3 762 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Fylla krypgrund med lösull?
Hej,
Jag har en 180 m2 krypgrund. Halva krypgrunden är oåtkomlig då det bara är 10-20 cm mellan mark och bjälklag. I resten av krypgrunden är det vanlig höjd typ 0,5m.
Vad skulle hända om jag tryckte in lösull i hela krypgrunden? De skulle ju bli jäkligt bra isolering mot grunden, men hur skulle det påverka luftfuktighet och risken för fuktskador?
Mvh Björn
Jag har en 180 m2 krypgrund. Halva krypgrunden är oåtkomlig då det bara är 10-20 cm mellan mark och bjälklag. I resten av krypgrunden är det vanlig höjd typ 0,5m.
Vad skulle hända om jag tryckte in lösull i hela krypgrunden? De skulle ju bli jäkligt bra isolering mot grunden, men hur skulle det påverka luftfuktighet och risken för fuktskador?
Mvh Björn
Spontant utan att veta exakt så låter det som världens bästa upplägg för fuktskador/mögel om du inte har:
1. Snustorr grund som aldrig går över 40% RF
Motivering till det? Har själv krypgrund och tillbringat säkert +150 timmar med att läsa allt jag kunnat hitta på nätet.
Så innan du lägger ut pengar, ta dig tid och läs allt du kan hitta så kommer du nog fram till något som känns bra och fungerar.
/A
1. Snustorr grund som aldrig går över 40% RF
Motivering till det? Har själv krypgrund och tillbringat säkert +150 timmar med att läsa allt jag kunnat hitta på nätet.
Så innan du lägger ut pengar, ta dig tid och läs allt du kan hitta så kommer du nog fram till något som känns bra och fungerar.
/A
Saxat från http://www.isodran.se/krypgrunder.php. Det finns ju andra fabrikat också t.ex. Pordrän som även dom kan tänkas ha återvunnen cellplast-skiva på lösvikt.
Tänkte begagna mig av det i ena halvan av krypgrunden då det är alldeles för mycket berg-o-dal-bana för att lätt kunna lägga isolerskivor. Det går ju att fylla med leca i lösvikt också. Sämre isoleringsförmåga. Ingen aning om pris.Åtgärder för renovering av skadad krypgrund.
Det erfordras som regel flera av nedan uppräknade åtgärder för att fuktsäkra en befintlig skadad husgrund. För att kontrollera resultatet efter varje åtgärd rekommenderar vi att installera en enkel fuktmätare och kontrollera relativa fuktigheten under tiden 10/6-15/9. Full säkerhet erhålles om RF ej överskrider 75 % under mätperioden.
Erfordliga åtgärder är:
1. Sanera hela kryputrymmet från organiskt material.
2. Dränera bort synligt markvatten eller fyll upp med grus till minst 10 cm över vattenytan.
3. Hindra fukttillförsel (avdunstning) från marken och från fuktiga grundmurars insida. Enkelt med en plastfolie vid jämn mark. Undvik sand på folien.
4. Värmeisolera mark och grundmurar med 100 mm Isodrän-skiva. Vid ojämn mark kan med fördel återvunnen Isodrän-skiva i lösvikt användas med tjocklek 150-200 mm (bild 3). Samtidigt stängs ventilerna, temperaturen stiger och fukthalten sjunker.
5. Ventilera grunden så att lufttrycket i kryputrymmet blir lägre än i lokalerna ovanför. T.ex. genom att en frånluftskanal ansluts till kryputrymmet eller montera en fläkt i grundmuren som suger luft från kryputrymmet. Denna åtgärd drar ned varm luft från bostaden samtidigt som den effektivt hindrar eventuell radongas att läcka upp i bostaden.
Klicka här för att svara