7 125 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Underjordisk gång mellan två hus
Hej,
Vi ska inom något år renovera en bod på ca 90kvm som står ca 10 meter från vårt boningshus. Huset är timrat och från 1700talet så kommunen har en del att säga till om utvändigt dock. Invändigt så har jag "fri använding" (från detaljplanen). I arbetet så har det dykt upp en mängd moment där bla avlop och vattenhanteringen har blivit en bit. Dock så sa den senaste byggaren att "varför inte gräva en gång under mark från boningshuset". En idé som vi lite har funderat på.
Så, har någon erfarenhet av att bygga gångar under mark. Behövs bygglov? På kommunens hemsida står att endast lov för markarbete ovan mark krävs.
Men hur går man rent praktiskt till väga?
Tacksam för svar.
Mvh
Jonas
Vi ska inom något år renovera en bod på ca 90kvm som står ca 10 meter från vårt boningshus. Huset är timrat och från 1700talet så kommunen har en del att säga till om utvändigt dock. Invändigt så har jag "fri använding" (från detaljplanen). I arbetet så har det dykt upp en mängd moment där bla avlop och vattenhanteringen har blivit en bit. Dock så sa den senaste byggaren att "varför inte gräva en gång under mark från boningshuset". En idé som vi lite har funderat på.
Så, har någon erfarenhet av att bygga gångar under mark. Behövs bygglov? På kommunens hemsida står att endast lov för markarbete ovan mark krävs.
Men hur går man rent praktiskt till väga?
Tacksam för svar.
Mvh
Jonas
Sitter i samma sits. Fast funderar bla på att bygga en egen bunker 
Lägg ner cement/betongrör (brunnsringar) www.gullangetcement.se/ 
Ja allt är möjligt. Om jag skulle bygga en kulvert eller ett rum under mark, är det i princip en källare, den ena avlång och den andra kanske fyrkantig. Har jag en relativt plan tomt ser jag inga problem, bara en massa arbete. Det jag först skulle göra vore att bestämma höjden på projektet. Skall jag göra ett skyddsrum eller liknande vill jag kanske ha 2,4 m i invändig höjd. I en kulvert räcker det kanske med 2,0 - 2,2 m, invändigt för att inte känna sig instängd. Objektet bör kanske byggas så att det ligger 0,5 m under omgivande markyta. Beroende på hur mycket min ordinarie källare sticker upp ovan mark och vad jag har för höjd invändigt i den, kommer jag med största sannolikhet att behöva gräva djupare för att mitt projekt skall hamna under marknivå. Det torde även vara nödvändigt att klämma ner en dränering så jag inte bygger någon form av bassäng. Mest troligt måste jag i detta läge göra en pumpgrop, eftersom det förmodligen inte går att avleda vattnet på annat sätt. Byggnadsförfarandet i övrigt blir som att bygga källare men jag skulle nog gjuta väggarna i stället för att mura. Självklart som tak även betong. Med isolering golv, väggar och tak blir det ett komfortabelt utrymme. Ja en butylduk eller vad man nu använder över taket skadar nog inte. Får vi se bilder i sinom tid? 
Klicka här för att svara