Hej!
Jag har ett 1plans hus med full källar våning byggt 1940...så här ser källaren ut
Det är inte murade väggar utan gjutna 300mm betong...problemet är att den totala höjden på väggen är bara 2100mm från källartaket ner dit vars väggen slutar...det är jordgolv i källaren så problemet är..att jag hade tänkt gjuta golv i källaren med vattenburen golvvärme.. och då gräva ut ca 200mm och lägga 50mm grus 100mm isolerig 50mm betong och då få en takhöjd på2100mm...men det innebär ju att jag får gräva 200mm lägre än källarväggen och då skulle markisoleringen komma150mm lägre än väggen.
Jag hade även tänkt dränera och isolera grunden.
Är detta genomförbart??....tackar för ett seriöst svar.

Jag får inte ihop matematiken. Har du grävt och kollat hur långt ner grundmuren går? Är du verkligen säker på att den är gjuten i betong? Om det verkligen är betong så borde det går att gräva ur en bit i taget och guta på undertill så att den går längre ner. Enklare (stabilare) än om det är murat men ändå kollosalt mycket jobb.

P
Jodå. Visst går det.

I mina föräldrars hus var pannrummet i elädigt skick och det fanns ingen vettig tvättstuga att tala om.

Farsan bilade bort golvet och mätte ut och markerade nivån för schacktbotten. Sen kom tank och slam och tog upp merparten av all sand. Endast ca 20 cm sparades längs väggarna.

Lustigt nog hängde väggarna nästan i luften. På flera ställen gick det att stoppa in en hand under väggen efter golvet var bortbilat.

Därefter grävde vi ut sektioner och gjöt in betongsten under väggen. I brist på expanderbetong fick vi helt enkelt packa in betongen med trästav och klubba.

Slutligen jämnade vi av marken, lade markduk, öste ner makadam som paddades, lade plast och två varv XPS (tot 20 cm), armerade och gjöt plattan.

Totalt tre veckors jobb på två man. Dock inte fulla arbetsdagar eftersom det inte gick att gjuta in betongsten på fler än tre till fyra ställen åt gången.

Förutsättningarna var troligen optimala. Lättgrävd sand, redan färdig omdränering och en murstock som troligen klarar att bära större delen av huset.

Jag avråder att bara sätta igång och gräva. Resultatet kan bli så kraftiga sättningsskador att solstickan är enda utvägen.

En annan metod som troligen är lite mer safe är att gräva ut sektioner, bygga gjutform och fylla med expanderbetong. Detta innan resten av matrialet grävs ut.

P
BTW, huset står fortfarande kvar. Pannrummet blev kombinerat pannrum och tvättstuga med klinker på golvet och kaklad tvättstugedel. Uppenbarligen har jag glömt hur otroligt tungt jobbet var för nu är jag igång igen. :p

tack för tippsen!
Jag befarar att jag måste gräva ut...för det finns nog ingen annan lösning??.. tyvär.
Måste jag även gräva ut för mellanväggarna ?? huset är 11 gånger 8m med mellanväggar skulle det bli 41 meter.... börjar redan svettas :confused:

inte 41 utan 59 meter totalt skulle det bli med mellanväggar

P
Oj. Ja. Kylan till trots, det låter svettigt. Det kommer ta sin lilla tid.

Du behöver ju dock inte gräva ut all jord i hela källaren på en gång. Bara precis dom ställen där du gjuter för tillfället. Lyckas du bygga form, armera och gjuta i snitt 4 st en meters sektioner per vecka tar det bortåt fyra månader. Tänkbart är att formarna går att återanvända plus att armeringen kan förberedas för ganska många sektioner på kortare tid.

Mellanväggar... bra fråga. Bärande? Är en mellanvägg bärande kan du inte gräva ur jord ända fram till väggen. Det blir ju inte kul med en väldigt tunn platta längs denna vägg då du får en fin köldbrygga.

Då man kommit en bit blir det många vakna timmar om nätterna. Varje litet knäpp i huset håller en på helspänn så det vill till att man inte missar något.

Du kan ju ha som målsättning att ta ett rum i taget. Börja med det minsta och starta med endast en provgjutning för att se om det faktiskt går.

Tänk på att du riskerar sättningar som inte går att reparera. Dessutom finns det nog inget försäkringsbolag som är villigt att slanta upp för ett nytt hus. Att dränera om samma år är inte att tänka på.

P
Frågan är om du inte ska mer isolering än 100 mm. Vanligen rekommenderas ju minst 300 mm, men 200 mm borde funka okay. 50 mm platta är i tunnaste laget det med.

Hos morsan och farsan bidde det markduk, 150 mm makadam, 2 x 100 mm XPS S250 med ålderbeständig plast mellan, 120 mm armerad betong (K40), flytspackel och slutligen klinker. Ingen golvvärme.

håller på med samma sak, ska bygga ett spa med bastu och dusch. ska sänka ner en hot tub ca 70cm extra och sänka golvet 20cm och gräva ner ny dränering och radonvent + vattengolvvärme och isolering. har fyllt 4 lastconteinrar redan (överfulla enligt chauffören) och tagit sönder 2 spadar och bränt 3 säkringar (3 bilmaskiner tillsammans) och 3 skottkärror

• DSC00761.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00766.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hejsan,

Jag har nyligen avslutat ett stort jobb i vår källare där jag har "förlängt" väggarna med ca 50 cm. Grävde alltså ner 50 cm under den gamla sulan som i mitt fall var väldigt tunn, på vissa ställen nästan obefintlig. Jag gick tillväga så att jag förberedde jobbet då jag dränerade huset. Vi grävde ner dräneringen på rätt nivå och samtidigt så grävde jag mig in under halva husväggen utifrån. Sedan byggde jag en forn som gick ca 35 cm utanför husväggen, jag armerade i formen och beställde betong. Så gjorde jag med en sida i taget runt huset. När detta var klart så isolerade vi väggarna med Optidrain, även den nya sulan vart isolerad.

Nästa steg var att bila bort 70 m² betonggolv inne i källaren. Sedan gräva ut 50 cm i hela källaren. Det var stundtals tröstlöst kan jag meddela, grävde fram stora stenar hela tiden och marken består av kompakt packad lera. Fick till och med fram berg på ett ställe, men det låg precis i den nivån som jag skulle ner till.

Sedan har jag ägnat sommaren till att gjuta nya väggar. Har grävt fram ca 2-3 m i taget och armerat i den nya sulan jag gjutit utifrån. Det har varit ett mastigt och tungt jobb. Har räknat med att jag blandat ca 350st 25 kg säckar med grovbetong och tömt i formarna för hand. Resultatet har dock blivit riktigt bra, huset står kvar trots att jag varit riktigt nervös då jag pillat och grävt in under husväggarna. Nu står huset säkert på en väl tilltagen ny vägg som består av 50 cm armerad betong. Har räknat ut att det har gått åt ca 10 kubik betong till hela huset, sedan kommer nya golvet med ytterliggare ca 8 kubik betong.

Tror tyvärr att det inte finns några genvägar här. Att gräva under befintliga väggar och sedan gjuta nytt golv direkt mot leran känns inte som en bra lösning. Dels kan det bli instabilt och sedan kommer du få problem med fukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.