Vi grävde flera decimeter under sulans höjd, men inte rakt under sulan. Det gick bra hos oss. Vårt hus står på hård lera och sand (slit). Så vi kunde gjuta det nya golvet på samma höjd som det gamla var och ändå ha singel och 3 dm isolering under.
Vi satte också Isodrän utanpå våra murar (men grävde inte det samtidigt som inne, det är nog ingen bra idé, då blir det nog vingligt för huset). Vattenburen golvvärme i golvet. Det är numera snustorrt i vår källare.
Vi har alltså isolerat överallt utom mitt under sulorna, för där har vi inte vågat gräva.

Ok. Då borde det gå att göra här med då. Grävde runt huset i sommras för att dra in vatten och det var stenhård lera. Knappt så den 3,5t vi hyrde inte orkade med.... Men det blir ett projekt om något år men det kan vara bra att veta så man vet vad man ska planera för

H
Det med att dränera om kan räcka då en dränering suger c:a 4 meter åt sidan, lite beroende på fyllnadsmaterialet. Jag har mycket kompakt lera och ny dränering gjorde stor skillnad.
Är det sedan ett sutteränghus så kanske du inte har så mycker grundvatten under huset utan att dräneringen tar hand om detta. Ligger det däremot mot ett berg så kanske du får ett tillskott av vatten från berget. Som sagt är det vatten från sidorna som ska bort så räcker det med dränering. Sätt sedan isodrän på utsidan så hjäper det till lite med isoleringen. Ska du börja att bila ur golvet skulle jag rekommendera dig att hitta ritningarna till huset, om de finns. Kan vara så att det ligger balkar under golvet vilka huset står på. Då är det kanske inte så lämpligt att bila ur golvet. Har ett hus från 63 där det ligger 4 balkar parallellt med ytterväggarna. Dessa ligger även där jag inte har bärande inerväggar så för min del så är det uteslutet att bila upp golvet.

Fast om huset är byggt 37 så är det nog troligt att det står på sulor.
Vi hade faktiskt också en skum stor betongbalk i vårt hus, som gick nästan på diagonalen genom huset och under pannan. Den fick helt enkelt ligga kvar där vi inte kom åt att få bort den.

H
Det som jag vill varna för är att man inte vet hur det ser ut under betongen.

Ritningar är nog uteslutet. Det är ett hus från -47 och det jag vet är att konstuktionen i pannrummet inte är detsamma som övriga huset. I pannrummet, där panna och gammal oljetank står, är det betydligt tjockare golv.
Dom bärande väggarna (yttervägg och 1 hjärtvägg) står på sula iaf.
Grundvattnet verkar stå ganska högt då jag redan nu har ett uppbilat hål i golvet pga en avloppsläcka, där står det vatten så gott som alltid, men det har aldrig runnit över kanten och hålet är kanske 2dm djup. Där är det inte lera utan någon typ av sand.

Anna
Vi var i din situation för ett år sedan, köpte hus från -42 och målsättningen att våra 3 grabbar (13,13 och 16 år gamla) skulle bo i källaren, med egen ingång, kakel -klinkers-putsat . Det fungerar utmärkt , MEN det bygger på att jag o sambon är helt fixerade vid detta bygge, man måste ÄLSKA huset, inte längta ut med båten...
Har du massor av pengar så köper du ett annat hus eller tjänsten ,
annars måste man älska att dränera (ganska kul att göra en gång i sitt liv, riva beklädnad på innerväggarna, knacka putsbruk (otroligt dammigt men går att kombinera med en pilsner, putsa väggar (helst utan pilsner). Vi hade brått, kastade in Platon o klickgolv i ett av rummen så att grabbarna fick någonstans att hålla till (naturligtvis bra bandbredd), men det funkar inte eftersom golvsocklarna möglar av den fukt som kommer från golvet = strunta i golvsocklar. (fukt är ofarligt, det är möglet som är farligt.)
Vi har genom att dränera fått ned relativa luftfuktigheten i källaren från runt 70-80% till runt 50% hela sommaren (just nu är det 37% men det är ju kallt ute). Vi skall nu byta golvbrunn i den gamla duschen och då kolla hur tjockt betonggolvet är, samt om det går att isolera något, hoppas fortfarande på vattenburen golvvärme där, men vet ej. Vi tar nu ett rum i taget, jobbar 2-5 timmar var annan kväll samt alla helger, forskar/ritar/drömmer funderar de övriga kvällarna.
Jag tror att vi kommer att få en perfekt miljö i källaren men jag VET att vi redan haft roligt och lärorikt.
Största problemet är egentligen att få tillgång till rummen eftersom grabbarna påstår att det "är bra som det är, låt mig vara i fred, det är MITT rum" (det säger tom 16-åringen som bara har flytspackelgolv där det för länge sedan borde ha varit klinkers.
Lycka till, vi tror att vi lyckas.

Tack för alla svar, vi har beslutat oss för att inte köpa huset. Känns som ett riskprojekt som kan kosta mer än det smakar. Vi letar vidare. Tack alla för hjälpen jag fått, vem vet jag kanske behöver mer hjälp i framtiden. //Anna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.