Min dotter har ett kjedehus där ena sidan (norrsidan) ligger som en gräns mot grannens hus. Området (Viby) är så byggt att alla hus har sin ingång mellan det egna huset södra vägg och grannens norrvägg. Detta innebär att dotterns ena hus-fasad ligger "på grannens tomt". Husen i området har krygrunder med ganska stora problem, som dottern nu åtgärdat med kryggryndsavfuktare. Det luktade mögel i huset, men vi tror att det var mögel i isoleringen som låg i luckan ner till grunden. När vi bytt den isoleringen och använt krypgrundsavfuktaren (och ozoaggregat ett tag) försvann all mögellukt och nu verkar det fungera bra. NU väntar vi för att se om vi skall byta all isolering i hela källaren till sommaren, men vi hoppas slippa göra detta. NU KOMMER MIN FRÅGA: Anticimex säger (kanske slentrianmässigt) att det inte skall finnas någon växtlighet i rabatter i anslutning till husets fasad, Grannen har flera ganska stora tujor och andra barrträd planterade vid sin ingång till huset, d.v.s inte bredvid hans hus, utan alldeles intill min dotters norra husfasad. Den familjen verkar tycka att dessa barrträd är mycket viktiga att ha kvar och har sagt (till förre ägaren av dotterns hus) att de kan binda träden så att det går att måla den fasadbiten. Vad säger ni skall man sätta igång ett grannbråk för detta? Hur viktigt är det att det inte växer barrträd i anslutning till fasaden och krypgrunden. Denna sidan av huset har för övrigt något som ser ut som algtillväxt på panelen, men kanske inte just där barrträden växer utan högrre upp.. ALLTSÅ; Hur viktigt är det att få bort barrträden? Är det värt ett grannbråk? Vilka argument skall man använda?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.