2 324 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Tänka på innan gjutning?
Hej
Om ca 2 veckor ska plattan gjutas til vårt hus. Som fullständig novis tänkte jag fråga om det är någon som har tips på vad man ska tänka på innan gjutning.
Det jag tänker på i första hand är det som ska gjutas in i plattan gällande el, TV och data. Framförallt vill jag undvika att man kommer på i ett senare tillfälle att "det skulle vi tänkt på tidigare". Kan det vara bra med extra tomrör till garage och för framtida el till utemiljö?
Förutsättningarna är:
Fiber via stadsnät
Garage två meter från huset
En annan fundering jag har är om man ska placera centraldamsugaren i garaget och dra rör i plattan in till huset, eller tvärtom att ha ett uttag i garaget till centraldammsugaren.
Tack på förhand
Patrik
Om ca 2 veckor ska plattan gjutas til vårt hus. Som fullständig novis tänkte jag fråga om det är någon som har tips på vad man ska tänka på innan gjutning.
Det jag tänker på i första hand är det som ska gjutas in i plattan gällande el, TV och data. Framförallt vill jag undvika att man kommer på i ett senare tillfälle att "det skulle vi tänkt på tidigare". Kan det vara bra med extra tomrör till garage och för framtida el till utemiljö?
Förutsättningarna är:
Fiber via stadsnät
Garage två meter från huset
En annan fundering jag har är om man ska placera centraldamsugaren i garaget och dra rör i plattan in till huset, eller tvärtom att ha ett uttag i garaget till centraldammsugaren.
Tack på förhand
Patrik
Det är nog inte så dumt att lägga ner extra tomrör för framtida behov. Mer eller mindre omöjligt att göra det sedan, om man vill gå under plattan. Dammsugaren skulle åtminstone jag placera i garaget. Inbillar mig att den stjäl mindre plats där, tänker närmast på att det brukar vara ganska dåligt med förrådsutrymmen i nyare hus och av den anledningen kan den mycket väl vara i garaget. Miljömässigt är det kanske också en bättre placering där, när den skall tömmas eller när den havererar. Nu har jag inget körkort för dammsugare så det är en gissning.
Klicka här för att svara