med lite smått o gott. bla sinad brunn. regnar in i skorsten, mm mm,,, så befarade jag det värsta värsta. nu låter det som jag bor i värsta rucklet... så e det inte. huset är fint, rejält, ligger underbart, men min oro för att de ska va massa fel är hemsk! han kollade iallafall min vind. jag tackar min gud för att det inget va där! iomed att min skorsten läckt in i många många år, pga av tidigare ägares ouppmärksamhet, så har detta lett till lite mögel på vind. men anticimex gubben sa att de verkligen inte va ngt att bekymra sig för,, trots min dåliga skorsten. har nu satt en "huv" på den, så den ska väl torka upp så småningom. anticimexgubben skulle även kolla min krypgrund, men jag mitt dumma nöt,
fattade inte att gräva ut så han kommer in där. jag har ju bara "kattgluggar" på ca 10 gånger 15 cm. så han kunde ej kolla grunden. dock har jag sj massa kort som jag tagit. han stoppade in en fuktmätare där i krypgrunden och sade de va fuktigt. den låg på 20% fuktighet. deras riktmärke va tydligen 17 %....
så nu ejag i full färd med o gräva ut, så det går och krypa in där. han sade även att när jag väl kommit in, ska jag rensa allt på organiskt material o döa katter... :eek: (som ligger där mumifierade) sedan skall jag köpa plast och lägga ut.
så nu undrar jag: är 20 % jättemkt fukt?? är det ngn här som har fuktig krypgrund och hur har ni gjort? samt vilken fuktighet hade ni?
ja e så himla orolig.... har hänt så mkt nu med både hus o bil o massa andra katastrofer med människor, och allt , så jag tror ju hela tiden de värsta värsta....
tack snälla ni, forumskamrater iallafall, för de svar jag ev får.
så nu ejag i full färd med o gräva ut, så det går och krypa in där. han sade även att när jag väl kommit in, ska jag rensa allt på organiskt material o döa katter... :eek: (som ligger där mumifierade) sedan skall jag köpa plast och lägga ut.
så nu undrar jag: är 20 % jättemkt fukt?? är det ngn här som har fuktig krypgrund och hur har ni gjort? samt vilken fuktighet hade ni?
ja e så himla orolig.... har hänt så mkt nu med både hus o bil o massa andra katastrofer med människor, och allt , så jag tror ju hela tiden de värsta värsta....
tack snälla ni, forumskamrater iallafall, för de svar jag ev får.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag antar att vi inte pratar om 20% RF utan om att de mätte i syllen eller en golvregel? 20% RF får väl ses som otroligt torrt i en krypkrund och försöker de kränga på dig en svindyr sorptionsavfuktare i det läget skulle jag be dem fara och flyga.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
hej och tack för svar
njaaa va de va för mätare han hade, vette sjutton?! han gjorde så iallafal att han stack in handen i krypgrunden med mätaren, och hängde den där inne. (typ på mitt golv? eller brädorna där) så sa han bara att de va 20% fukt där. ochatt deras max gräns går vid 17%. så han bad mig att gräva ut, så man kommer in under grund, samt rensa där under. sedan skulle jag lägga på plast. sådan åldersbeständig. plasten skulle jag bara dra ut över hela grunden. lägga den omlott med minst 30 cm. den skulle inte gå upp på själva kanterna utan bara läggas "kant i kant" med väggarna där under.han talade nåt om avfuktare, men han tyckte att jag enbart kunde rensa o lägga på plasten. men men,,, jag vet ju ej än, när han krypit in där, hur allt ser ut.
vad menas med RF? har ingen aning om sådant.
själv tycker ja ju det verkar torrt där under med mina mumifierade katter där under..... :eek:
njaaa va de va för mätare han hade, vette sjutton?! han gjorde så iallafal att han stack in handen i krypgrunden med mätaren, och hängde den där inne. (typ på mitt golv? eller brädorna där) så sa han bara att de va 20% fukt där. ochatt deras max gräns går vid 17%. så han bad mig att gräva ut, så man kommer in under grund, samt rensa där under. sedan skulle jag lägga på plast. sådan åldersbeständig. plasten skulle jag bara dra ut över hela grunden. lägga den omlott med minst 30 cm. den skulle inte gå upp på själva kanterna utan bara läggas "kant i kant" med väggarna där under.han talade nåt om avfuktare, men han tyckte att jag enbart kunde rensa o lägga på plasten. men men,,, jag vet ju ej än, när han krypit in där, hur allt ser ut.
vad menas med RF? har ingen aning om sådant.
själv tycker ja ju det verkar torrt där under med mina mumifierade katter där under..... :eek:
RF betyder relativ luftfukthet.
Anticimex brukar ha en gräns på 75% RF men vad jag har läst ligger dom flesta krypgrunderna i vintertid på 95-98%.
Så det måste väl vara en annan mätare eller mätmetod dom använt annars är det som sagt mkt bra grund där det inte krävs några åtgärder.
Anticimex har som regel att alltid föreslå avfuktare eftersom krypgrunder har varit omtalat senare åren som riskgrund samt att dom även säljer avfuktare själva, känns inte riktigt opartiskt.
Egentligen borde man låta någon partisk besiktare undersöka grunden, någon som inte säljer såna och tjänar pengar på det. Men det blir ju ofta att man väljer Anticimex eftersom det ofta ingår gratis när man byter villaförsäkring.
Anticimex brukar ha en gräns på 75% RF men vad jag har läst ligger dom flesta krypgrunderna i vintertid på 95-98%.
Så det måste väl vara en annan mätare eller mätmetod dom använt annars är det som sagt mkt bra grund där det inte krävs några åtgärder.
Anticimex har som regel att alltid föreslå avfuktare eftersom krypgrunder har varit omtalat senare åren som riskgrund samt att dom även säljer avfuktare själva, känns inte riktigt opartiskt.
Egentligen borde man låta någon partisk besiktare undersöka grunden, någon som inte säljer såna och tjänar pengar på det. Men det blir ju ofta att man väljer Anticimex eftersom det ofta ingår gratis när man byter villaförsäkring.
Med 20% fuktighet menar han självklart i trävirket. Det är väl något högt svar ja. Men har du inga problem nu med tex. lukt eller annat och inte tänkt isolera eller täta huset på något vis så är det väl ingen ko på isen.
Som sade tidigare i den här tråden, det finns massor med info här på forumet läs igenom det så har du kommit en bra bit på väg.
Som sade tidigare i den här tråden, det finns massor med info här på forumet läs igenom det så har du kommit en bra bit på väg.
hej och tack för alla svar! gav mig mkt.
anticimex verkade tycka att det enbart behövdes lägga ut plast. så då kanske det inte e så illa?
ang lukt: näää jag har inte kännt någon lukt alls i vare sig hus eller utanför. jag bad honom va noga med o kolla sådant. han kände inte heller ngt. men som sagt,, jag e inte klar med utgrävningen av min grund. har hittills bara kommit 2 meter ner. sen krypa in, så får jag kolla läget. därefter får anticimex komma igen.
tack för alla svar iallafall.
ang lukt: näää jag har inte kännt någon lukt alls i vare sig hus eller utanför. jag bad honom va noga med o kolla sådant. han kände inte heller ngt. men som sagt,, jag e inte klar med utgrävningen av min grund. har hittills bara kommit 2 meter ner. sen krypa in, så får jag kolla läget. därefter får anticimex komma igen.
tack för alla svar iallafall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden