Ska gjuta en stor garageplatta till våren med måtten 13 gånger 9 m. Tänker gjuta i två omgångar, alltså ha en rörelsefog som löper på längsen mitt i plattan. Är det nån som har nån smidig lösning på hur man går till väga för att skapa en perfekt jämnbred rörelsefog när man gjuter? Jag ska inte gjuta hela plattan samma dag utan i två etapper. Ena halvan är ju enkel: forma upp på mitten och dra av längs andra sidan. Men andra hälften? Fattar att jag måste använda nån sorts distans mellan de olika betongplattorna, nån distans som sen enkelt kan tas bort utan att betongplattan tar skada. Nån som vet? Och vad kan vara en lämplig bredd på en sån rörelsefog? 4-5 mm kanske? Tacksam för synpunkter... God fortsättning på 2010....

En tunn cellplastbit har jag själv blivit tipsad om. Då är det bara att karva bort cellplasten med en kniv sedan, och fylla fogen med någon elastisk fogmassa.

fel av mej där, jag menade så klart bredden. Tänkte dela upp golvytan i två delar, har inbillat mig att det kommer att underlätta rent praktiskt, det kommer ju att gå åt ca 13 kubikmeter betong och mig veterligen så finns det inga bilar som tar den volymen. Runt 7 kubik har jag blivit informerad om att en vanlig bil tar i last. Genom att gjuta i två etapper så känns det också som om kontrollen kommer att bli bättre.

Varför kan du inte få två bilar under samma dag då menar du? måste vara enklare med en gjutning anser jag iaf, spec på en så liten platta.

inga problem att få två bilar samma dag, men eftersom min erfarenhet av gjutning är måttlig så tänkte jag göra det lättare för mig genom att dela upp det i två etapper. så får jag och min far och bror lite andrum mellan varvet, tänkte beställa bilarna med några dagars mellanrum. och sen tror jag starkt på en rörelsefog, har sett hur det gick där jag jobbar, och det var s.k. proffs som gjöt och gjorde underarbetet, ytan blev kanonfin, stålglättad, men nu finns det sprickor till förbannalse i den, och det ser inte snyggt ut... jag skrev att det var måtten 13 gånger 9 meter, men exakt så är det 12,3 gånger 8,3 meter. alltså nästan 103 kvadratmeter... att ta in folk att göra det kommer att gå på ca 10 000 kr, jag tänkte snåla här. men det finns kanske nån gjutexpert här som kan ge mig nån vettig begriplig arbetsinstruktion som jag inte redan har tänkt på. i så fall är jag tacksam... mkt tacksam.

Jag kan iaf säga att det inte kommer att bli det minsta stressigt att gjuta i ett svep om du hyr eller lånar en laser och en vibroslodda och sedan en helikopter till glättningen. kostar kke 1000kr att hyra detta en dag..
Ni kommer tom att få gå och dra i ca 5timmar från att ni lagt ut betongen tills det är dags för glättning.
Sedan är inte en rörelsefog ngn garanti för sprickfri platta, har mer med armering och uttokning mm att göra.

Jag har gjutit några plattor med SKB betong (självkompakterande flytbetong) , helt otroligt fint material att jobba med, slipper använda vibrobalkar o sånt tjafs. Man behöver vara 2 personer , en mäter med laser o en går o "stöter" ut betongen tills den är plan.
Vi gjöt en platta i somras på 200 kvm på 1,5 tim o inte en svettdroppe:)
Den brukar vara ett par hundra dyrare per kubik men värt varenda krona.
Dan efter kör man av en sväng med dianovan, spikrakt!
Tänk på att vattna noga efter gjutning oavsett vilken betong ni använder, den får inte brinna ihop/torka ut för fort då blir det sprickor.

jag har vägt för- och nackdelar emot varandra, valet är "vanlig" betong som ska vibreras, tänker hyra en enkel vibrobrygga... sen ska vi inte köra med helikopter utan handjaga hela plattan på tre fyra man. skulle resultatet inte bli som önskat så är det ju inte värre än att man får hyra en slipmaskin och köra över det. jag ska inte ha sten eller klinker utan ett furugolv i hela garaget (som egentligen sak användas till annat än att förvara bilen i) bilen ska inte och får inte köras in i byggnaden,,,

det har jag bestämt :-)

Ehh varför ska men bygga ett garage man inte kan köra in en bil i?? Och om du ska lägga ett furugolv över så förstår jag inte problematiken med ev sprickbildning eller liknande alls???

Jonajona skrev:
jag har vägt för- och nackdelar emot varandra, valet är "vanlig" betong som ska vibreras, tänker hyra en enkel vibrobrygga... sen ska vi inte köra med helikopter utan handjaga hela plattan på tre fyra man. skulle resultatet inte bli som önskat så är det ju inte värre än att man får hyra en slipmaskin och köra över det. jag ska inte ha sten eller klinker utan ett furugolv i hela garaget (som egentligen sak användas till annat än att förvara bilen i) bilen ska inte och får inte köras in i byggnaden,,,

det har jag bestämt :-)

om du nu ska ha ett furugolv ovanpå plattan ska du absolut guta denna platta i en etapp. Har du en rörelsefog mitt i plattan kommer det säkert att bli problem utmed denna. Gjut plattan i en etapp med laserplatta och vibrostav och sloda betongen åt två håll, sedan är det helt meningslöst att ge sig ut o stampa i betongen ni kommer bara att försämra slutresultatet om ni inte vet var ni gör. Vad gäller sprickbildning så verkar det inte ha någon större betydelse då de ändå aldrig kommer synas fast om detta ändå känns viktigt se då bara till att följa koffas råd så kommer du klara dig aldeles utmärkt.
mvh.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.